گروه جامعه / رضا محمدی - کسی سراغ مرا نمی‌گیرد. پدر و مادرم هم مانند دیگران پس از آنکه همسر مرحومم به دلیل رفتارهای پرخطر جنسی اش مرا نیز مانند خودش به ایدز مبتلا کرد، طرد کرده اند و خواهر و برادرم هم از اساس انکار می‌کنند که خواهری به نام «رؤیا» دارند.

«هراس» از  ایدز  را  به  «شناخت» تبدیل کنیم

آقای خبرنگار! ما مبتلایان به ایدز از شما و وزارت بهداشت ممنونیم که روزی به نام «ایدز» را گرامی می‌دارید و به همین بهانه از افراد قربانی ویروس «اچ.آی.وی» احوالپرسی می‌کنید. واقعا تنها شده ام و کسی نمی‌خواهد با یک زن رنج کشیده و بی‌گناه که به یک بیماری بدنام کننده متهم است، درد دل کند...

 

  رعایت نکردن پیشگیری و ابتلای همسر

این‌ها سخنان خانم «رویا. س» یکی از قربانیان ایدز است که اصرار دارد با خوانندگان روزنامه درباره دلیل ابتلایش به این بیماری حرف بزند.

 

او می‌گوید: من به دلیل اعتماد بیش از حد، با مردی ازدواج کردم که 11سال از خودم بزرگ‌تر بود. او برای تجارت و کار به کشورهای خارجی سفر می‌کرد و در جریان این سفرها به ایدز مبتلا شد.

این قربانی ایدز می‌افزاید: همسر مرحومم سه ماه بعد از ازدواج زمانی که برای یک سفر 20روزه به یکی از کشورهای غربی رفته بود به ایدز مبتلا شد، اما موضوع بیماری‌اش را به من نگفت و بدون رعایت نکات بهداشتی مرا وارد حلقه گرفتاران «اچ.آی.وی» کرد. لطفاً شما مراقب شریک زندگی‌تان باشید.

 

  مقابله با ایدز به فرهنگسازی نیاز دارد

دکتر بیتا لقمانی، فوق تخصص بیماری‌های ارولوژی و عفونی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: فرهنگسازی کافی در جامعه برای رویارویی و آشنایی با این بیماری انجام نشده و مردم هنوز به اندازه کافی درباره بیماری ایدز و راه‌های مقابله با آن و چگونگی رفتار با بیماران، آگاهی ندارند. براساس آخرین آمارهای منتشر شده از زبان معاون وزیر بهداشت، تاکنون ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر مبتلا به ویروس «اچ.آی.وی» در کشور شناسایی ‌شده‌اند.

دکتر سیاری در این باره می‌گوید: برآورد ما این است که مبتلایان به این ویروس بین ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر باشند، ولی هنوز شناسایی نشده‌اند.

وی شمار مبتلایان به بیماری ایدز در دنیا ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: در دنیا ۷۰ تا ۸۰ درصد راه انتقال این ویروس از طریق روابط جنسی است، اما در کشور ما این بیماری بیشتر از طریق استفاده از سرنگ‌های آلوده و به‌صورت تزریقی منتقل می‌شود، با این حال طی چند سال گذشته، راه انتقال به سمت انتقال جنسی تغییر کرده که به رفتار پنهان مردم مربوط است.

 

  نقش روانگردان‌ها در افزایش آمار ایدز

معاون وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه در گذشته میزان ابتلای مردان ۸۸ درصد و در زنان ۱۲ درصد بود، تصریح می‌کند: بر اساس آمارهای پارسال، 2/37 درصد موارد انتقال ویروس «اچ.آی.وی» از راه رفتارهای پرخطر جنسی بوده که نشان‌دهنده رشد آن است که این موضوع به استفاده از مواد روانگردان صنعتی و رفتارهای جنسی حفاظت نشده ارتباط دارد.

سیاری با اشاره به ظرفیت‌های ارتباطی مؤثری که در کشور برای آموزش وجود دارد می‌گوید: آموزش‌و پرورش با در اختیار داشتن ۱۴ میلیون دانش‌آموز، آموزش عالی با داشتن چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو و پادگان‌ها با ظرفیت حضور مردان در آن، مهم‌ترین کانال‌های آموزشی کشور محسوب می‌شوند که باید از آن‌ها بدرستی استفاده کرد و مهارت‌های زندگی را به جوانان آموزش داد.

 

  همه خانواده‌ها در معرض تهدید!

وی با تأکید بر اینکه امروز هیچ خانواده‌ای نیست که این خطر تهدیدش نکند، اظهار می‌دارد: آرایشگاه‌های مردانه، باشگاه‌های بدنسازی و ماهواره اضلاع مثلث مرگ هستند، زیرا در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها مواد و داروهای فراوانی برای زیبایی و تناسب‌اندام عرضه می‌شود که ماهواره نیز آن را تبلیغ می‌کند، درحالی‌که این ماده چیزی نیست جز یک مخدر روانگردان.

