قدس آنلاین -ساحل عباسی:آزادی نابه هنگام ابوبکر بغدادی با توجه به زندانیانی که در زندان ای آمریکا از جمله گوانتانامو در اسارت هستند ابهام زیادی داشت .اینکه آزادی او با چه توجیهی صورت می گیرد و بعد از آزادی به کجا عزیمت می کند؟چه کسانی یا چه کشورهای وی را تقویت نموده و کدام کشور، کشورهای متعددی را به خدمت گزاری به او فرا خوانده است .

 همه گروه های تروریستی نقاب آمریکا برای جنگ افروزی هستند/دشمن اصلی داعش آمریکا بیان میشود اما هم جهت امریکا گام برمیدارند/ابوبکر بغدادی دریک طرح بین المللی به قدرت رسید تا منطقه رابرای اهداف صهیونیستها  مهیاکند

    بررسی تحولات سیاسی ،امنیتی منطقه با رویکرد داعش در گفتگوی قدس آنلاین با دکتر سید هادی سید افقهی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در دومین قسمت نگاهی دارد به چگونگی تشکیل گروهک تروریستی داعش در سوریه وعراق و آنچه که آمریکا در پس پرده جنگ نرم برای کشورهای اسلامی و منطقه در نظر گرفته است.

طالبان و القاعده گروه های تروریستی هستند که مولود سیاست های آمریکا و همراهی عربستان سعودی هستند لطفا برای شناخت بیشتر از چگونگی تشکیلات این دو گروهک تروریستی توضیحاتی ارائه بفرمایید تا به ظهور داعش و اقدامات آنها برسیم ؟

-مبنای سیاست های آمریکا در سالهای اخیر اقدامات غیر مستقیم بوده است، به نحوی که با توسل به  دکترین جنگ نیابتی  راه  را برای رسیدن به اهداف خود در منطقه هموار تر کرده است   .جنگ های مستقیم و رو در رویی که توسط آمریکا طراحی می شود اصولا در  قالب جنگ های نرم است  که در ابعاد فرهنگی ، امنیتی،  سیاسی و اقتصادی نمود می یابد، مثلا  نفوذ دیگر کشورها به  کشور ثانویه ای  اگر با منافع آمریکا مطابقت داشته باشد نیز در زمره جنگ نرم قرار می گیرد . بی تردید بنیان جنگ های نیابتی  تدارک دیده شده از سوی آمریکا  در راستای ابعاد  نظامی و امنیتی است .همانگونه که اسناد نشان می دهد آمریکا ، طالبان را با همراهی و مساعدت  سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی پاکستان  به وجود می آورد .طالبان از  طلبه های جوان افغانی به وجود می آید  که بعدها در افغانستان  به جنبش طلبه ها یا طالبان به رهبری ملا عمر معروف شده و  برافغانستان مسلط می شوند.تسلط طالبان بر افغانستان با هدف عقب ماندگی بیش از پیش این کشور کلید می خورد به نحوی که مشاهده می شود با تسلط طالبان ،افغانستان صد سال به عقب باز می گردد.  برخوردهای خشن  با مردم ، حرکت ها و مدیریت های واپس گرایانه دخترها را از رفتن به مدرسه منع کرده  و احکام خشنی را  به نام اسلام که بیشتر  بدعت گذاری است تا توجه و اهتمام به دستورات اسلامی و قرآنی،  با رعب و وحشت بر مردم این کشور  اعمال می کند .القاعده نیز مولود و ماحصل اهداف امریکا درمنطقه به بهانه مبارزه با اشغال اتحاد جماهیر شوروی است که در رویکرد دیگری القاعده با شعار مبارزه با نفوذ آمریکا بر بخشی از افغانستان به سرکردگی بن لادن مسلط می شود .پیروزی انقلاب اسلامی فرصت خوبی برای مبارزه با استکبار و نفوذ آمریکا درمنطقه است از این رو اعرابی که   تحت تاثیر امواج انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته و مجذوب شخصیت حضرت امام (ره) بودند  به سمت افغانستان( با این توجیه که برای مبارزه با  کفار و ملحدان  اتحاد جماهیر شوروی  به افغانستان بروید) هدایت می شدند ، بنابراین از حضور آنها درایران و توجه به اسلام اعتدال گرای امام خمینی (ره)  جلوگیری به عمل می آمد  .بی شک عمده ترین دلیل این مسئله جلوگیری از پیوستن آنها به نیروهای رزمنده ایرانی و تشکیل سازمان القاعده درعربستان برای  انجام عملیات های تروریستی بود. متاسفانه جوانان با انگیزه و متدینی که با رویکرد جهادی هدفی جز مبارزه با کفر و الحاد نداشتند به سمت افغانستان هدایت شده و در آنجا مستهلک می  شدند.به هر حال این افراد با شستشوهای مغزی بعد از مدت زمانی برای آمریکا اسباب زحمت شدند و عده دیگری رویکردی  غیر از رهبرانشان اتخاذ کردند . از این رو  انشعاب هایی در القاعده  رخ داد که تا به امروز نیز تداوم یافته است که القاعده هم چنان در عراق ،سوریه ،مصر و برخی از کشورها در حال جولان دادن است.

