قدس انلاین – سعید کوشافر: اندک اندک به زمان برگزاری انتخابات نزدیک میشویم انتخاباتی که اگرچه از ماهها قبل برای ان برنامه ریزی شده اما طی این روزها تلاشها و فعالیتها به نقطه اوج خود نزدیک میشود ؛ هم از جانب برگزار کنندگان وهم از جانب کاندیدا ها وهواداران انها ؛این درحالی است که هنوز میان وزارت کشور وشورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات الکترونیک تفاهمی کامل وجود ندارد.

انتخابات الکترونیک ؛اصرار ستاد انتخابات دربرابرانکارشورای نگهبان/ خلا قانونی وامنیت سیستم دوایراد شورای نگهبان به صندوقهای مکانیزه/هزینه انتخابات الکترونیک۱/۵ برابر دوره های قبل

از یک سو دولت که ازبرگزاری بخشی از انتخابات به صورت الکترونیک خبر میدهد واز سوی دیگر شورای نگهبان که معتقد است این شیوه برگزاری انتخابات از لحاظ قانونی والبته سخت افزار ونرم افزار مورد تایید کامل نمیباشد.

اگرچه اختلاف نظرها میان شورای نگهبان و مجریان انتخابات فقط همین یک موردنیست و بتدریج که به زمان ثبت نام و تایید صلاحیتها نزدیک شویم  بیشتر بروز خواهد کرد اما اختلاف درنحوه برگزاری انتخابات ازجمله مواردی است که باید زودتر تعیین تکلیف شود.

دراین میان سخنگوی دولت گفت :  بحث اختلاف میان شورای نگهبان و وزارت کشور در مورد الکترونیکی برگزار شدن انتخابات مطرح نیست و بر اساس قرارهای قبلی این دوره از انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود.

وی گفت: با همه محدودیتهایی که در این دولت در خصوص اعتبارات با آن مواجه هستیم اما از آنجا که دولت به نام دولت الکترونیک است ، اعتباراتی برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی پیش بینی شده است و در حوزه های انتخابیه بزرگ برگزار می شود.

درهمین حال وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات الکترونیکی زمانی کامل می‌شود که اخذ و شمارش آرا نیز الکترونیکی شود، گفت: بخش سخت‌افزاری انتخابات الکترونیکی با همراهی و نظارت شورای نگهبان به پایان رسیده و در مرحله بررسی بخش نرم افزاری هستیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اظهار داشت: در گذشته انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شد اما مرحله آخر که اخذ و شمارش بود در این انتخابات صورت می‌گیرد که بنا شده در 9 کلانشهر این امر صورت گیرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه بخش سخت‌افزاری انتخابات الکترونیکی با همراهی و نظارت شورای نگهبان به پایان رسیده گفت: مرحله دوم مرحله نرم‌افزاری است که کارشناسان مشترک شورا و وزارت کشور در حال بررسی آن هستند و در تمام مراحل هماهنگی وجود دارد.

***منوط به موافقت شورای نگهبان

درهمین حال معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی منوط به موافقت شورای نگهبان در سه مرحله مجزا است، گفت: مرحله اول سخت افزار لازم برای برگزای انتخابات به این شیوه بود که پس از تولید توسط یک شرکت داخلی به تایید وزیر کشور و شورای نگهبان رسید.

وی افزود: مرحله دوم مربوط به تهیه نرم افزار لازم به شیوه الکترونیکی بود که پس از تهیه و تایید توسط کارشناسان وزارت کشور در تاریخ یکم آذرماه به شورای نگهبان ارسال شد.

مقیمی خاطر نشان کرد: قرار است شورای نگهبان تا 10 آذر ماه نظر خود را در مورد نرم افزار تهیه شده اعلام کند.

وی مرحله سوم را تایید حوزه های انتخاباتی از سوی شورای نگهبان عنوان کرد و افزود: در صورت تایید این سه مرحله از سوی شورای نگهبان انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود.

رییس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: کارشناسان متخصص و خبره داخلی نرم افزار دستگاه اخذ رای الکترونیکی را طراحی کرده اند و این نرم افزار از اطمینان کامل برخوردار است که فکر نمی کنم شورای نگهبان برای تایید آن مشکلی داشته باشد.

دراین راستا همچنین معاون سیاسی وزیر کشور از مصوبه هیات دولت برای تامین اعتبار به منظور الکترونیکی برگزار شدن انتخابات در یک سوم کشور خبر داد.

