قدس آنلاین: اگرچه به تصریح آیات و روایات جواز ورود به بهشت و نیز بلیط رفتن به جهنم بعد از حسابرسی اعمال صادر می شود اما هستند افرادی که بدون حساب به آتش جهنم داخل می شوند.

این گروه بدون حساب وارد جهنم می شوند

به گزارش قدس آنلاین، حسد از صفات رذیله و مذموم آدمی است که به تصریح روایات بیش از همه صاحب خود را می کشد از این رو بشدت از آن نهی شده و آثار سوئی برایش برشمرده می شود.

رسول خدا (ص) فرموده اند: «خداى عز و جل به موسى بن عمران عليه السّلام فرمود: «اى پسر عمران؛ بر آنچه از فضل خود به مردم داده‏ام حسد مبر و چشمت را دنبال آن دراز مكن و دلت را پى آن مبر، زيرا حسد برنده از نعمت من ناراحت است و از تقسيمى كه ميان بندگانم كرده‏ام جلوگير است، و كسى كه چنين باشد، من از او نيستم و او از من نيست (ميان من و او ارتباط و آشنائى نباشد).»

امام باقر (ع) می فرمایند: «همانا مرد هر گونه تندى و شتابزدگى مي كند و كافر مى‏شود، و حسد ايمان را مي خورد، چنان كه آتش هيزم را مي خورد.»

امام صادق (ع) نیز در این باره فرموده اند: «حسد ايمان را مي خورد چنان كه آتش هيزم را مي خورد.»

همچنین در حدیث از پیامبر اکرم (ص) است که: «شش گروهند که قبل از حساب الهى وارد آتش دوزخ مى شوند به خاطر شش چیز!» عرض کردند: اى رسول خدا (ص)! آنها کیانند؟، فرمودند: «زمامداران به خاطر ظلم و بیدادگرى، عرب به خاطر تعصب، کدخدایان و خان ها به خاطر تکبر، تجار به خاطر خیانت به مردم، روستاییان به خاطر جهل و دانشمندان به خاطر حسد!».

داود رقى گويد: شنيدم امام صادق (ع) مي فرمودند: «از خدا پروا كنيد و بر يك ديگر حسد مبريد. همانا از جمله مقررات دينى عيسى بن مريم گردش در شهرها بود، در يكى از گردش ها مردى كوتاه قد كه غالبا ملازم عيسى عليه السّلام و از اصحاب آن حضرت بود همراهش شد، چون عيسى به دريا رسيد، با يقين درست فرمود: بسم اللَّه و بر روى آب راه رفت، چون مرد كوتاه قد عيسى عليه السّلام را ديد كه بر روى آب مي گذرد او هم با يقين درست گفت بسم اللَّه و بر روى آب براه افتاد تا به عيسى عليه السّلام رسيد، آنگاه خودبينى او را گرفت و با خود گفت: اين عيسى روح اللَّه است كه بر روى آب مي رود و من هم روى آب مي روم پس او را بر من چه فضيلتى باشد؟

آنگاه در آب فرو رفت و از عيسى فريادرسى خواست، عيسى دستش را گرفت و از آب بيرون آورد و به او گفت: اى كوتاه قد؛ چه گفتى؟ (كه در آب فرو رفتى) گفت: من گفتم: اين روح اللَّه است كه روى آب راه مي رود و من هم روى آب راه مي روم و مرا خودبينى فرا گرفت، عيسى به او فرمود: خود را در جايى گذاشتى كه خدايت در آنجا نگذاشته، پس خدا به سبب اين گفتار تو را مبغوض داشت، از آنچه گفتى به سوى خداى عز و جل توبه كن.»

سپس امام (ع) فرمودند: «آن مرد توبه كرد و به رتبه‏اى كه خدا برايش قرار داده بود برگشت، پس از خدا پروا كنيد و بر يك ديگر حسد نبريد.»

همچنین، امام صادق (ع) فرموده اند: «آفت دين حسد و خودبينى و باليدن است.»

همچنین است که ایشان فرموده اند: «مؤمن غبطه برد و حسد نبرد، ولى منافق حسد برد و غبطه نبرد.»

منابع:

اصول کافی

اخلاق در قرآن

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رز IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    1 0
    یکی از شش گروهی که قبل از حساب به جهنم میروند روستاییان هستند این واقعا درسته؟ چه ریطی داره
  • رز IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    رز
  • سید حسین گوهریان IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    حساب دهنده ما اوست حسابرس
  • سید IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    1 0
    روستاییان به خاطر جهل؟؟؟؟؟
  • صالحی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 1
    تکلیف ما دهاتیها چه میشود بهتر نیست هر حدیثی رابه اشتراک نگذارید
  • مسلم IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    سلام روستاییان بدبخت تو اخرت هم باید بسوزند
  • یونس IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    سندیت این روایت مشخص نیست. شاید ساختگی باشد. با توجه به کثرت احادیث کذب به نقل از پیامبران و امامان احتمال کذب این مطلب زیاد است. روایتی از امامان هست که میفرماید اگر مطلبی را به نقل از ما شنیدید آن مطلب را با قرآن مطابقت دهید اگر با آن برابر بود از ماست وگرنه کذب است.