داعش چگونه به وجود آمد ؟

آمریکا در یک حرکت تاکتیکی بسیار پیچیده و موذیانه  ، راس القاعده  بن لادن را از تنه جدا کرده  به نحوی که بعد از کشتن بن لادن ، سر القاعده را در  کوه ها و غارهای (تورا بورا ) رها  و رهبری القاعده به  اقای ایمن ظواهری که فردی  پیر و فرتوت است سپرده می شود   بدنه پرانرژی و بازوهای اجرایی القاعده  به ورژن های جدیدی تحت عنوان داعش ،جبهه النصره،انصار بیت المقدس در صحرای سینا، انصار الشریعه در لیبی و گردانها ی عقبه بن نافع در الجزایر و تونس  و..تا بوکرحرام  تبدیل و گسترش  می دهد .بنابراین تشکیلات قدیمی در افغانستان باقی مانده و راس القاعده  بر گروه های جدید با ورژن های جدید اشرافی ندارد ومتقابلا آنها نیز با راس خود در ارتباط نیستند . بی تردید هدف  آمریکا ایجاد یک  سایه بزرگ تر  به عنوان یک مرجع ایدئولوژیک بر سر القاعده بوده است . در حالی که ورژن های جدید به  عنوان مرجع تشکیلاتی امریکا در خدمت اهداف آمریکا قرار داشته باشند و  اتاق جنگ و اتاق فکر امریکا به جای راس القاعده برای ورژن ها و گروه های جدید تروریستی تصمیم سازی کند . بنابراین قابل توجه و سرشار از ابهام است که به یک باره  تشکیلات گمنام و ناشناخته  ای چون  جبهه النصره والقاعده که در منطقه شناخته بودند کنار گذاشته می شوند و  داعش به عنوان بازوی اجرایی اما به نام مبارزه با آمریکا وارد منطقه  می شود تا به نفع معادلات آمریکا به اسم اسلام فعالیت کند !!

