شهرکرد-قدس آنلاین ، محسن نجاتی؛متوسط هزينه نگهداري هر معلول در مراکز شبانه روزی ۴۰۰ هزار تومان است.

چهارمحال وبختياري استان برتر در زمينه هنردرماني معلولان است

مديركل بهزيستي استان چهارمحال وبختياري ظهر امروز در گفتگوی اختصاصی با قدس آنلاین گفت: بهزيستي استان به عنوان برتر در زمينه هنردرماني معلولان در سطح كشور است.

محمد ميرزايي افزود: تاكنون ۲۲نمايشنامه برتر از معلولان براي جشنواره تئاتر معلولان از استان بازخواني و انتخاب شده است.

وي گفت: اين جشنواره در اسفندماه در استان مركزي برگزار مي شود كه نمايشنامه هاي برتر كه توسط معلولان ذهني،‌جسمي و حركتي و اوتيسم به اجراي خياباني،‌صحنه اي و عروسكي نمايشمانه ها مي پردازند.

وي گفت: هم اكنون ۹مركز توانبخشي اعم از ذهني،‌ جسمي وحركتي و اوتيسم و اعصاب و روان در استان در زمینه هنر درمانی فعالیت می کنند.

طرح غربالگري PKUدر استان اجرا مي شود

مديركل بهزيستي چهارمحال وبختياري گفت: اين طرح با همكاري دانشگاه علوم پزشكي استان از يكسال گذشته در بيمارستان هاجر شهركرد اجرا مي شود.

محمد ميرزايي افزود: اين طرح به منظور شناسايي بيماري و ناهنجاري هاي ارثي در نوزادان تازه متولد شده اجرا مي شود كه از عقب ماندگي ذهني كودكان جلوگيري كند.

وي اظهار كرد: دراين طرح باشناسايي بيماري فنیل کتونوری نوزادان ،‌نوزادان داراي اين مشكل تحت درمان قرار مي گيرند. وي گفت: فنیل آلانین جزو مواد ضروری در سلامت انسان است و این ماده در ترکیب پروتئین ها موجود است و با غذا وارد بدن می شود. در نوزادان مبتلا به بیماری پی کا یو مصرف غذاهای پروتئینی نظیر شیر مادر و یا شیر خشک معمولی باعث افزایش شدید غلظت خونی فنیل آلانین و تجمع آن در بافت های مختلف بدن می شود و رشد و تکامل مغز و اعصاب را مختل می کند و به ضایعه مغزی و یا عقب ماندگی ذهنی پایدار منجر می شود.

وي اظهار كرد: تاكنون ۲۵نوزاد داراي اين بيماري در استان شناسايي و زيرپوشش بهزيستي استان قرار گرفتند.

کمیسیون پزشکی بهزیستی چهارمحال وبختیاری رتبه پنجم کشوری را کسب کرد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری از کسب رتبه پنجم کمیسیون های پزشکی این سازمان در سطح کشور خبر داد.

محمد میرزایی افزود: هم اکنون دو کمیسیون درپزشکی در شهرکرد و بروجن تشکیل می شود .

وی از افزایش این تعداد کمیسیون ها به شش کمیسیون در استان اشاره کرد وگفت: این کمیسیون ها در شهرستان های کیار،‌اردل،‌فارسان و لردگان نیز تا پایان سال فعال خواهد شد.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون سه هزار و ۸۱۷جلسه کمیسیون پزشکی در بهزیستی استان در زمینه تعیین و نوع معلولیت و درصد معلولیت برگزار شده است.

معلول چهارمحال وبختياري زير۱۴سال از خدمات طرح بهبود تغذيه بهره مند شدند

مديركل بهزيستي چهارمحال وبختياري گفت: ۲۰۰معلول زير۱۴سال در استان از خدمات طرح بهبود تغذيه بهره مند شدند.

محمد ميرزايي افزود: اين كودكان در مراكز روزانه نگهداري كودكان زير ۱۴سال نگهداري مي شوند.

وي گفت: دراين طرح ۵۰۰هزار ريال ماهانه براي هر كودك هزينه مي شود كه براي هركودك يك ميان وعده از جمله شيركم چرب‌، خرما‌،ميان وعده،‌ ميوه‌، بيسكويت، نان سبوسدار توزيع مي شود.

ميرزايي افزود: هم اكنون ۵مركز روزانه كودكان زير۱۴سال در استان فعال است. سالانه ۳۵۰معلول از خدمات ارتوپدفني بهزيستي و هلال احمر بهره مند مي شوند مديركل بهزيستي چهارمحال وبختياري گفت: سالانه ۳۰۰تا ۳۵۰ نفر از معلولان استان از خدمات ارتويدفني اين سازمان با همكاري هلال احمر استان بهره مند مي شوند.

محمد ميرزايي افزود: اين خدمات با همكاري و تفاهم نامه اي كه بهزيستي با هلال احمر استان منعقد شده به معلولان ارائه مي شود. وي گفت: دراين تفاهم نامه مددجويان تا سقف ۲۰۰ميليون ريال مي توانند به مددجويان خدمات ارائه دهند.

