۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
کد خبر: 325913

قدس آنلاین: دعا آداب گوناگونی دارد که بدون رعایت آنها نمی توان به اجابت انها طمع داشت برای مثال یکی از آداب آن چیزی است که امیرمومنان (ع) تصریح کرده اند.

دعا فقط با این شرط به آسمان می رسد

به گزارش قدس آنلاین، بنابر آموزه های روایی فرستادن صلوات و درود بر پيامبر (ص) و خاندان مطهر ایشان بسیار مورد تاکید است و ثواب و آثار فراوانی را به عامل به آن می رساند.

ابو البخترى از امام صادق (ع) از پدرانش از رسول خدا (ص) نقل كرده است كه فرمودند: «روز قيامت من در كنار ميزانم، هر كس گناهانش از حسناتش بيشتر باشد، آن صلوات هايى را كه بر من فرستاده است مى‏ آورم تا حسناتش را به وسيله آن سنگين كنم.»

همچنین، عبد السّلام بن نعيم مى‏ گويد: به امام صادق (ع) گفتم: من داخل كعبه شدم و دعايى جز صلوات بر پيامبر (ص) به خاطرم نيامد. فرمودند: «كسى داراى فضيلت و ثواب بيشتر از تو از خانه خدا بيرون نيامده است.»

حارث اعور مى ‏گويد: اميرمؤمنان على بن ابى طالب (ع) فرمودند: «هيچ دعايى به آسمان راه ندارد تا اينكه بر محمّد (ص) و خاندانش صلوات فرستاده شود.»

محمّد بن ابى عمير از يكى از راويان نقل كرده است كه امام صادق (ع) فرموده اند: «در برخى كتاب ها يافتم كه هر كس بر محمّد و آل محمّد صلوات بفرستد خداوند يك صد حسنه براى او مى‏نويسد، و هر كس بگويد: «صلّى اللَّه على محمّد و اهل بيته» خداوند هزار حسنه براى او خواهد نوشت.»

جالب آنکه در روایات برای صلوات در برخی اوقات ثواب های خاص نیز برشمرده شده است.

صباح بن سيابه مى‏ گويد: امام صادق (ع) به من فرمودند: «آيا دعايى به تو بياموزم كه چهره‏ات را از آتش دوزخ حفظ كند؟» گفتم: آرى. فرمودند: «پس از سپيده صبح صد مرتبه بگو: «اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد» تا خداوند چهره تو را از آتش دوزخ حفظ كند.»

محمّد بن فضيل از امام رضا (ع) نقل كرده است كه رسول خدا (ص) فرموده اند: «هر كس روز جمعه صد بار بر من صلوات بفرستد، خداوند شصت حاجت او را روا مى‏كند، سى حاجت آن براى دنيا و سى حاجت براى آخرت است.»

ابن ابى عمير مى‏ گويد: حمّاد بن عثمان از امام صادق (ع) پرسيد: بهترين اعمال در روز جمعه چيست؟ فرمودند: «اينكه بعد از نماز عصر، يك صد [و يك‏] بار بر محمّد و آل محمّد درود بفرستى، و هر چه بر آن بيفزايى بهتر است.»

و احمد بن ابى عبد اللَّه مى‏گويد: در روايتى كه عبد اللَّه بن سيابه و ابو اسماعيل از ناجيه از يكى از دو امام (امام باقر و صادق عليهما السلام) نقل كرده است فرمودند: «هنگامى كه نماز جمعه به جاى آوردى بگو: «اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد الأوصياء المرضيتين بافضل صلواتك، و بارك عليهم بافضل بركاتك، و السّلام عليه و عليهم، و على ارواحهم و اجسادهم و رحمة اللَّه و بركاته» تا خداوند يك صد هزار حسنه براى تو بنويسد، و صد هزار گناه از تو را محو نمايد، و صد هزار حاجت تو را بر آورده سازد، و صد هزار درجه مقام تو را بالا ببرد.»

علاوه بر این و بنابر توصیه و سفارش روایات صلوات را باید بر پیامبر (ص) و خاندان ایشان اختصاص داد نه اینکه خاندان آن حضرت (ص) را نادیده گرفت.

عمّار ساباطى مى‏ گويد: نزد امام صادق (ع) بودم كه مردى گفت: «اللّهمّ صلّ على محمّد و اهل بيت محمّد» امام صادق (ع) به او فرمودند: «اى مرد، صلوات را بر ما تنگ ساختى، مگر نمى‏ دانى كه اهل بيت همان پنج تن اصحاب كسايند؟» آن مرد گفت: پس چگونه بگويم؟ فرمودند: «بگو: «اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد» تا ما و شيعيان ما را نيز شامل شود.»

برگرفته از ثواب الأعمال و عقاب الأعمال

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.