قدس آنلاین: براساس تجربه چند دهه اخیر کشورهای پیشرفته، یکی از علل اصلی موفقیت آنان اولویت دهی به اموری پژوهشی در راستای دستیابی به توسعه و پیشرفت بوده است.

پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه

پیشرفت سریع فناوری و تحولات بی سابقه در توسعه ارتباطات بین المللی در جریان جهانی شدن موجب شده است که رویارویی جوامع بشری به طریقی از شکل برخورد های نظامی به رقابتهای فناوری و تکنولوژی تبدیل شود. در قرن حاضر یکی از شاخصهای توسعه یافتگی، واحدهای تحقیق و پژوهش بوده و این عامل باعث جداسازی کشورهای غنی از کشورهای فقیر می باشد. بر این اساس از جمله عوامل اساسي در توسعه و پيشرفت در جهان امروز، اهتمام به تحقيق و نوآوريهاي علمي و بكارگيري نتايج آن در حل مسائل و مشكلات سازمانها و جوامع بشري است. چرا که تحقيقات امري ضروري و از محورهاي اصلي توسعه اقتصادی، اجتماعي و فرهنگي تلقي مي گردد. توسعه و نهادينه شدن پژوهش به سه عامل مهم اراده ملی، تأمين و تهيه امكانات سخت افزاري و نرم افزاري مناسب براي ترويج و توسعه فعاليتهاي پژوهشي و همكاري مراكز تحقيقاتي آموزش عالي با واحدهاي تحقيق و توسعه مؤسسات بخش خصوصي و سازمانهاي دولتي جهت رفع عارضه هاي سازماني و تقويت روحيه پژوهشگري در آنها بستگي دارد. با این حال باید دانست که تحقیق وپژوهش به مجموعه فعالیت های بدیع، خلاق، نوآورانه، نظام یافته و برنامه ریزی شده ای گفته می شودکه به طورکلی با هدف و در جهت گسترش شناخت مرزهای علمی و کاربرد این دانش برای بهبود زندگی و به طور خلاصه در جهت نوآوری و ایجاد فرآورده ها، فرایندها، وسایل و ابزار، نظامها، خدمات و روشهای جدید که در نهایت منجر به رشد و توسعه می شود، که می بایست در جهت رفع نیازهای روز صورت پذیرد.

در این راستا نوع و سطح فعالیتهای پژوهشی یکی از شاخصهای اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود. موفقیت در تمامیِ حوزه های رقابتی، به گونه‌ای به گسترش فعالیتهای پژوهشی بستگی دارد. در واقع اگر پژوهشی نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود. همه آنچه به عنوان پیشرفت علوم در دوره‌های گوناگون تاریخ می‌شناسیم، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته‌اند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیتهای پژوهشی آنان بوده است.

بر این اساس یک پژوهشگر موفق نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده‌های پیرامون خود دارد و نسبت به آنچه پیرامونش می‌گذرد، حساس است و ذهنی پویا دارد. ذهن پرسشگر او همواره در راستای یافتن پاسخهای تازه برای پرسشهای موجود است. همچنین او برای انجام موفقیت‌آمیز پژوهش خود، از روش‌های علمی و پذیرفته شده استفاده می‌کند. پژوهشگران موفق به کارگروهی در طرحهای پژوهشی بها می‌دهند و تلاش می‌کنند، پژوهش خود را با همکاری یکدیگر انجام دهند. همچنین، آنان نتایج یافته‌های خود را به نحو کارآمدی منتشر ساخته و در اختیار دیگر محققان می‌گذارند.

بر اساس آنچه ذکر شد، بی شک توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود. بنا به توصيه ها و تأكيدات مقام معظم رهبري در امر پژوهش، تحقيقات و نوآوري بعنوان محور فعاليتهاي كشور، حمايت و توجه ويژه به اين حوزه در كليه مراكز آموزشي و پژوهشي و سازمانها به صورت مستمر ضروري است، زيرا با گسترش فعاليتهاي تحقيقاتي در سازمانها و تبديل ايده ها به محصولات و روشهاي جديد، تصميمات مبتني بر واقعيات در جهت حل مسائل و مشكلات نظام اداري و اجرايي اتخاذ ميشود كه نهايتاً دستيابي به توسعه همه جانبه كشور را فراهم می نمايد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.