  تشکیلات داعش  با نام ، (جماعه التوحید و جهاد)  فعالیت خود را آغازمی کند   .  بنیانگذار این هسته مقاومت شخص اردنی الاصلی  پلید اعمالی به نام ابومصعب زرقاوی  است  .زرقاوی  در زندان با اقای ابو محمد مقدسی که یکی از تئوریسین های سلفی تند رو القاعده  است آشنا می شود .تحت تاثیر افکار او رویکردی مبارزاتی پیدا کرده بنابراین زرقاوی  بعد از خروج از زندان در پی تشکیل  جماعتی مبارزاتی است تا در سایه  پرچم القاعده و بن لادن (به دلیل اینکه در دهه 90 میلادی  القاعده و بن لادن از شهرت قابل توجهی برخوردار بودند) به مبارزه با کفر بپردازد .زرقاوی در حالی وارد افغانستان می شود که علی رغم بیعت با بن لادن به پایگاه  او وارد نمی شود و درصدد ادامه  مبارزه با آمریکا  در عراق است ، با توجه به اینکه بارزترین هدف القاعده مثلا  مبارزه با آمریکا است !! در حالی که اصلی ترین هدف و رویکرد واقعی آن مبارزه با جریان های انقلابی و پیشرو ، خصوصا کشورهایی همچون ایران ،سوریه ،فلسطین و لبنان می باشد  . بنابراین با توجه به این رویکرد و نگرش  اقای زرقاوی در هنگام بازگشت به جای مخالفت با  حضور امریکا درعراق ، با تغییر رویکرد به مبارزه و قتل و عام شیعیان  و انهدام مرقد مطهر امامین عسکریین (علیهما السلام ) می پردازد به نحوی که  دو بار سامرا را منفجر کرده  و در بیانیه ای اعلام می کند که هدف بعدی ما منفجر کردن حرمین ،  کربلا کاظمین و نجف است ...با قوت و قدرت گرفتن بیش از پیش آقای زرقاوی بین وی و رئیس تشکیلات القاعده بن لادن اختلاف های تاکتیکی به وجود می آید به نحوی که بن لادن در پیامی به زرقاوی اعلام می دارد که  شما در خط مبارزه و استراتژی ما نیستید،  بنابراین  بیعت خود را از ابومصعب برداشته و این حرکت موجب می شود که زرقاوی به تنهایی در عراق  به جریان تفرقه بین شیعه و سنی ادامه دهد و فعالیت های خود را تداوم دهد .سال 2006 سالی است که مرگ  ابومصعب زرقاوی در آن رقم می خورد .بنابراین جایگزین وی  شخص دیگری  به نام ابو عمر بغدادی است که عضویت در  سازمان اطلاعات امنیت صدام را در کارنامه سیاسی خود دارد.وی در اولین اقدام با تغییر نام سازمان به دولت اسلامی  درصدد است تا نشان دهد برای برپایی یک حکومت کاملا اسلامی تلاش می کند . (داعش ) مخفف دولت اسلامی عراق و شام است  ... ابو عمر بغدادی تنها تا چهار سال یعنی تا سال 2010 مسئولیت رهبری داعش را برعهده دارد .مرگ وی درسال 2010 رقم می خورد  و ابوبکر بغدادی خلیفه خود خوانده داعش به جهان معرفی می شود  .رهبری این خلیفه خود خوانده از سال 2010 تا کنون تداوم یافته است .

-جدید ترین خلیفه خود خوانده داعش ابوبکر بغدادی کیست و چگونه وارد بازی آمریکا می شود؟

ابوبکر بغدادی فرد تحصیل کرده ای با دکترای علوم اسلامی از دانشگاه بغداد است . اهل سنت متعصب وی را به عنوان چهره موجهی می شناخته اند که علی رغم تعصب فراوان ، تمایلی به  خشونت و برخورد فیزیکی نداشته است . ابوبکر بغدادی با اتهام عملیات نظامی بر علیه آمریکا  در زندان بوکا در جنوب عراق  با جریان سلفی-  وهابی هایی در زندان آمریکایی ها  آشنا می شود .هنگامی که آمریکاییها متوجه نقاط بارز  وی می شوند به دنبال سرمایه گذاری بر او بوده از این رو مقدمات آزادی او را از زندان فراهم می کنند تا به بهانه ای وی از زندان آزاد  شود .آزادی ابوبکر بغدادی  از زندان منجر به گسترش طرح داعش می شود . وی اصلی ترین رهبر برای اجرای این طرح در کشورهای عراق و سوریه می شود.

