قدس آنلاین - ایلام – وحید صدر: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان و مسئولان استان ایلام تلاش کنند تا بودجه اربعین در لایحه بودجه ۹۵ گنجانده شود.

بودجه اربعین در لایحه بودجه ۹۵ گنجانده شود

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، علی لاریجانی در جریان بازدید از مرز بین المللی مهران با بیان اینکه ایجاد کنسولگری عراق در ایلام ضروری است، اظهارداشت: با توجه به شمار بالای تردد زائران و حجم زیاد صدور کالا از مرز مهران، ایجاد کنسولگری عراق در ایلام ضروری است و باید وزارت امور خارجه با طرف عراقی در این زمینه مذاکره کنند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد کنسولگری عراق در استان مرزی ایلام به عنوان اصلی ترین محور تردد زایران و مسافران دو کشور ضروری است، افزود: مبناهای دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت عراق و ایران بسیار به هم نزدیک است و ضروری است که وزارت امور خارجه در خصوص لغو روادید دو کشور پیگیری های لازم را انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) را برای مردم و مسئولان و تمامی کسانی که در این حوزه تلاش می کنند را مایه افتخار دانست و بیان داشت: قطعا میزبانی زائران اربعین حسینی برای مسئولان و مردم ایلام یک افتخار بوده و این موضوع یک نعمت برای ایلامی هاست و از طرف دیگر، قطعا راهپیمایی اربعین پدیده نادری بوده و این موضوع خیلی تعجب آور نیست که حتی در صورت تامین زیرساخت‌های لازم، بسیج عمومی نیاز باشد.

علی لاریجانی با اشاره به اینکه پیشنهاد می شود برای جلوگیری از ازدحام زائران و رفاه حال آنها مهلت ویزای عراق از سه ماه به شش ماه افزایش یابد، خاطرنشان ساخت: یکی از اقدامات و برنامه‌های پیش رو قطعا باید مسئله لغو روادید میان ایران و عراق باشد، از این رو در سفر اخیر مقامات عراقی این قول داده شد که مسئله روادید حل و فصل شود اما هنوز این موضوع محقق نشده از این رو وزارت خارجه باید این مسائل را پیگیری کند.

وی با تأکید بر تلاش نمایندگان و مسئولان استان ایلام برای گنجاندن بودجه اربعین در بودجه سال آینده کشور، تصریح کرد: به نظر من این اعتبارات باید یک دست و در یک ردیف باشد و علی القاعده هم اکنون وزارت کشور این مسائل را دنبال و پیگیری می‌کند، البته می‌شود برای مسئله اربعین بودجه‌ای را در نظر گرفت از این رو باید پیشنهادات مربوطه برای گنجاندن این اعتبارات در لایحه بودجه 95 ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی توسعه زیرساخت ها در مرز مهران و متناسب سازی آن به عنوان گذرگاه عتبات عالیات را ضروری دانست و یادآور شد: مجلس برای کمک به توسعه زیرساخت ها در مرز مهران با توجه به حجم بالای تردد زائران اربعین حسینی آمادگی دارد.

علی لاریجانی به مشکلات راه های ارتباطی ایلام اشاره کرد و گفت: این حوزه مشکلات بسیاری دارد و چهار خطه کردن محورهای ارتباطی مهران جزو موارد کلیدی است که باید توسط استاندار و دیگر مسئولان و نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی پیگیری شده و زیرساخت های آن فراهم شود.

وی با بیان اینکه ایجاد راه آهن در استان ایلام یک نیاز ضروری است، اظهارداشت: با توجه به کمبود منابع مالی دولت، وزارت راه و شهرسازی می تواند از طریق فاینانس اقدام کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به بررسی لایحه ایجاد منطقه آزاد مهران در کمیسیون تخصصی اشاره و تصریح کرد: این لایحه در کمیسیون‌ مربوطه تصویب شده و در آینده‌ای نزدیک نیز در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

علی لاریجانی یکی دیگر از مشکلات این مرز را مسئله وضعیت تجار و رفت و آمد آن‌ها در پایانه‌های مرزی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در شرایط کنونی اغلب تجار باید محصولات و اجناس خود را در مرز پیاده کرده و آن طرف مرز باز بارگیری کنند که این موضوع قطعا خساراتی را به بار می‌آورد و مسئولان دو طرف بایستی با رایزنی های لازم این مشکل را حل و فصل کنند.

وی با اشاره به افزایش 47 درصدی تردد زوار در ایام اربعین حسینی، یادآور شد: ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت بهبود رفت و آمد زائران حسینی در مرز مهران ضروری است و رفت و برگشت زائران حسینی ظرف 10 روز قطعا به روحیه بسیجی وار مسئولان نیاز دارد، البته در اقدامات و اجرای طرح‌ها باید وجه مردمی آن حفظ شده و مسئولان تنها در جهت مدیریت این امور کار کنند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.