۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 330528
آنچه رانندگان را تهدید می‌کند

  سلامت رانندگان و حفظ آن به عوامل گوناگونی همچون وراثت، تغذیه، سبک زندگی و فعالیت جسمانی وابسته است. از طرفی حفظ سلامت در مقابل عوامل خطرساز شغلی نیز مهم است. خطرهای فیزیکی شامل سر وصدا، گرما و سرما، ارتعاش، مواجهه با نور خورشید و خیرگی چشم در اثر نور بالای سایر ماشین‌ها در جاده از مهم‌ترین عوامل خطرساز است.

سر و صدای ناشی از ماشین، خیابان، جاده و مسافران موجب افت شنوایی شده و کارایی سیستم شنوایی و حتی سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
گرما و سرما در جاده و نیز زمانی که خودرو نیازمند تعمیر جزیی یا بررسی است، رانندگان را تهدید می‌کند.
نور خورشید به صورت مستقیم موجب آفتاب سوختگی، بیماری‌های پوستی و همچنین خیرگی در اثر نور بالای خودروهای در حال حرکت در شب موجب اختلال دید در شب می‌شود.
خطرهای شیمیایی در این شغل ناشی از سر و کار داشتن با روغن‌ها، گریس، بنزین یا گازوییل به صورت مواجهه تنفسی و یا پوستی است. این مواد می‌تواند تحریک پوستی یا تنفسی را به همراه داشته باشد.
خطرهای مکانیکی در زمان تعمیرهای جزیی خود را نمایان می‌سازد، انواع
 له شدگی و گیرایش‌ها در بین قطعات خودرو، تماس با لبه‌های تیز و برنده و تماس با سطوح داغ درون خودرو می‌تواند آسیب جدی به عضو درگیر وارد کند.
خطرهای ارگونومیک ناشی از نشستن‌های طولانی و نداشتن تحرک کافی پشت فرمان، وضعیت نامناسب بدن هنگام تعمیر یا تعویض لاستیک‌ها یا بستن زنجیر چرخ و حمل وسایل سنگین، موجب بروز دردهای کمر، گردن و شانه می‌شود.
بیشتر رانندگان کامیون به دلیل ساعت‌های کار طولانی، خستگی ناشی از فشار کار زیاد و دوری از خانواده، شرایط روانی مطلوبی ندارند. گاهی هم مجبور هستند به دلیل محدودیت‌های ترافیکی و قوانین جاده‌ای، شب هنگام رانندگی کنند و همین کار در ساعات غیرمعمول می‌تواند موجب کاهش تمرکزشان شود.
خوردن غذای نامناسب در رستوران‌های بین راهی و رعایت نکردن بهداشت فردی مانند شستن دست‌ها، وی را با انواع میکروب‌ها و ویروس‌های منتقل کننده بیماری‌های بیولوژیک مواجه می‌کند. در نتیجه آگاهی از خطر و یافتن راه حل‌های مفید و کم هزینه می‌تواند به حفظ سلامت رانندگان وسیله نقلیه کمک کند. در بخش بعد به راه حل‌های ساده و کم هزینه در خصوص پیشگیری از بروز عوارض ناشی از این خطرها پرداخته خواهد شد.
*عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Z.G IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    مثل همیشه عالی استاد عزیز