سرور هادیان- مرتضی روشنی: قدس ویژه خراسان - آیا در اولین سالگرد بحران مؤسسه مالی میزان، شاهد واریز سپرده‌های مردم در بانک صادرات خواهیم بود؟

 مسؤولان هنوز جلسه دارند!

اواخر سال گذشته بود که خبر ورشکستگی مؤسسه میزان، شوک باورنکردنی را برای مردم به همراه داشت. به هر حال پس از بارها شنیدن اخبار رسمی و غیررسمی و برگزاری جلسات متعدد و پا در میانی دولت، مجلس و نمایندگان و استاندار، این مشکل در مسیر راه حل قرار گرفت.

خبر واگذاری سپرده‌های مردم از مؤسسه میزان به بانک صادرات دل‌های آزرده مالباختگان را کمی التیام بخشید و نصب بنرها و تابلوهای بانک صادرات بر سر در شعب مؤسسه میزان این آرامش را دو چندان کرد. روز گذشته آخرین روز مهلت افتتاح حساب سپرده گذاران قدیم مؤسسه میزان در بانک صادرات بود، اما هنوز هم «نمی‌دانیم»های زیادی از طرف کارمندان و مسؤولان بانک به گوش می‌رسید!

به یکی از شعب قدیم مؤسسه میزان که حالا مانند سایر شعبه‌های میزان بنر بانک صادرات سر در خود می‌نمایاند، می‌روم، چند نفر مراجعه کننده هم منتظر افتتاح حساب هستند. آرامش ظاهری حکمفرماست.

سراغ یکی از کارمندان قبلی میزان می‌روم که مسؤول افتتاح حساب جدید است و می‌پرسم: انتقال وجوه به حساب جدید از چه زمانی آغاز می‌شود؟ او می‌گوید: نمی‌دانیم! و به مسؤولی که گویا به عنوان نماینده‌ای ازبانک صادرات با چند کارمندش آن طرف‌تر نشسته است اشاره می‌کند. سراغ او که می‌روم، همین پاسخ را می‌دهد و در مقابل پرسش‌های متعدد من یکی از کارمندان همراهش نیز می‌گوید: باید جلسات برگزار شود تا نحوه پرداخت وجوه سپرده گذاران مشخص شود!

می‌پرسم: در این مدت جلسات برگزار نشده است تا نحوه پرداخت مشخص شود؟  در کمال ناباوری پاسخ می‌دهد: هنوز از زمان واگذاری میزان به صادرات یک ماه هم نشده است!

من از همه گفتمان‌های رد و بدل شده بین کارمندان جدید و قدیم همین قدر دریافتم که هنوز برنامه‌ای برای نحوه پرداخت وجوه سپرده گذاران وجود ندارد. ممکن است پرداخت وجوه به صورت پلکانی طی پیامکی به سپرده گذاران اعلام شود. احتمال دارد از زمان واریزی و انتقال وجوه حساب‌ها به بانک صادرات سود متداول بانکی از همان زمان محاسبه شود و تاکنون هیچ برنامه‌ای برای پرداخت معوقه‌های سود سپرده گذاران حتی به صورت همان سود متداول هم وجود ندارد. این در حالی است که از بین درددل‌های سپرده گذاران هم می‌شنوم که جریمه معوقه پرداخت اقساط وام‌ها گرفته می‌شود، اما چرا برای پرداخت معوقه سود بانکی‌مان هیچ اقدامی انجام نمی‌شود.

این در حالی است که بسیاری از سپرده گذاران بخش زیادی از اقساط وام‌شان را از سود سپرده ثابت به همراه وام‌شان پرداخت می‌کرده‌اند که در حال حاضر به دلیل عدم پرداخت سود، امکان پرداخت اقساط وام را ندارند.

اما پیگیری‌های خبرنگار ما درباره شرایط پسا ثبت‌نام(!) و تکلیف افرادی که می‌خواهند پول‌های خود را از بانک صادرات دریافت نمایند نیز با پاسخ‌های مشابهی از سوی برج نشینان سپهر رضوی و سپهر تهران همراه بود. عباسی، مسؤول روابط عمومی بانک صادرات خراسان رضوی در این باره می‌گوید: جلسه‌ای در تهران میان مدیران بانک برای اقدام بعدی در حال برگزاری است و ما از آن بی‌اطلاعیم ضمن اینکه خبر آن بزودی رسانه‌ای خواهد شد.

صالحیان، کارشناس مسؤول روابط عمومی بانک صادرات ایران هم با بیان اینکه فعلاً خبری برای انتشار نداریم، به خبرنگار ما می گوید: بررسی دو هزار حساب و نظارت سیستمی بر آن، کار زمان‌بری است. در عین حال آخرین اخبار را در این باره بزودی از طریق وب سایت بانک به اطلاع همگان خواهیم رساند.

علی رسولیان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری نیز به خبرنگار ما اظهار می‌دارد: درباره آخرین تصمیم‌ها، فقط بانک صادرات ایران باید پاسخگو باشد و فعلاً خبری از تصمیم جدید این بانک به استانداری اعلام نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    باسلام وتشکر از پیگیری شما تنها امید سپرده گذاران میزان رسانه های ابواب جمعی هستند چون اگر پیگیری رسانه ای نباشد امیدی به بانک صادرات با اطلاع رسانی ضعیف آن وجود ندارد خواهشا این موضوع را پیگیری بفرمایید