انگار وزیر مرفه و دولتمند راه و شهرسازی علاقه خاصی به هلیکوپتر سواری [یا چرخبال، یا بال چرخ یا گردونه پرنده در آسمان، اسامی فرق نمی‌کند] دارند.

وزیر بالگردسوار به مقصد نمی‌رسد!

 

ایشان که وزیر راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و هواپیمایی و هواشناسی و بنادر و کشتیرانی و راه‌آهن سراسری و فرودگاه‌های کشور هستند، از آنجا که افق آرزوهایشان بسیار گسترده است، به هوانوردی علاقه بیشتری از بازرسی راه‌های کشور دارند و مثلاً هیچ گاه میل و اراده ندارند آن راه‌های صعب العبور و خطرناکی را بروند که بین سه استان اصفهان و چهارمحال بختیاری و خوزستان خبرنگاران و فیلمبرداران برنامه اخبار 20 و 30 شبکه دوم سیما جمعه شب ششم آذر نمایش دادند و جلوی چشم میلیون‌ها تماشاگر منظره اسفناکی از جاده‌های خاکی خطرناک و چادر و کومه و کلبه‌های قرون وسطایی کشاورزان و ایلیاتی‌ها را به تماشا گذاردند که من بیننده باور نمی‌کردم این مناظر از آن ایران سال 1394 هـ.ش است.

در خبرها خواندم معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوي گفته است، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در اواخر شهریور به منظور آغاز عملیات اجرایی تونل‌های محور درگز- دوغایی به این استان سفر کرده بود برای عزیمت به روستای گپی در محور قدیم درگز بالگرد هلال احمر را به مبلغ 54 میلیون تومان از بودجه وزارت راه و شهرسازی اجاره کرد.

تازه به علت شرایط جوی ناسازگار ناچار به فرود اضطراری در روستای سرزوار 45 کیلومتری قوچان شد و دوباره پرواز کرده با چند ساعت تأخیر به محل پروژه رسید. من نمی‌دانستم هلال احمر استان خراسان رضوي فقط یک بالگرد در اختیار دارد که آن را هم آقای وزیر برای سفر خود اجاره کرده است.

جالب اینکه سر مردم منت گذاشته‌اند که وزیر علاقه‌ای به استفاده از هواپیمای اختصاصی ندارد! مدیرکل راه و شهرسازی گفته فقط 15-10 میلیون تومان خرج کرایه بالگرد شده است که این رقم مورد تکذیب هلال احمر خراسان رضوي قرار گرفته است و همان مبلغ 54 میلیون تومان برای یک روز پرواز را تأیید کرده است. به هر ترتیب وزیر هلیکوپتر سوار براستی در خور تأسف است که به جای حرکت با اتومبیل در جاده‌های ناهموار کشور از چرخبال استفاده می‌کند.

همه وزیران طرق و شوارع و راه و ترابری در سفرهای مأموریت خود به سراسر ایران از اتومبیل استفاده می‌کردند. پیش از تعمیم اتومبیل سواری در ایران، با قاطر و اسب و درشکه و شتر و کالسکه طی طریق می‌کردند و گاهی ناچار به پیاده روی می‌شدند. تاریخ آورده شدن هلیکوپتر به ایران حدود سال‌های دهه 1340 هـ.ش است.

به بنده بفرمایید کدام وزیر راه و ترابری در آن هفده سال سوار هلیکوپتر می‌شد. بعد از انقلاب اسلامی هم ما وزیر هلیکوپتر سوار نداشتیم. ممکن است نخست، وزیر یا رئیسان جمهور گاهی از بالگرد استفاده می‌کردند، ولی من خوب به یاد دارم سلف همین جناب آخوندی به آقای مهندس نیکزاد وزیر پیشین مسکن و شهرسازی که بار سنگین مسؤولیت وزارت راه و ترابری هم پس از ادغام دو وزارتخانه بر شانه‌اش قرار گرفت، در هر سفری که می‌رفت با خودرو می‌رفت و یک بار آن قدر در آفتاب سوزان خوزستان بازدیدهایش را ادامه داد که دچار گرمازدگی و ضعف عمومی بدن شد و مدهوش گردید و با آمپول به هوشش آوردند.

جناب وزیر بالگرد سوار، دست از بالگرد سواری بردارید. در کشوری که وضعیت اسفناک راه‌هایش درست در برخوردگاه سه استان اصفهان، چهارمحال و بختياري و خوزستان هر تماشاگر تلویزیون را جمعه شب ششم آذر تکان داد و متأثر کرد، 54 میلیون تومان کرایه بالگرد هلال احمر اسراف و تبذیر است. نمی‌دانم چرا نگاهی به کتاب نهج البلاغه نمی‌فرمایید. از کیسه نیمه خالی دولتی که چشم به اقساط 400 میلیون دلاری هر از چند گاه از پول‌های مسدود شده ایران دوخته است، صرف 54 میلیون تومان کرایه بالگرد هلال احمر، در کشوری که طرح مسکن اجتماعی جناب وزیر به جوک و لطیفه مانند است، به منزله دخل و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، تبذیر و خلاف قانون است.وانگهی در شرایطی که هلال احمر آن استان بزرگ و پرجمعیت تنها یک بالگرد دارد(!) و بنابر گزارش‌ها، شرایط جوی هم نامساعد بوده است، اگر حادثه غیرمترقبه‌ای پیش می‌آمد و به این بالگرد امدادی نیاز می‌شد در حالی که در اختیار شما بود، چه پاسخی داشتید؟!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.