محمدحسین مقیمی تصریح کرد: در صورت تایید نرم افزار الکترونیکی شدن انتخابات در شورای نگهبان، وزارت کشور موظف به معرفی و پیشنهاد حوزه های انتخاباتی به شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی است.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه از 25 مرحله انتخابات، در حال حاضر در کشور 23 مرحله به صورت الکترونیکی انجام می شود، خاطرنشان کرد: مرحله های اخذ و شمارش آرا هنوز الکترونیکی نشده اند.

وی با اشاره به برگزاری الکترونیکی تمام 25 مرحله انتخابات در 14 حوزه انتخابیه به صورت آزمایشی در آخرین انتخابات کشور، تاکید کرد: برگزاری الکترونیکی انتخابات در این 14 حوزه نتایج خوبی به همراه داشت.

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه حوزه‌های انتخابیه‌ای که قرار است انتخاباتشان به صورت الکترونیکی برگزار شود را ما پیشنهاد می دهیم گفت: در صورت تائید شورای نگهبان یک سوم انتخابات ماشینی و الکترونیکی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در حوزه هایی که قرار است انتخابات به صورت ماشینی و الکترونیکی برگزار شود ما پیشنهاد می دهیم و در صورت تائید شورای نگهبان انجام می‌شود، ان شاء الله یک سوم انتخابات به صورت ماشینی و الکترونیکی برگزار خواهد شد.

دراین خصوص همچنین سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی دارای ۲۵ فرآیند است که پیش از این زیرساخت‌های ۲۴ فرآیند آن فراهم شده است، اظهار کرد: فرآیند بیست و پنجم عبارت از جایگزین کردن صندوق‌های الکترونیکی کسب آرا به جای صندوق‌های دستی است.

حسینعلی امیری با بیان اینکه در انتخابات گذشته مجلس در ۱۴ شهرستان انتخابات به شکل کاملاً الکترونیک برگزار شد و ما تجربه خوبی از آن موضوع کسب کردیم، گفت: من خودم پیش از این حقوقدان شورای نگهبان بودم و در برخی از مناطقی که اختلاف در مورد تعداد آرا وجود داشت اگر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نمی‌شد با مشکل بیشتری روبرو می‌شدیم.

این مقام مسئول در وزارت کشور با بیان اینکه وزارت کشور و دولت تصمیم گرفته‌اند که برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی را گسترش دهند، ‌ تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیأت دولت تصمیم بر این گرفته شد که در کلانشهر‌ها انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود و بر این اساس دستگاه‌های اخذ رأی که‌‌ همان صندوق‌های الکترونیکی هستند باید ارتقاء بیشتری داده شوند و پیشرفته‌تر شوند.

سخنگوی وزارت کشور به موضوع امنیت در برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: ما هم بر حفظ امنیت داده‌ها و نفوذناپذیری سیستم تأکید داریم و به دغدغه شورای نگهبان در راستای نظارت حداکثری توجه ویژه‌ای داریم.

امیری با بیان اینکه ما با شورای نگهبان در خصوص اصل برگزاری انتخابات الکترونیک و حفظ امنیت داده‌ها و نفوذناپذیری سیستم هم اعتقاد هستیم، تصریح کرد: سیستم عاملی که در این زمینه طراحی شده بومی است و به هیچ شبکه‌ای وصل نیست و از شبکه داخل استفاده شده است.

وی همچنین گفت: در مورد تست نفوذ این سیستم نیز در حال تعامل با وزارت دفاع هستیم و ان‌شاءالله در تستی که انجام خواهد شد غیرقابل نفوذ بودن این سیستم از سوی وزارت دفاع تأیید می‌شود.

امیری همچنین ادامه داد: نتیجه انتخابات و آراء در جایی که باید به مرکز ارسال شود این انتقال کاملاً با سیستم رمزنگاری انجام می‌شود و تلاش شده که حداکثر اعتماد و اطمینان برای امنیت تبادل اطلاعات فراهم شود.

*** انتخابات الکترونیکی خلا قانونی دارد

اما درمقابل اظهارات مقامهای اجرایی انتخابات و انتظار برای اعلام نظر شورای نگهبان ؛ معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه یکی از موارد مهم در موضوع انتخابات الکترونیک، قانون مربوط به آن است گفت: برای برگزاری انتخابات الکترونیک خلا قانونی وجود دارد.

سیامک ره‌پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت روند بررسی مراحل کارشناسی انتخابات الکترونیک، گفت: در حال حاضر بحث مهمی که در زمینه انتخابات الکترونیک وجود دارد، موارد قانونی اجرای آن است.

