رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: طی پنج روز گذشته با افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی زعفران روبه‌رو بوده‌ایم که این میزان افزایش غیرمنطقی است.

 افزایش غیر منطقی قیمت زعفران در بازار
غلامرضا میری در گفت‌و گو با ایسنا، ضمن انتقاد شدید از وضعیتی که دلالان در بازار زعفران به وجود آورده‌اند، اظهار کرد: صادرات زعفران به شدت دچار نوسان است و وضعیت موجود برای این محصول ملی اصلا مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه تمامی صادرکنندگان امکان کار در شرایط فعلی را ندارند، گفت: در شرایطی که هنوز یک ماه از برداشت محصول نگذشته و طبق اظهار کشاورزان محصول برداشت شده در سال جاری بسیار بیشتر از سال گذشته است، افزایش قیمت بسیار غیر منطقی است.

میری افزود: در حال حاضر بازار اروپا به دلیل تعطیلات کریسمس تعطیل است و در نتیجه صادرات نیز کاهش یافته در این شرایط براساس هیچ منطقی افزایش یک و نیم میلیون تومانی زعفران طی پنج روز توجیه‌پذیر نیست.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی، زعفران را یک محصول ملی با ارز‌آوری بالا دانست و تصریح کرد: زعفران محصول استراتژیک خراسان رضوی است و در بعضی از نقاط استان از جمله جنوب خراسان تنها راه امرار معاش مردم است، اما با وجود این شرایط هیچ‌کس به فکر بهبود وضعیت بازار این محصول نبوده و همچنان دلالان تعیین کننده قیمت هستند.

وی با بیان اینکه اگر نوسان بازار به همین ترتیب ادامه پیدا کند صادرات کاهش خواهد یافت، عنوان کرد: در این شرایط قطعا با افزایش قاچاق زعفران مواجه خواهیم بود.

میری با بیان اینکه زعفران توسط افرادی از کشاورزان خریداری می‌شود، افزود: اما این زعفران به بازار وارد نمی‌شود و فقط با هدف افزایش قیمت توسط دلالان انبار می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در ادامه در خصوص آمار صادرات زعفران، خاطرنشان کرد: آخرین آماری که از کمرگ به اتحادیه داده شده مربوط به شهریور ماه است، آمار مهرماه را نیز دریافت کرده‌ایم اما درست نیست. بارها به صورت کتبی و حضوری در خصوص ارائه آمار از گمرک درخواست کردیم، اما هنوز هیچ جوابی به ما ندادند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.