رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: نتایج طرح های پژوهشی انجام شده در این موسسه نشان می دهد که با رعایت برخی نکات در عملیات به زراعی و مراقبت های زمان داشت می توان عملکرد تولید زعفران را تا۱۰ کیلو در هکتار افزایش داد.

عملکرد تولید زعفران، سالانه تا ۱۰ کیلو در هکتار قابل افزایش است


به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، «دکتر رسول کدخدایی» با اشاره به ضرورت عملیاتی شدن افزایش عملکرد و کیفیت تولید زعفران در هکتار با توجه به پیدایش رقبای نو ظهور در منطقه خاورمیانه ادامه داد: در حال حاضر برداشت زعفران از مزارع 8 ساله به طور متوسط سالانه 5/3 کیلو در هکتار می باشد که این رقم نشان دهنده عملکرد پایین تولید این گیاه اقتصادی در ایران به عنوان تولید کننده عمده جهان است.
وی بیان کرد: برای حفظ سهم انحصاری زعفران ایران در بازار جهانی با وجود رقبایی چون چین، مراکش، امارات متحد عربی، آذربایجان، ترکیه و افغانستان، باید محصولی ارزان تر و با کیفیت تر را در مقایسه با رقبا به بازار عرضه کنیم.
وی به درآمدزایی بالای زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی به عنوان تولید کنندگان اصلی این محصول استراتژیک اشاره کرد و افزود: تولید زعفران در دو استان مذکور ضمن فراهم نمودن زمینه اشتغال 800 هزار نفر، سالانه معادل 1026 میلیارد تومان درآمدزایی دارد.
کدخدایی گفت: تراکم، تغذیه، آبیاری و وزن پیاز به عنوان 4 عامل مهم در تولید این محصول  به شمار می روند که در صورت رعایت نکات علمی در عملیات به¬زراعی و مراقبت های زمان داشت عملکرد تولید زعفران افزایش خواهد یافت.
عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی تصریح کرد: متاسفانه علی رغم اطلاع رسانی های انجام شده در برخی موارد تولید، برداشت، فرآوری و بسته بندی این گیاه استراتژیک در ایران به صورت سنتی و غیر علمی انجام می شود.
وی ادامه: این در حالی است که زعفران ایرانی به عنوان مرغوبترین زعفران جهان هنوز به صورت فله به کشورهای اروپایی صادر می شود و در این کشورها پس از فرآوری و تبدیل شدن به محصولات غذایی، بهداشتی و آرایشی و دارو با قیمت های بالاتر به کشور وارد می شود.
کدخدایی با تاکید بر اینکه پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با سابقه بیش از 20 سال در تحقیقات زعفران با تدوین طرح جامع راهبردی، به عنوان موسسه پژوهشی مرجع در این زمینه مطرح است گفت: در حال حاضر برای ساماندهی تولید این محصول استراتژیک پیشنهاد می شود طرح اصلاح زنجیره تولید از مزرعه تا مصرف شامل مراحل تولید، برداشت، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی تدوین شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.