وی با بیان اینکه موضوع قانون را، هم در جلسه مشترکی که با وزارت کشور داشتیم و هم در اصلاحاتی که در قانون انتخابات مطرح شد، اعلام کردیم، افزود: در این اصلاحات تفسیری که در قانون انتخابات مطرح شد، شورای نگهبان درباره آن نظر داد که می‌بایست به لحاظ قانونی اینها برای انتخابات الکترونیک آماده شود.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان اظهار داشت: طبق جدول زمان‌بندی 70 مرحله‌ای برای بررسی روند برگزاری انتخابات الکترونیک که بین وزارت کشور و شورای نگهبان مورد توافق قرار گرفته، بنا بوده تا آبان‌‌ماه این مراحل تمام شود، البته بحث قانونی هم هنوز در این باره انجام نشده، لذا هم درباره بحث‌های فنی و هم بحث‌های قانونی در مورد انتخابات الکترونیک خلاهایی وجود دارد که باید انجام شود.

ره‌پیک با تأکید بر اینکه درباره شعب و حوزه‌های انتخابیه انتخابات الکترونیک نیز پیشنهادی به شورای نگهبان نیامده است، تصریح کرد: موضوع قانون، شعب و تعداد حوزه‌‌های انتخابیه برای اعلام نظر شورای نگهبان باید زودتر تعیین تکلیف شده و به شورای نگهبان اعلام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با وضعیت موجود قطعا می‌توان گفت که برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی منتفی است؟ گفت: قرار است کارشناسان شورای نگهبان در مواعد مقرر در مورد این مستندات و برنامه‌هایی که اعلام شده، اظهارنظر کند تا اشکالات آن بررسی شود، البته در بحث قانونی با این وضعیت فرصت خیلی محدود است، به هر حال باید جمع‌بندی صورت گیرد که فعلا جمع‌بندی صورت نگرفته، اما باید منتظر باشیم تا جمع‌بندی انجام شود.

درهمین راستا همچنین سخنگوی شورای نگهبان از ارائه اطلاعات نرم‌افزاری انتخابات الکترونیک از وزارت کشور به این شورا خبر داد و گفت: در فرصت مناسب آن را برای بررسی در اختیار کارشناسان شورای نگهبان قرار می‌دهیم.

نجات‌الله ابراهیمان سخنگوی شورای نگهبان در تشریح برنامه‌ها و تمهیدات این نهاد براری برگزاری انتخابات 7 اسفند امسال گفت: شورای نگهبان درباره صندوق‌های شفاف الکترونیک با وزارت کشور به توافق رسیده است. این باید در شرایطی باشد که الزامات آن رعایت شود و الزامات آن این است که بشود کنترل کرد که چیزی در داخل صندوق است یا خیر.

وی در همین زمینه افزود: یک الزام قانونی دیگر باید در زمینه صندوق‌های شفاف رعایت شود و آن این است که رای باید مخفی باشد و نوشته‌ها نباید خوانده شود. ما نباید این انمکان را فراهم کنیم که کسی از نوشته رای اطلاع پیدا کند که ما در این مورد با وزارت کشور به توافق رسیده‌ایم و بر روی نمونه‌ای اجماع کرده‌ایم و قرار است در صندوقی براساس آن نمونه ساخته شود.

ابراهیمیان در بخش دیگری از سخنانش درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک گفت: ما قالب و شکل فیزیکی صندوق‌های الکترونیک را که از وزارت کشور به ما ارائه شده بود را بررسی و این قالب و شکل را تایید کرده‌ایم. البته مراحل بعدی آن شامل نرم‌افزار و نحوه نظارت بر این صندوق‌هاست که در آینده اظهار نظر می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در روند برگزاری انتخابات الکترونیک احتمال خطای آن برطرف شده و یا به تایید شورای نگهبان رسیده است یا خیر، گفت: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، در شرایطی که در این دوره پیشنهاد شده، براساس یک جدول زمانبندی از سوی وزارت کشور به ما ارائه شده که شامل چندین مرحله است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: در حال حاضر ما در مراحل اولیه از حیث اقدامات دستگاه نظارتی هستیم، زیرا قالب صندوق اخذ رای الکترونیکی به شورای نگهبان ارائه شده و ما فقط شکل ظاهری آن را تایید کرده‌ایم اما درباره سایر مسائل مربوط به نرم‌افزار و امنیت سیستم تا امروز اطلاعاتی به ما منتقل نشده است.

ابراهیمیان  افزود: براساس اطلاعاتی که همکاران به من داده‌اند امروز یک مرسوله‌ای از وزارت کشور به شورای نگهبان واصل شده که در آن اطلاعات مربوط به نرم‌افزار به شورای نگهبان اعلام شده است و ما باید در فرصت مناسب آن را در اختیار کارشناسان شورای نگهبان قرار دهیم تا آن را بررسی کنند.

