مهدی کاهانی مقدم: تأخیر درانجام وظایف بیشتر دستگاه‌های دولتی و عمومی، این روزها کم و بیش به یک روال عادی و استاندارد تبدیل شده ...

 این قصه سر دراز دارد

که صد البته مسؤولان مربوط در مواجهه با انتقادها، مشکلات اقتصادی و اعتباری را بهانه می‌کنند و اگر از حق نگذریم در معدود مواردی هم حق دارند.

اما برخی دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و عمرانی درحالی دچار این بیماری (کندی در انجام وظایف) شده اند که هزینه اجرای خدمات خود را به بالاترین قیمت ممکن از مردم یا مجموعه مخاطب گرفته اند. شاهد این مثال که هرروزه شهروندان مشهدی با آن درگیر هستند، نوع برخورد شهرداری و شرکت‌های خدماتی (آب، برق، گاز و مخابرات) است که با وجود دریافت به موقع و حتی قبل از موقع عوارض و هزینه های خدمات مربوطه از شهروندان، تأخیر غیرمنطقی و گاه خلاف قانون و ضوابط موجود، در ارایه این خدمات دارند.

شهروندان مشهدی به خاطر گسترش این بیماری هنوز که هنوز است از خرابی طولانی مدت آسفالت معابر و کنده کاری‌های شرکت‌های خدماتی و بی توجهی به ترمیم آن دچار آسیب و خسارت می‌شوند و تشکیل ادارات و سامانه های عریض و طویل همچون «سامانه تعمیر و نگهداری آسفالت معابرشهری (ساتنام)» یا «سامانه مدیریت حفاری‌ها» و تصویب قوانین و مقررات متعدد دراین زمینه هم باوجود مخارجی که بر گرده شهر تحمیل کرده، تفاوتی در این وضعیت ایجاد نکرده است.

هنوز شهروندان مشهدی همچون گذشته، ازاینکه درپی حفاری و کنده کاری معابر باید مدت‌ها منتظر ترمیم محل بمانند و دست آخر نیز عملیات انجام شده غیراصولی و بی کیفیت باشد، یا اینکه هرروز در مسیر ترددشان مجبور به عبور از روی چاله های خیابان باشند که تنها با مقداری آسفالت پرشدنی است و کسی برای پرکردنش اقدامی نمی کند، و اینکه عمر آسفالت بسیاری از معابر این شهر سرآمده و انگار مسؤولان شهری نمی بینند، آن‌ها را رنج می‌دهد. شاید همین مسایل به ظاهر بی اهمیت برای مدیران شهری است که سبب شده میزان مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض کم شود.

این وضعیت درموقعیتی که مدیریت شهری ناچار است درآمدهای مطمئن و پایدار برای اداره شهر پیداکند، با توجه به افزایش گلایه شهروندان، رویه درستی به نظر نمی رسد.

ازسوی دیگر مشهد الرضا میزبان میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است و کمتر از دوسال دیگر نیز به عنوان پایتخت فرهنگی، میزبان سران کشورهای اسلامی و انبوه مسلمانان از سراسر جهان است که اگر خدمات رسانی مدیریت شهری و عمران و آبادانی شهر به همین روال ادامه یابد، بعید است بتوانیم در برابر میهمانان خارجی مان آبروداری کنیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.