با آنکه در ارديبهشت ماه امسال و در جريان مراسم پاياني بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران و علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ...

شهردار تهران قولش  را فراموش کرده است؟

در تعارفات مرسوم به هم قول دادند تکليف مکان نمايشگاه کتاب سال آينده مشخص شود، اما بيتوجهي قاليباف به اين مسأله موجب شد، وزير فرهنگ چند روز گذشته نامهاي به شهردار تهران بنويسد و در آن نامه از قاليباف بخواهد تا در ماههاي باقيمانده، وضعيت مکان نمايشگاه کتاب مشخص شود.

از هشت سال پيش كه نمايشگاه كتاب به مصلاي تهران نقل مكان كرد، قرار بود اين مكان جايي موقت براي نمايش کتابها  باشد و هر سال در افتتاحيه و اختتاميه نمايشگاههاي کتاب، مسؤولان وقت درباره جابهجايي آن صحبت کردند و انتقال آن را به مکاني «آبرومند» به سال بعد موکول کردند.

اما امسال در همان تعارفات مرسوم، قاليباف در اختتاميه نمايشگاه کتاب در خصوص بينتيجه بودن مذاکرات شهرداري براي ساخت محل دايمي نمايشگاه کتاب در دولت قبل سخن گفت و همه را مطمئن کرد که پروژه دايمي نمايشگاه کتاب در شهر آفتاب پيشرفت مطلوبيدارد و حتي وعده داد به علت زمانبر بودن تکميل اين پروژه و تا زمان آمادهسازي آن، يک نمايشگاه دايمي کتاب در تپههاي عباس آباد ساخته خواهد شد تا اين مکان تبديل به جايي براي رونق گرفتن بازار مصرف کتاب در تهران شود.  علي جنتي هم در آن مراسم با اشاره به وعده شهردار تهران براي تجهيز باغ کتاب و مجموعه تپههاي عباسآباد براي برپايي نمايشگاه بيست و نهم کتاب تهران، گفت: «ما بشارتي را که آقاي قاليباف دادند، خيلي جدي ميگيريم و از همين امروز اين مساله جزو مطالبات ما خواهد شد که انشاءالله نمايشگاه سال آينده در جايي مناسبتر از مصلاي تهران برگزار شود».

در حاليکه بيش از هشت ماه از وعده قاليباف گذشته است، اما تا اين لحظه مکان نمايشگاه کتاب آينده هنوز درهالهاي از ابهام قرار دارد و وزير ارشاد را بر آن داشته تا نامه اي به شهردار بنويسد، اما تا اين لحظه پاسخ مشخصي از سوي شهرداري داده نشده است. 

از طرفي با توجه به اينكه مشخص نيست آيا ميتوان نمايشگاه كتاب تهران را با كيفيتي مطلوب در اين دو مكان پيشنهادي برگزار كرد، هنوز مكان برگزاري نمايشگاه كتاب تهران قطعي نشده است.

به هر حال اهالي فرهنگ انتظار دارند همانطور که شهردار تهران سال گذشته به مسأله حاشيه اي گرانترين جايزه دولتي ورود کرد و دست «جلال» را گرفت تا اين جايزه گرانترين جايزه ادبي باقي بماند، به مسأله محل نمايشگاه کتاب تهران هم بيتفاوت نباشد و به قول وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، « بتواند با همياري مجموعههاي ديگر مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت و مؤسسه نمايشگاههاي بينالمللي، مجموعه شهر آفتاب را به عنوان مکاني آبرومند براي نمايشگاه بينالمللي کتاب تهران و درخور نام جمهوري اسلاميايران تکميل و تجهيز کند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.