-با توجه به اینکه زندانی های بسیاری در زندانها ی آمریکایی از طالبان و القاعده حضور دارند آمریکا براساس چه دلائلی ابوبکر بغدادی را که به جرم اقدامات امنیتی علیه آمریکا زندانی است را آزاد می کند؟

-آزادی نابهنگام ابوبکر بغدادی به نوبه خود با توجه به تعداد زندانی هایی که از زمان سقوط طالبان تا کنون در زندان گوانتانامو در اسارتند قابل توجه است .با اینکه یکی از شعارهای انتخاباتی آقای اوباما تعطیلی زندان گوانتانامو بود که لکه ننگی بر پیشانی آمریکا به شمار می رود و اکنون که دوره دوم ریاست جمهوری آقای اوباما نیز به پایان خود نزدیک می شود گوانتانامو همچنان به فعالیت های غیر انسانی و اخلاقی خود ادامه می دهد آزادی ابوبکر بغدادی با چه توجیهی  صورت گرفته و او بعد از آزادی به کجا عزیمت می کند؟جای بسی سئوال دارد !! چه کسانی یا چه کشورهایی ابوبکر البغدادی را تقویت نموده و کشورهای متعددی را اعم از قطر،عربستان سعودی ،امارات و ....را  به خدمت گزاری به وی وا می دارد؟ بی تردید  طرح آزاد سازی ابوبکر بغدادی که قائل به تاسیس و احیای  دولت اسلامی در عراق و شام است ، تا جایی که اعلام کرده  خلافت  رسول الله (ص) را همانند  صدر اسلام برقرار نماید  برگرفته از یک طرح بین المللی و جنگ نیابتی است که نشان می دهد  ماموریت داعش  فقط  سوریه و عراق را در بر نمی گیرد بلکه داعش  ماموریت فراگیر منطقه ای و فرا منطقه ای  دارد تا در پوشش نام  تشکیلات دولت اسلامی عراق و شام بتواند مسیر را برای اهداف امریکا ، ناتو و  اسرائیل در منطقه فراهم کند.از این رو مشاهده می شود کشورهایی چون  اردن،  ترکیه ، کشورهای مرتجع عربی و  برخی از عشایر وفادار به صدام و عشایر متعصب اهل سنت توسط آمریکا برای حمایت های مادی و معنوی از داعش و ابوبکر بغدادی سازماندهی می شوند. پس  می توان دریافت که در حقیقت  داعشی با سرکردگی  ابوبکر بغدادی یا جبهه النصره ای با رهبری  ابومحمد جولانی یا ابو عیاذ تونس ..همه وهمه  ویترین های  ظاهیر ماجرا بوده و در حقیقت  ماسکی است که امریکا  برای آتش افروزی در منطقه به چهره خود زده است

فرمودید که یکی از سیاست های آمریکا در منطقه توسل به جنگ های نیابتی است لطفا در این باره توضیح دهید که محورهای مورد علاقه آمریکا چیست و نقش اسرائیل در این میان چگونه است؟

جنگ نیابتی آمریکا با اهتمام به دو محور عملیاتی شروع می شود  که عبارت است از ایجاد جنگ نرم با تشویق داعش تا جایی که در عملیات های وحشیانه خشونت را به حد منتها ی خود برساند. همزمان  در حالی که سر بیگناهان را می برد با توسل به ابزارهای رسانه ای غربی فیلم هایی مشابه آنچه در هالیوود تصویر برداری می شود ساخته  تا به نام اسلام  در معرض دید جهانیان قرار داده شود .بی شک این مساله با هدف تنفر مردم جهان از اسلام و ایجاد رعب و وحشت مسلمانان جهان از داعش می شود تا براساس وحشت ایجاد شده تمکین از فرامین دولت اسلامی در جهان اسلام فراگیر شود.  محور دومی که آمریکا بدان اهتمام داشته و دارد  ایجاد جنگ و خشونت بین کشورهای اسلامی و در درون کشورهای عربی اسلامی است تا  داعش  جنگ افروزی ها را مدیریت کرده آمریکا را به اهدافش در منطقه نزدیک تر کند .شاهد این مطلب نیز اظهارات  خانم کلینتون در کتاب خاطرات خود گزینه های سخت است که  می گوید : داعش مولود  طرح لانه زنبور بود که با طراحی آمریکا و انگلیس پا به عرصه سیاست میگذارد  .بستر سازی ، مهندسی ، آموزش، تبلیغات و هدایت  سایت های داعش همه و همه با مدیریت آمریکا انجام می شود تا جایی که داعش درصدد بوده است تا  درصحرای سینا به عنوان امارت اسلامی اعلام وجود کند . تا در این تحول به  آرامی فلسطینی های نوار غزه را به صحرای سینا کوچ داده غزه را از  فلسطینی ها  خالی نموده  و اسباب راحتی و نفس کشیدن  اسرائیل را فراهم نماید  . بی شک با اجرای این پروژه داعش در صحرای سینا مدیریت شده و اسرائیل از تلفات و درگیری هایی که با سازمان های جهادی فلسطینی دارد رهانیده می شود  .