وی اضافه کرد: یکی از این سوالها این است که برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک اقتضاء می‌کند که فضای قانونی کشور برای برگزاری انتخابات به شکل مدرن تطبیق داده شود. تغییرات و اصلاحات تقنینی در اصلاحیه اصلاح قانون انتخابات پیشنهاد شده و بخشی از آن که مربوط به انتخابات به صورت الکترونیک بوده، در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و ما ایراداتی گرفتیم و آن را به مجلس اعاده داده‌ایم.

ابراهیمیان تاکید کرد: ضرورت دارد که تطبیق فضای قانونی برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک صورت گیرد و ظاهرا خیلی هم دست ما به عنوان ناظر و وزارت کشور نیست و بخشی از آن به دستگاه قانونگذاری مربوط است که باید ببینیم به چه میزان و چه موقع این تغییرات را اعمال می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد این است که برگزاری انتخابات به شکل الکترونیک و اخذ رای الکترونیکی مقداری تغییرات مربوط به فضای فیزیکی مکانهای مربوط به اخذ رای و همین طور سازماندهی نیروهای نظارتی را اقتضاء‌ می‌کند، ما وقت خیلی زیادی نداریم و منتظریم که طرح و برنامه توجیهی که این امکان در شهرهای بزرگ براساس پیشنهاداتشان، آیا فراهم شده و چگونه فراهم خواهد شد را به ما اعلام کنند تا ما نظر قطعی شورای نگهبان را در این مورد اعلام نکنیم.

وی ادامه داد: شورای نگهبان به عنوان 12 عضو آن هنوز به دلیل اینکه این موضوع به نحو تفصیلی و توجیه ارائه نشده نظر رسمی در این باره اعلام نکرده و ما منتظریم در اسرع وقت همکاران ما این طرح و پلان توجیهی را به ما ارائه کنند و ما هم رسما در مورد  اینکه شدنی است یا خیر، اظهار نظر می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه باید با جدیت و احتیاط درباره روند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک برخورد کنیم گفت: این احتیاط اقتضامی‌کند که از کلیات اجتناب کنیم و ببینیم که عملا در یک شهری مثل تهران چطور باید این صندوق‌ها مستقر شود. طبق مانوری که دوستان ما انجام دادند با این دستگاه‌های جدید که شبیه دستگاه‌های خودپرداز است، ما شاید در هر ساعت بتوانیم بین 6 تا 10 نفر از رای دهندگان را آرای‌شان را کسب کنیم بنابر این اگر یک محاسبه کنیم شاید تعداد صندوق‌های مورد نیاز در یک شعبه خیلی بیشتر از صندوق‌های دستی باشد که در حال حاضر به کار می‌بریم، بنابراین دیگر فضا نمی‌تواند یک مسجد و یا یک فضای کوچک معمولی باشد و باید تغییر کند، بنابر این این تغییرات اقتضاء‌می‌کند مردم را هم آموزش دهیم و فرصت خیلی زیادی در این مورد نداریم.

*** انتخابات الکترونیکی نیازمند یک اعتبارات ویژه

درهمین حال دبیر اول کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی نیازمند یک اراده ملی است، گفت: ابتدا دستگاه‌های مختلف باید پای کار بیایند و مردم نیز آموزش‌های لازم را ببینند و سپس اقدام به برگزاری انتخابات الکترونیکی شود.

سید عیسی دارایی ، در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیکی در انتخابات آینده، اظهار داشت: الکترونیکی کردن انتخابات کار بسیار دشواری است که ابزار و هزینه‌های سنگینی دارد و باید آموزش‌های زیادی ارائه شود.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک روزی کشور ما باید به این سمت برود که انتخابات الکترونیکی را برگزار کند، بیان کرد:باید انتخابات الکترونیکی را به نحوی برگزار کنیم که جای هیچ شک و شبهه‌ای در آن نباشد و سرعت عمل ارتقا یابد.

دبیر اول کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به اینکه آموزش نیروی انسانی برای این موضوع بسیار مهم است، گفت: با وجود کاندیداهای زیادی که در ایران حضور می‌یابند برگزاری انتخابات الکترونیکی بسیار مشکل خواهد بود.

