معاون درمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان یک‌دهم تخت‌های بیمارستانی را در اختیار دارد، گفت: عفونت در ICUهای ما ۶ درصد است.

یک‌دهم تخت‌های بیمارستانی در اختیار تامین اجتماعی/ ۶ درصد عفونت در ICU بیمارستان‌های تامین اجتماعی
 
 
  •  

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، همتی در پنجمین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد کنترل عفونت و استریلیزاسیون، گفت: لزوم مراقبت‌ از عفونت‌های بیمارستانی زمانی افزایش می‌یابد که تعداد بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی افزایش یابد، اعمال جراحی پیچیده شود و بیماری‌های جدید و نو پدید ایجاد شود.

وی به ارائه آماری در زمینه عفونت‌های بیمارستانی پرداخت و افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، آمار عفونت‌های بیمارستانی در کشورهایی مانند آمریکا 6 تا 11 درصد است و این میزان در کشورهای در حال توسعه بالای 25 درصد است.

معاون درمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ما در تامین اجتماعی یک دهم تخت‌های بستری کشور را در اختیار داریم، گفت: حدود 800 تا 900 هزار مورد بستری و اعمال جراحی را داشته‌ایم. همچنین به دنبال استقرار دولت یازدهم و استقرار تیم جدید در سازمان تامین اجتماعی، برنامه استراتژیک و راهبردی سازمان را مدون کردیم و متعاقب آن یک سری برنامه‌های عملیاتی تدوین شد که یکی از آنها در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی استقرار نظام مراقبت‌های عفونت‌های بیمارستانی در تمام مراکز درمانی سازمان است.

وی افزود: همچنین کمیته‌های کنترل عفونت بیمارستانی در سازمان تامین اجتماعی فعال شدند و ما در همه بیمارستان‌های سازمان این کمیته‌ها را تشکیل دادیم. یکی از اقدامات‌ این کمیته‌ها تجزیه و تحلیل آمار عفونت‌های بیمارستانی است. همچنین کمیته کشوری کنترل عفونت بیمارستانی را ایجاد کردیم که آمار کل عفونت‌های کشور را تجزیه و تحلیل می‌کند.

همتی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در بخش استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانی کاملا فعال است، گفت: بیمارستان‌های ما به استثنای هشت بیمارستانی که 32 تخت خوابی هستند و الزامات لازم را ندارند، همه درجه یک عالی و درجه یک هستند.

وی اضافه کرد: در این بخش نیز همکاران من در حوزه معاونت درمان در کنترل سنجه‌های عفونت نظارت کامل دارند. همچنین سنجش صحت عملکرد در فرایند‌های مرتبط با کنترل عفونت به طور مداوم انجام می‌شود و کارکنان و به ویژه پرستاران را در این زمینه آموزش می‌دهد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در برنامه‌های عملیاتی سازمان، دو برنامه اصلی داریم، گفت: یکی ارتقای سیستم‌های CSSC است تا همه ابزارهای مورد نیاز برای این کار را تامین کنیم. برنامه دوم ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های تامین اجتماعی است که در 72 بیمارستان سازمان این بحث را به عنوان برنامه محوری و عملیاتی قرار داریم و قرار است طی دو سال بتوانیم همه بیمارستان‌های تامین اجتماعی را از نظر ساختار فیزیکی، امکانات، تجهیزات و ایمنی و بهداشت ارتقا دهیم.

همتی در ادامه با بیان اینکه رسیدن به آمار واقعی عفونت‌های بیمارستانی بسیار مهم است، گفت: تلاش‌های زیادی در سازمان تامین اجتماعی برای اصلاح روند گزارش‌گیری عفونت‌های بیمارستانی انجام شده و نتایج نشان می‌دهد که توانستیم آمارها را دقیق‌تر کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی 72 بیمارستان داریم و تعداد تخت‌های فعال ما 8هزار و 886 تخت است که یک دهم تخت‌های کل کشور و یک دهم درمان کشور را تامین می‌کند. همچنین درصد اشغال تخت ما از 73 درصد در سال 91 به 76 درصد در سال 93 رسیده است. همچنین تعداد اعمال جراحی ما افزایش یافته و متوسط اقامت بیمار نیز 2.6 روز است.

وی افزود: در سال 93 میزان گزارش عفونت‌های بیمارستانی ما در بخش ICU حدود 5.6 درصد، در NICU حدود 2 درصد، در CCU و POST CCU حدود 0.6 درصد، در بخش زنان 0.3 درصد و در بخش داخلی 0.6 درصد بوده است. همچنین 6هزار و 853 مورد گزارش عفونت‌های بیمارستانی را در سال 93 داشته‌ایم و در سال 93 از هر 128 مورد یک مورد عفونت بیمارستانی گزارش شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.