لطفا درباره چگونگی ورود داعش به عراق و سوریه نیز توضیح دهید ؟دلیل انتخاب ورود داعش به برخی از استانهای عراق و سوریه را نیز عنوان بفرمایید؟

 تغییرات ایجاد شده در مصر موجب تغییر برنامه های آمریکا شد حتی برخی این مساله را در حد شایعه مطرح کردند که اخوان المسلمین بر سر مسائل مطرح شده به توافق رسیده و از امریکا پول دریافت کرده است ، که البته موارد یاد شده در حد گمانه زنی است .باتغییراتی که در راس هرم قدرت وبه روی کار آمدن  اقای السیسی ایجاد شد  طرح  داعش به عراق و  سه استان نینوا ، الانبار و صلاح الدین منتقل می شود به نحوی که مردم یک شبه از خواب بیدار شده و متوجه اشغال سه استان بزرگ توسط داعش می شوند ... داعش با یک ماموریت از پیش تعریف شده از آمادگی های لجستیکی  و سازماندهی بسیار محکم  و هماهنگی های لازم در سطح منطقه برخوردار بوده است که در یک شب  به عراق و سوریه نفوذ می کند ...حال این سوال مطرح می شود که  چرا اولین  شهرهایی که به اشغال داعش در آمد الرقه و دیر الزوربود ؟ یقینا تسلط بر منابع نفتی و گازی سوریه یکی از مهمترین اهداف غرب در پوشش داعش است  .با توجه به اینکه درآن زمان  ارتش سوریه کاملا متوجه مناطق حساس تری بوده لذا به جنگ داعش در الرقه نرفته  فقط  از سقوط دیر الزور جلوگیری می کند ...بعد از سوریه در سه استان بزرگ،  پهناور،  حساس و نفت خیز  موصل، اطراف کرکوک و تکریت  که مناطق استراتژیکی به شمار می رود نفوذ می کنند همچنین  الرمادی در 110 کیلومتری کربلا نیز  رخنه می کنند. بی شک با بررسی بیشتر در می یابیم که مناطق اشغال شده توسط داعش  نوار حساس استراتژیک  غنی از نفت و گاز است که بیانگر طراحی های  از پیش تعیین شده آمریکا در قالب داعش است .

داعش بعد از تجاوز به استان های یاد شده با اعلام  نقشه ها و اهداف خود  در بیانیه ای اعلام می کند که هدف بعدی ما  بغداد و آزاد کردن  پایتخت الرشید و احیای  خلافت عباسی است ....پس از آن حرکت به  سمت عتبات و نمادهای  شیعیان در کربلا ، کاظمین،  نجف و سامرا است که قرار است در برنامه های بعدی مد نظر داعش با خاک یکسان شده و شیعیان نیز قتل و عام شوند تا عراق از وجود شیعیان پاک شود...آیا با وجود تمامی مسائل مطرح شده می توان  گفت که طرحهای ارائه شده توسط داعش چیزی غیر از طرحهای آمریکایی و صهیونیستی است ؟

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.