دارایی با بیان اینکه اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی به منظور بازدید از امکانات برگزاری انتخابات الکترونیکی به روسیه سفر داشته‌اند، متذکر شد: فکر نمی‌کنم حتی در روسیه نیز این امکان وجود داشته باشد که تمام مشکلات انتخابات الکترونیکی را رفع کنند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور نهایتا بتواند در این دوره انتخابات الکترونیکی را تنها در شهرها برگزار کند و امکان برگزاری انتخابات در روستاها میسر نخواهد بود، اظهار داشت: برای برگزاری انتخابات الکترونیکی باید بودجه خاصی در نظر گرفته شود.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسانی که مجری انتخابات الکترونیکی هستند باید افراد تایید شده و مورد اعتمادی باشند، بیان کرد: در کشور روسیه دستگاه‌های برگزاری انتخابات الکترونیکی پس از قطع شدن برق تا چند ساعت می‌توانند کار کنند و کاربران دستگاه‌های انتخابات الکترونیکی افراد مشخصی هستند که حق و حقوق معینی دارند و هر دوره تغییر نمی‌کنند.

دبیر اول کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با وجود همه سختی‌هایی که در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیکی وجود دارد، آیا لازم است که وزارت کشور این مقدار تلاش کند، گفت: من اراده زیادی را در وزارت کشور نمی‌بینم، چون مسائل بودجه‌ای در این زمینه بسیار مهم است.

وی افزود: برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی لازم است که اراده ملی وجود داشته باشد و دستگاه‌های مختلف پای کار بیایند و مردم نیز آموزش‌های لازم را ببینند و سپس اقدام به برگزاری انتخابات الکترونیکی شود.

*** انتخابات الکترونیکی خلاء قانونی ندارد

دراین حال نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در برگزاری انتخابات الکترونیکی خلا قانونی نداریم.

محمدجواد کولیوند در گفت و گو با خانه ملت با انتقاد از اینکه گفته می شود در برگزاری انتخابات الکترونیکی خلا قانونی دارد، اظهار داشت: این گفته درست نیست، در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیکی خلا قانونی نداریم و تنها منتظر آن هستیم شورای نگهبان  در خصوص سخت افزار این روش اظهار نظر کند.

نماینده مردم کرج در مجلس نهم شورای اسلامی  در خصوص بررسی های شورای نگهبان توضیح داد: از حدود یک ماه شورای نگهبان بررسی های وزارت کشور در خصوص سخت افزار و نرم افزار انتخابات الکترونیکی را در دستور کار دارد. تصور می کنم شورا نرم افزار را نیز تایید کند.

وی با اشاره به این موضوع که گفته می شود شعب اخذ رای الکترونیکی مشخص نیست، گفت: وزارت کشور اجازه داده است در شعبی که می توانند از عهده تامین اعتبارات تجهیزات الکترونیک بر آیند انتخابات الکترونیکی را برگزار کنند.

این نماینده با بیان اینکه شرط برگزاری انتخابات الکترونیک تایید نرم افزار و سخت افزار این روش از سوی شورای نگهبان است، ادامه داد: البته مقرر شد که مراکز استانها و کلانشهرها انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود. توصیه می کنم مسئولان میزان ریسک پذیری خود را بالا ببرند تا بتوانیم به سمت انتخابات الکترونیکی برویم. با ابراز نگرانی هر روزه نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو مرحله اخذ رای و تجمیع در شعب الکترونیکی نیست، عنوان کرد: از آنجایی که تجهیزات انتخابات الکترونیکی آفلاین عمل می کند، تصور می کنم شورای نگهبان کل این پرسه را تایید کند.شورای نگهبان برای تایید این روش فرصت دارد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، گفت: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک ضمن کاهش هزینه‌ها در بلندمدت،موجب افزایش سرعت و دقت در نحوه برگزاری و تسریع در رسیدگی به شکایت نامزدها می‌شود.

محمدجواد کولیوند درباره هزینه‌های برگزاری انتخابات همزمان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری،گفت:براساس آمارهای وزارت کشور،هزینه برگزاری همزمان دو انتخابات حدود 160 میلیارد تومان برآورد شده،البته این مقداراعتبار درصورتی است که تمام انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

نماینده مردم کرج و آسارا درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک کاهش هزینه‌های برگزاری است،افزود: قطعا برآورد هزینه 160 میلیارد تومانی تنها برای یک دفعه بوده و برای برگزاری انتخابات‌ها دیگر، هزینه‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: درگذشته برگزاری یک انتخابات در کل کشور بیش از 90 میلیارد تومان هزینه در برداشت، اما در شرایط کنونی برگزاری الکترونیکی دو انتخابات مجلس و خبرگان حدود 160 میلیارد تومان برای بار نخست به‌دنبال دارد و در دفعات بعد این هزینه‌ها به حدود 100 میلیارد تا 120 میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند.

کولیوند تصریح کرد:برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک ضمن کاهش هزینه‌ها در بلندمدت،موجب افزایش سرعت و دقت در نحوه برگزاری و تسریع در رسیدگی به شکایت نامزدها می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.