معاون وزیر بهداشت با تأکید بر ضرورت آموزش‌های لازم برای پیشگیری از این بیماری می‌گوید: در ازدواج‌های موقت نیز احتمال انتقال ویروس «اچ.آی.وی» وجود دارد.

وی اظهار می‌دارد: این ویروس ممکن است سه ماه قبل به کسی منتقل‌شده باشد و در آزمایش خون نشان داده نشود و علایم آن سال‌ها بعد بروز کند، پس باید در تمامی رفتارهای جنسی مراقبت کرد.

 

  «اتوبوس ایدز» در جاده سلامتی

یک سازمان خیریه در ایران، برای افزایش آگاهی و اطلاعات مردم از بیماری ایدز، طرحی را به نام «اتوبوس ایدز» به اجرا در آورد که در نوع خود قابل تقدیر است.

محمدرضا سید قاسمی، مجری این طرح، به «مهر» گفته است، این اتوبوس به مدت 18 شب در نقاط شلوغ و پر رفت و آمد غرب تهران مستقر شد و مراجعان پس از آزمایش رایگان، جواب آن را ۲۰ دقیقه بعد دریافت کردند.

این سمن که نام کمپین خود را «من هم آزمایش اچ.آی.وی می‌دهم» گذاشته، با کمک وزارت بهداشت، شهرداری تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران این طرح را تا هفتم آذر به اجرا در آورد و به مردم اطلاعات و مشاوره و آزمایش رایگان ارایه ‌داد که الگوی آن می‌تواند در دیگر کلانشهرها نیز اجرا شود.

بدین ترتیب، «هراس» مردم از بیماری خطرناک ایدز می‌تواند به «شناخت» تبدیل شود که بی‌تردید آثار بهتری در مهار و کنترل این بیماری خواهد داشت.

 

  شرایط می‌تواند بحرانی شود

چند روز پیش دکتر عباس صداقت، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، به رسانه‌های حوزه سلامت گفته بود: ایدز از گروه‌های پرخطر به جمعیت عمومی رسیده است و بدون کنترل وضعیت کنونی، به شرایط بحرانی خواهیم رسید.

وی می‌افزاید: موج جدید «اچ.آی.وی» در راه است و در صورتی‌که این همه‌گیر کنترل نشود، وضعیت کشور بسیار بحرانی خواهد شد.

وی تأکید می‌کند: باید برای مقابله با این موج، همه مراکز بهداشتی، درمانی و پژوهشی وابسته به وزارت بهداشت، با هم افزایی بیشتر برای حمایت از اعضای جامعه هدف آماده خدمت رسانی باشند.

معاون وزیر بهداشت هم معتقد است؛ تمام اندیشمندان و دانشمندان راه مقابله با این همه‌گیری را در سه موضوع خویشتنداری، پایبندی و وفاداری به خانواده و روابط جنسی ایمن خلاصه می‌کنند.

سیاری می‌گوید: ۱۱۶ مرکز کاهش آسیب و مشاوره، ۲۸۲ پایگاه و ۷۷ مرکز گذری وزارت بهداشت و ۱۲۵ مرکز گذری بهزیستی همگی برای حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی است. باید این افراد را آموزش داد و از آن‌ها خواست موارد آموزشی را به همسان‌های خود نیز بیاموزند، زیرا آموزش همسان‌ها بسیار مؤثر است. باید با شناسایی، معاینه، تست و مشاوره و حمایت‌های اجتماعی زمینه را برای تغییر مسیر آن‌ها فراهم کنیم.

 

  افزایش زنان مبتلا به ایدز

«مردانی» متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری ایدز نیز درباره چالش‌های این بیماری می‌گوید: افزایش چشمگیر زنان مبتلا به ویروس «اچ.آی.وی»، کاهش سن ابتلا، تغییر راه انتقال از تزریق به سمت روابط جنسی و گسترش بیماری‌های مقاربتی مهم‌ترین مسایلی است که امروز با آن‌ها روبه‌رو هستیم.

عضو کمیته کشوری ایدز می‌افزاید: بسیاری از جوانان تصور می‌کنند با مصرف روان‌گردان و شیشه از ایدز دور می‌شوند، زیرا تزریق در کار نیست، در حالی که با مصرف روانگردان‌ها، حتی محجوب‌ترین جوان نیز شرم و حیا را کنار می‌گذارد و وارد روابطی می‌شود که تصور نمی‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح می‌کند: مردم باید بدانند این بیماری با یک آزمایش ساده قابل‌تشخیص است و اگر بیماری در مراحل اولیه شناسایی شود کاملاً قابل‌کنترل خواهد بود، زیرا اکنون دسترسی به داروهای ضد «اچ.آی.وی» آسان است و ما جزو معدود کشورهای منطقه هستیم که مبتلایان به ایدز در آن به صورت رایگان درمان می‌شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.