گروه سیاسی / طیبه مروت - اتفاق های هفته گذشته خاورمیانه که با سقوط «سوخو ۲۴» روسی در منطقه مرزی سوریه توسط جنگنده ترکیه شکل دیگری به خود گرفته، روز گذشته با موضع گیری سخنگوی کاخ کرملین مبنی بر امتناع «پوتین» از ملاقات با اردوغان، سمت و سوی دیگری یافت.

 تنبیه سیاسی پوتین برای اردوغان

در حالی که پسکوف احتمال هرگونه دیدار بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه را رد کرد، از احتمال دیدار پوتین و اوباما سخن گفت.  اکنون پرسش این است که مقاومت سرسختانه دولت روسیه در خودداری ملاقات اردوغان دربردارنده چه پیامی برای دولت ترکیه است؟ آیا این سرسختی پوتین تبعات نظامی برای مردم ترکیه در برخواهد داشت؟ پاسخ این پرسش‌ها را دو نماینده مجلس و عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس داده اند.

 

 اردوغان، ترکیه را منزوی می کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درپاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره تبعات احتمالی امتناع «پوتین» از ملاقات با «اردوغان»، گفت: اقدام نظامی روسیه برای ترکیه خیلی گران تمام شد، چون اردوغان در نگرش آینده خود حذف بشار اسد را پیش بینی کرده بود و فکر می کرد طرفداران ترکیه در سوریه روی کار خواهند آمد و شرایط منطقه به نفع ترک‌ها عوض خواهد شد؛ بنابراین اقدام نظامی روس‌ها در حمله نظامی به مواضع داعش خلاف آینده‌نگری ترکیه در دستیابی به منافع سیاسی و اقتصادی است. حسینی نقوی، با اشاره به سقوط«سوخو24» توسط جنگنده ترکیه آن را اعلان جنگ ترکیه علیه روس‌ها عنوان کرد و افزود: تحریم گردشگری، محصولات کشاورزی و ملاقات با رئیس جمهور ترکیه ابتدایی ترین واکنش پوتین به اقدام نظامی ترکیه است و این اقدامات به انزوای خاص ترکیه ختم خواهد شد و اگر اردوغان اقدام به عذر خواهی نکند، تبعات سنگین تری برای کشورش به دنبال خواهد داشت.

حسینی نقوی در پاسخ به پرسش دیگر قدس که « آیا امتناع جدی پوتین از مذاکره می تواند تفسیری برای آغاز برای واکنش نظامی در فرصت مقتضی باشد؟» گفت: گام اول روسیه این است که ترکیه را متوجه اقداماتش بکند و دولت ترکیه را وادار کند تا درسیاست های خود تجدید نظر کند و اگر دولت اردوغان به همین روش ادامه دهد، ممکن است در آینده با برخوردهای شدیدتری مواجه شود.

وی در ادامه ادعای اردوغان درباره مبارزه دولتش با تروریسم را یک شوخی سیاسی دانست و افزود: حدود سه سال قبل در ملاقاتی که با «داوود اوغلو» وزیر خارجه وقت ترکیه داشتم، ایشان مدعی بود که سه ماه دیگربشار اسد سقوط خواهد کرد.

 

 ترکیه قربانی خواهدشد

عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: در همان جلسه یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ترکیه که از حزب مخالف دولت اردوغان بود، نسبت به مسؤولان حاکم معترض بود که چرا در مرز اردوگاه ساخته اید و نیروهای معارض و تروریست‌ها را آموزش می دهید؟ این سخنان نماینده مردم ترکیه موجب ناراحتی مسؤولان حزب حاکم شد که چرا نزد میهمانان این حرف ها زده می شود.

  درس‌های پوتین به اردوغان!

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی نیز  به خبرنگار ما گفت: «ولادیمیر پوتین» به اردوغان درس می‌دهد.

احمد بخشایش با اشاره به حمله ارتش روسیه به تانکرهای نفتی که از سوی داعش با قیمت پایین به ترکیه قاچاق می شد، تصریح کرد: اولین خواسته پوتین،عذرخواهی دولت ترکیه بود که با امتناع دولت اردوغان مواجه شد. اما وقتی دید که ناتو و آمریکا از حمایت او دست برداشته اند، از این اقدام ابراز تأسف کرد و زمانی که خلبان روس توسط حزب الله و سوری ها پیدا شد، اردوغان به اشتباه خود پی برد.

 

  سخت ترین تنبیه؛ تحریم گازی

وی با اشاره به اقدام‌های تنبیهی دیگر روس‌ها گفت: در گام دوم، ارتش روسیه سامانه زمین به هوای اس 400 را در مرز ترکیه مستقر و تهدید کرد که هر هواپیمایی که از آسمان سوریه عبور کند، منهدم خواهد کرد. اقدام بعدی روسیه تحریم گردشگری و تجارت محصولات کشاورزی و گوشت ترکیه بود که تنها از محل گردشگری سالانه 8 میلیارد دلار ضرر اقتصادی به ترکیه وارد می شود.

بخشایش با بیان اینکه سخت ترین تنبیه روسیه تحریم گاز خواهد بود که هنوز در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است، افزود: پوتین، اردوغان را به سمتی می کشاند که او مجبور به عذر خواهی شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مارادونا IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 5
    پوتین چشم شما رو ترسونده که اینقدر ازش میترسین ترکا محکمتر از این حرفا هستن یا اخی...
  • محمد IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    جوجه ها را آخرپاییز می شمارند!!!