داوود میرباقری هنرمند نام آشنایی است که اگر بخواهیم او را بیشتر بشناسیم باید به آثار سینمایی و تلویزیونی فاخر مذهبی اش رجوع کنیم.

تصویرگر  ارزش‌های دینی و تاریخی

میرباقری اگرچه در هنر دراماتیک دستی توانمند دارد، اما جالب است بدانید وی دانش آموخته مهندسی معدن از دانشکده پلی تکنیک تهران و دانش آموخته حوزه علمیه است که پس از گذراندن یک دوره سه ساله هنرآموزی تئاتر در «تئاتر شهر» فعالیتش را در عرصه هنر آغاز کرد. نخستین تجربه او در سینما با نویسندگی و کارگردانی فیلم «آدم برفی» آغاز شد. این فیلم، اثری کمدی – اجتماعی بود که پس از آماده شدن موفق به نمایش نشد و در سال 1376 اکران عمومی یافت و پس از آن بارها از شبکه‌های تلویزیون پخش شد. «ساحره» دومین ساخته میرباقری است که براساس داستان «عروسک پشت پرده» از «صادق هدایت» ساخته شده و فیلم بعدی او «مسافر ری» با بن مایه‌های مذهبی – تاریخی است که البته ماجرای تولیدات مذهبی میرباقری به همین جا ختم نشد و این هنرمند تصویرگر ارزش‌های دینی، در سال‌های 1370 تا 1375 تولید سریال «امام علی(ع)» را برای تلویزیون کلید زد که به عنوان یکی از بهترین و پربیننده‌ترین سریال‌ها در اذهان مخاطبان ماندگار شد.

پس از آن سریال «معصومیت از دست رفته» را ساخت که در سال‌های 1383 و 1384 در تلویزیون پخش شد. میرباقری افزون بر آن در دهه 80 قصد ساخت پروژه «سلمان فارسی» را داشت که با مشکل روبه رو شد. او که 10 سال با «سلمان فارسی» همسفر بود و برای این پروژه پژوهش انجام می‌داد، به دنبال ممانعت از ساخت این پروژه و علاقه‌ای که به واقعه عاشورا داشت، ساخت «مختارنامه» را پیشنهاد داد. میرباقری از سال 1383 سریال «مختارنامه» را آغاز کرد که در سال 1388 پایان یافت و مهرماه 1389 از شبکه اول سیما پخش شد. از آنجا که تولید آثار تاریخی و مذهبی بسیار دشوار است و البته نیازمند بودجه و امکانات گسترده؛ ابراهیم حاتمی کیا، کار داوود میرباقری را برای روایت تاریخ تشیع بسیار سخت و بزرگ توصیف کرد و گفت: کاری که امروز داوود میرباقری در حوزه تاریخی انجام می‌دهد، کار بسیار سخت و مهمی است و فیلمسازی در تاریخ کار آسانی نیست و خیلی مدعی دارد. اما خانواده داوود میرباقری هم اهل هنر هستند، حسن میرباقری، برادر کوچک‌تر داوود میرباقری است که در سریال «امام علی(ع)» دستیار کارگردان بود و البته نقش ابراهیم پسر مالک را نیز ایفا کرد.

حامد میرباقری، تک پسر داوود میرباقری هم در سریال‌های «امام علی(ع)»، «مسافر ری» و «معصومیت از دست رفته» نقش‌هایی کوتاه داشت، ولی در «مختارنامه» افزون بر دستیاری پدر، دو نقش وهب نصرانی و ثابت پسر مختار را هم بازی کرد. میرباقری در سال 1392 فیلم طنز «شاهگوش» را برای شبکه خانگی ساخت و این بار دخترش الهه میرباقری، در نوشتن فیلمنامه و دیگر دخترش الهام میرباقری، به عنوان دستیار صحنه و حامد میرباقری، به عنوان بازیگر در این سریال با پدر همکاری کردند.

میرباقری البته در دوران جوانی اش لحظات پرمخاطره سیاسی را نیز پشت سر گذاشته و خودش درباره خاطره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا می‌گوید: روزی که قرار بود، لانه جاسوسی آمریکا به وسیله دانشجویان گرفته شود، من هم یکی از اعضای گروه برنامه‌ ریزی بودم، اما روز پیش از عملیات، به واسطه تمرین فشرده در کلاس‌های تئاتر، آن قدر خسته بودم که صبح خواب ماندم و وقتی بیدار شدم و به خیابان آمدم که دیدم، کار از کار گذشته و دانشجویان سفارتخانه را تسخیر کرده‌اند...

این هنرمند نام آشنا در سومین جشنواره عمار که در دی ماه 1392 برگزار شد مورد تقدیر قرار گرفت و جلیلی، رئیس شورای جشنواره عمار در این مراسم گفت: میرباقری حق زیادی بر گردن سینما ، تلویزیون و فرهنگ ما دارد و یکی از جنبه‌های تقدیر وی این است که میرباقری اولین فردی است که حضرت عمار را در سریال امام علی(ع) در کنار مولای متقیان(ع) به خوبی نشان داد تا جایگاه برجسته این شخصیت تاریخ ساز از غبار فراموشی و غفلت پاک شود.

 همچنین نادر طالب‌زاده، دبیر سومین جشنواره فیلم عمار، در تقدیر از میرباقری گفت: آثار میرباقری در جهان اسلام اثرگذار بوده و بسیاری از مسلمانان بیننده آثار این هنرمند ایرانی هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.