قدس آنلاین: رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: در حال حاضر ماشین آلات کشاورزی حفاظت شده در ایران با یک چهارم قیمت جهانی بومی سازی شده است.

بومی سازی ماشین آلات کشاورزی حفاظت شده در ایران با یک چهارم قیمت جهانی

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، کامبیز عباسی در چهاردهمین نمایشگاه کشاورزی، ماشین آلات و تجهیزات آبیاری، با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی طی دو سال گذشته، اظهار داشت: کاهش تقاضای آب، تغییر تاریخ کاشت و انتقال کشت از بهاره به پاییزه، توسعه کشت های نشایی، استفاده از رقم هایی با طول رشد کمتر و بحث توسعه کشت های گلخانه ای از جمله این اقدامات است.
وی افزود: حوزه مکانیزاسیون کشاورزی خود را با فضا و برنامه های وزارتخانه در راستای ارتقا بهره وری همراه کرده است.
به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور، در حال حاضر به ازای یک متر مکعب آب 500 گرم گندم تولید می شود که با مکانیزاسیون کشاورزی به دنبال تولید یک کیلوگرم گندم هستیم.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی تقریبا یک تا یک میلیون و 110 هکتار از اراضی ما به کشاورزی حفاظتی تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر ماشین آلات کشاورزی حفاظت شده در ایران با یک چهارم قیمت جهانی بومی سازی شده است.
عباسی با اشاره به اینکه با اقدامات صورت گرفته فضای پایداری در بخش کشاورزی ایجاد شده است، افزود: سال گذشته یک میلیون و 100 هزار هکتار کشت پاییزه کشورمان مکانیزه تر شده است.
وی با تاکید بر اینکه در سال 91 حدود 100 تا 130 آزمون استاندارد در حوزه تجهیزات آبیاری انجام شده است، بیان داشت: در حال حاضر این عدد به 760 آزمون افزایش یافته است.
به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور، بیشتر تجهیزات و ماشین آلات آبیاری کشاورزی کشور در حوزه استاندارد رشد 7 برابری داشته اند.
وی با بیان اینکه طی سال های 91 و 92 استانداردسازی 25 تا 30 دستگاه و ادوات کشاورزی کشور در طول سال بررسی شد، افزود: این عدد اکنون به 145 دستگاه در طول سال رسیده است.
عباسی با اشاره به اینکه 1550 میلیارد تومان در حوزه ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان داده و جذب شده است، افزود: امسال این رقم به 1000 میلیارد تومان رسیده است.
وی گفت: برای استان ها نیز رقم 30 تا 150 میلیارد تومان تسهیلات تخصیص داده شده است که دو سوم آن تاکنون جذب و بقیه آن به دلیل نرخ سود بانکی با مشکلاتی مواجه بوده است.
به گفته عباسی، وزیر جهاد کشاورزی اقدامات بسیاری برای اصلاح نرخ تسهیلات کشاورزی داشته و طی 8 ماه گذشته رقم آن را به 18 درصد کاهش داده است.
وی با تاکید بر اینکه صنعت کشاورزی باید بیش از صنعت خودرو مورد توجه باشد چرا که بحث امنیت غذایی مطرح است، تصریح کرد: در بسته حمایتی دولت باید نرخ سود تسهیلات کشاورزی اصلاح شود همچنین نباید صنعت ماشین های کشاورزی مغفول باقی بماند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور همچنین به بخش فناوری های نوین در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: سال گذشته و امسال برای فناوری های نوین 30 درصد کمک بلاعوض قرار دادیم.
وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته 110 هزار دستگاه تراکتور و کمباین پلاک گذاری شدند، تاکید کرد: قرار است در یک برنامه سه ساله 440 هزار دستگاه تراکتور و کمباین زیر 25 سال سن شناسایی و پلاک گذاری می شوند.

تخصیص 70 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین آلات کشاورزی اصفهان

در ادامه مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: طی سه سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی 70 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی به استان اصفهان اختصاص داده است.

قدرت‌الله قاسمی با بیان اینکه بخش کشاورزی با وظیفه تامین امنیت غذایی برای جمعیت رو به رشد یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور است، اظهار کرد: متاسفانه منابع موجود پاسخگوی نیاز جمعیت درحال افزایش نیست چرا که ازدیاد جمعیت تقاضا برای محصولات کشاورزی نیز بیشتر می شود.
وی با تاکید بر اینکه مکانیزاسیون یکی از عوامل تعیین کننده و حیاتی رد اقتصادی کردن تولید محصولات کشاورزی و افزایش توانایی انسان در انجام کار و بهره وری و استفاده بهینه از نهاده ها است، تصریح کرد: دستیابی به تولید غذا و تامین امنیت غذایی مورد نیاز جامعه علاوه بر مسائل بهزراعی و بهنزادی جز با توسعه مکانیزاسیون و استفاده از تجهیزات و فن آوری های مناسب ننکن نیست.
مدیرکل جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در سال‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی برای کشاورزان خط اعتباری ویژه‌ای ایجاد کرده است، گفت: وزارتخانه طی سال های 92 تا 94 حدود 2550 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی اختصاص داده که سهم اصفهان 70 میلیارد تومان بوده که تاکنون 50 درصد آن جذب شده است.
وی افزود: با استفاده از اعتبار جذب شده حدود 820 دستگاه انواع تراکتور و کمباین و تعداد 1600 دستگاه ادوات وارد بخش شده است.
قاسمی با بیان اینکه در شرایط فعلی مکانیزاسیون به طور وسیع در استان اصفهان در خدمت کشاورزی است، خاطرنشان کرد: 97درصد عملیات خاک، 79 درصد عملیات کاشت، 62 درصد عملیات داشت و 84 درصد عملیات برداشت در استان به صورت مکانیزاسیون انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه از 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، 100 هزار هکتار به دلیل خشکسالی از دایره کشاورزی خارج شده است، گفت: باید با استفاده از سامانه آبیاری نوین این نقیصه جبران شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی حدود 25 درصد سطح زیر کشت اصفهان کاهش یافته است، بیان کرد:  آبیاری تحت فشار در سطح 80 هزار هکتار اراضی استان انجام شده و امکان توسعه آن تا سطح 200 هزار هکتار وجود دارد.
وی با بیان اینکه 41 شرکت مجری آبیاری تحت فشار در استان راه اندازی شده است، افزود: لازم است در این استان از منابع آب محدود با شیوه های مدرن آبیاری استفاده بهینه کنیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.