وي اظهار كرد: دراين طرح ۶۰درصد هزينه ها را جمعيت هلال احمر و ۴۰درصد مابقي را خود مددجو پرداخت مي كند. ميرزايي اظهاركرد: سهم مددجويان را نيز سازمان با ارائه فاكتور پرداخت مي كند.

متوسط هزينه نگهداري هر معلول در مراکز شبانه روزی ۴۰۰ هزار تومان است

مديركل بهزيستي چهارمحال وبختیاری گفت: متوسط هزينه نگهداري هر معلول ۴۰۰ هزار تومان است كه بايد در راستاي خدمت‌رساني به مددجويان اين هزينه سنگين تأمين شود.

محمد میرزایی اظهار داشت: تاكنون ۳۲۰۰۰ معلولان در استان شناسایی شده است که از این تعداد ۲۵۱۱۳ نفر از خدمات بهزیستی استفاده می کنند و مابقی پشت نوبت خدمات قرار دارند.

مديركل بهزيستي استان تصريح كرد: بنابراين اغلب خانواده‌هاي متوسط و پايين‌تر از متوسط كه يك معلول در هر درجه‌اي در منزل دارند به كمك‌هاي بهزيستي احتياج دارند.

میرزایی افزود: اكثر خانواده‌هايي كه داراي فرزند معلول هستند توانايي پرداخت هزينه نگهداري كودك خود را در مراكز خصوصي ندارند، به همين دليل نیازمند حمایتهای بهزیستی هستند

مديركل بهزيستي استان با اشاره به سرانه ناچيز در نظر گرفته شده براي نگهداري از معلولان خاطرنشان كرد: سازمان بهزيستي سرانه هزينه‌براي نگهداري يك معلول را به حساب مرکز واریز و مابقی هزینه ها از طریق خانواده تامین می شود.

وي ادامه داد: مشكلات معلولان فقط به هزينه‌هاي نگهداري آنها مربوط نمي‌شود چراكه درصد بسيار زيادي از معلولان جسمي ـ حركتي توانايي انجام كار داشته اما آنها براي اشتغال نيز مشكلاتي به مراتب بيشتر از هزينه‌هاي نگهداري و زندگي دارند.

میرزایی بيان داشت: طبق قانون، سه درصد از سهميه استخدامي‌ها بايد به معلولان تعلق گيرد اما اينكه چه قدر اين قانون عملي مي‌شود جاي بحث و ترديد دارد.

وي گفت: پرداختن به امور نيازمندان به ويژه معلولان جزو سياست‌هاي اصلي دولت جمهوري اسلامي است و يكي از نكات برجسته و افتخارات انقلاب اسلامي، پديد آوردن زمينه رسيدگي به امور نيازمندان به ويژه معلولان است.

مديركل سازمان بهزيستي استان با اشاره به نحوه پرداخت كمك هزينه‌هاي معيشتي كه براي معلولان در نظر گرفته شده است، اضافه كرد: اين كمك‌ها شكل‌هاي متفاوتي دارد و شامل معلولان زيرپوشش مي‌شود كه برخي خانواده‌ها درخواست كمك‌هاي مالي دارند كه با تأييد مددكار اين سازمان براساس فرمول خاصي اين كمك‌ها به آنها پرداخت مي‌شود. مرکز سالمندان لردگان افتتاح می شود مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری از افتتاح مرکز روزانه سالمندان در شهرستان لردگان همزمان با روز معلولان خبر داد. محمد میرزایی افزود: این مرکز ظرفیت نگهداری ۵۰ سالمند را دارد. وی گفت: هم اکنون در استان ۱۱مرکز نگهداری روزانه سالمندان فعال است که دراین مراکز بیش از ۷۶۰سالمند خدمات آموزشی و درمانی را دریافت می کنند. وی از راه اندازی دو مرکز جدید درشهرستان های اردل و کوهرنگ خبر داد و گفت: فراخوان راه اندازی این دو مرکز اعلام شده است. وی ازفعالیت سه مرکزشبانه روزی نگهداری سالمندان در شهرستان های شهرکرد و بروجن اشاره کرد وگفت: دراین مراکز ۱۷۵سالمند نگهداری می شود. یکهزارو۴۰۰ معلول در چهارمحال وبختیاری کارت هوشمند دریافت کردند مدیرکل بهزیستی استان چهارمحال وبختیاری از صدور یکهزار و ۴۰۰کارت هوشمند برای معلولان استان خبر داد. محمد میرزایی افزود: دو زبانه بودن، نوع معلولیت افراد درسه رده ی خفیف، شدید، خیلی شدید و نیز انواع خدماتی که معلولان می‌توانند دریافت کنند، در این کارت ها مشخص شده و معلول درهر جای دنیا با این کارت شناسایی می شود. وی گفت: صدور کارت هوشمند از ابتدای سالجاری در استان و کشور آغاز شده است. میرزایی در خاتمه تعهد بهزیستی استان برای صدور کارت هوشمند معلولیت را یکهزار کارت عنوان کردوگفت: درحال حاضر بهزیستی استان از برنامه جلوتر است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.