مرتضی روشنی: شاید تاکنون اسم «کارت ملی هوشمند» به گوش شما خورده باشد، اما تاکنون اقدامی برای تهیه آن نکرده باشید،

همه آنچه باید درباره «کارت ملی هوشمند» بدانید

 اگر چنین است توصیه می‌کنیم این گزارش را تا انتها بخوانید تا درباره مزایا، کاربرد و همین طور نحوه تهیه و هزینه کارت ملی هوشمند اطلاعات کاملی به دست آورید:

* کارت ملی هوشمند چیست؟

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی دراین باره به قدس می‌گوید: کارت ملی هوشمند یک کارت چندمنظوره و کلید ورود به دولت الکترونیک است و برای استفاده در سامانه پرداخت یارانه ها، انتخابات، سازمان تأمین اجتماعی، شبکه بانکی، پلیس راهنمایی و رانندگی و... کاربرد خواهد داشت، ضمن اینکه به صورت معمول نیز استفاده می‌شود.محمدرضا محسنی ادامه می‌دهد: این کارت مانند تمام کارت‌های شناسایی، نخستین کاربردش شناسایی هویت افراد است و اطلاعات هویتی افراد مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد و مواردی از این قبیل را بر روی چیپ کامپیوتری خود نگهداری می‌کند. وی می‌افزاید: درحقیقت شناسایی الکترونیک جایگزین روش‌های قدیمی شده و بدین ترتیب هر کجا نیاز به اطلاعات هویتی صاحب کارت باشد، وی می‌تواند کارت خود را ارایه دهد و به صورت دیجیتالی شناسایی شود، ضمن اینکه این روش درصد تقلب در کارت‌ها را تقریباً به صفر می‌رساند.

* تفاوت کارت هوشمند و کاغذی

محسنی، درباره تفاوت شناسایی افراد در سامانه هوشمند و کارت‌های سنتی عنوان می‌کند: در کارت‌های سنتی، به کمک عکس صاحب کارت که روی کارت چسبانده شده و یک مهر مخصوص روی آن، عمل تصدیق هویت انجام می‌شد. در کارت ملی هوشمند هم روال مشابهی وجود دارد؛ اما تصدیق هویت در اینجا تنها به عکس محدود نمی‌شود، بلکه اطلاعات بیومتریکی (اثر انگشت) صاحب کارت نیز روی کارت قرار می‌گیرد که «امضای دیجیتال» نامیده می‌شود.وی ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه صاحب کارت هوشمند به بانک مراجعه می‌کند و پس از قرار دادن کارتش در کارتخوان، انگشت خود را روی حسگر قرار می‌دهد؛ سپس شبکه بانکی بررسی می‌کند که آیا اثر انگشت صاحب کارت با اثر انگشتی که روی کارت به صورت الکترونیکی ذخیره شده یکسان است یا خیر.

* برای دریافت کارت چه باید کرد؟

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی درباره مراحل اجرای صدور کارت ملی هوشمند نیز اظهار می‌دارد: هم اکنون به این دلیل که فراخوان عمومی برای صدور کارت از سوی سازمان ابلاغ نشده است، مردم می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان ثبت احوال به آدرس www.ncr.ir مرحله پیش ثبت نام و نوبت گیری را انجام دهند.

محسنی تصریح می‌کند: پس از این مرحله نوبت به تکمیل ثبت نام می‌رسد، زیرا با توجه به صحبت‌هایی که درباره اهمیت صدور دقیق و اطمینان از صحت اطلاعات مندرج در کارت هوشمند کردیم، افراد باید براساس نوبتی که از پورتال دریافت می‌کنند برای تکمیل اطلاعات به صورت حضوری به مرکز پستی یا دفتر پیشخوان دولتی که خودشان انتخاب کرده اند، مراجعه نمایند.

وی ادامه می‌دهد: در این مراکز از افراد عکس و اثر انگشت به صورت دیجیتال و در اصطلاح زنده گرفته می‌شود، بنابراین متقاضیان کارت ملی هوشمند نیاز نیست عکس به همراه داشته باشند.

وی درباره شمار مراکزی که در مشهد کار ثبت نام را انجام می‌دهند، می‌گوید: درحال حاضر 6 دفتر پستی و پنج دفتر پیشخوان در نقاط مختلف شهر این کار را انجام می‌دهند که افراد می‌توانند در هنگام پیش ثبت نام به دلخواه یکی از آن‌ها را انتخاب نمایند.

محسنی همچنین عنوان می‌کند: پس از این مراحل نوبت به صدور کارت می‌رسد که زمانی بین 45 تا 60 روز طول می‌کشد و دلیل آن هم، حضور دستگاه‌ها و تجهیزات تخصصی در تهران است.

* هزینه کارت ملی هوشمند چقدر است؟

از وی درباره هزینه صدور کارت هم سؤال می‌کنم که پاسخ می‌دهد: تعرفه قانونی سال 94 برای صدور کارت ملی هوشمند برای 15 ساله ها و کسانی که به عنوان کارت اولی شناخته می‌شوند و همین طور افرادی که کارت ملی کاغذی خود را تحویل می‌دهند، 17 هزار و 200 تومان است و اگر شخص کارت ملی کاغذی خود را گم کرده باشد 23 هزار تومان باید هزینه کند. البته دفاتر خدماتی هم مبلغی بین هشت تا 10 هزار و 800 تومان بابت خدمات از اشخاص دریافت خواهند کرد.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی یادآور می‌شود: مطابق آخرین بخشنامه سازمان ثبت اسناد کشور، کارت‌های ملی فعلی که تاریخ اعتبارشان منقضی شده، همچنان دارای اعتبار هستند، اما به شهروندان توصیه می‌شود نسبت به تعویض آن اقدام نمایند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن تقوی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    1 1
    من برای تعویض کارت ملی خودم و خانواده به دفتر پستی صدف رفتیم اصلا از ما کارت ملی قدیمی قدیمی را نخواست و 4 نا 23 هزار تومن گرفت