اقتصاد/ محمد هرمزی : گوشت قرمز درنیمه دوم سال یک ماه زودتر به استقبال گرانی رفت.

دو ماه مانده به نوروز، بازار به پیشواز گرانی رفت/   بورس گوشت  در وضعیت قرمز

 بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، میانگین قیمتی عرضه لاشه گوسفندی از کشتارگاه‌ها به فروشگاه‌های سطح شهردر مرز 29 تا30 هزارتومان قرار دارد و با اندکی تغییر درهمین محدوده عرضه می‌شود درحالی که تا یک ماه پیش سردست وران گوسفندی در برخی از فروشگاه‌های سطح شهر به ترتیب 24هزار و500 و26هزارو500 تومان عرضه می‌شد.
بررسی کارشناسان نیز نشان می‌دهد، هر فرد ایرانی روزانه به صورت میانگین حدود50 گرم و در ماه به 5/1 کیلوگرم گوشت قرمز محتاج است در این صورت  یک خانوار چهار نفره باید حدود شش کیلوگرم گوشت قرمز تأمین کند که با توجه به گرانی گوشت قرمز، هزینه سبد غذایی این خانوار بیش از20 هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد.
براساس برخی گزارش ها، قیمت گوشت درآغاز فصل سرد روند افزایشی خود را تا آخر سال حفظ می‌کند، اما ظاهراً امسال یک ماه زودتر به استقبال گرانی رفته است موضوعی که فعالان بازار گوشت هم به آن معترفند.
گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی است، بسیاری از شهروندان از جهش قیمتی در بازار گوشت در فصل سرما شوکه شده‌اند. دراین باره برخی معتقدند که قیمت گوشت در 6 ماه نخست سال نسبت به دیگر کالاها از ثبات بیشتری برخوردار است، اما درنیمه دوم سال نوسان قیمتی در این بازار شکل می‌گیرد.  
بنا به گفته فعالان بازار، قیمت انواع گوشت گوسفندی ظرف یک ماه  کیلویی چهار تا پنج هزار تومان افزایش یافته به گونه‌ای که این گرانی سهم گوشت سبد خانوار را به شکل معناداری کاهش داده است؛ البته فعالان بازار گوشت معترفند برای رعایت حال مردم در افزایش قیمت‌ها دست به عصا حرکت کرده‌اند و عملاً با وجود گرانی گوشت، سود چندانی نصیب آن‌ها نمی‌شود.
در این باره یک فعال بازار گوشت قرمز به خبرنگار ما تصریح می‌کند: باوجود افزایش قیمت گوشت متأثر از خرید عمده برای مراسم مذهبی  به یکباره بازار خرده فروشی با افت تقاضا مواجه شده است.  این فعال بازار می‌افزاید: به دلیل گرانی وکاهش تقاضا عمدتاً خرید گوشت از کشتارگاه‌ها نیز کاهش پیدا کرده است و همان گوشت خریداری شده هم مشتری چندانی ندارد.
اظهارات وی درحالی است که به دلیل ماندگی چند روزه گوشت در برخی از فروشگاه‌ها، رنگ این فراورده تغییر کرده و تنها بازاربرخی از فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهر همچنان داغ است.
با این حال میزان تقاضای اقشار متوسط به  بالا با وجود تنش قیمتی  چندان تغییری نکرده، اما بورس عرضه  قلوه گاه گوسفندی برای خانوارهای کم درآمد نیز داغ‌ترشده است و بسیاری از خانوارها مشتری قلوه گاه آبگوشتی کیلویی 15 هزار تومان و چرخ کرده در محدوده 20 هزارتومان هستند.
از بازار مرغ نیز خبرمی رسد هرکیلو مرغ از4900 تا5700 تومان در برخی از فروشگاه‌ها در نوسان است در این بین «ران سایز» کیلویی 5700 تومان و «ران‌فله‌ای» 5300 تومان عرضه می‌شود.

 تفاوت قیمت در کلانشهرها
البته قیمت رنگارنگ این فراورده پروتئینی دربرخی از شهرها از جمله تهران ومشهد متفاوت است و ظاهراً نرخ‌ها دربورس‌های عرضه گوشت  پایتخت‌نشینان از مانور بیشتری برخوردار است. در کنار افزایش قیمت گوشت گوسفند اما گوشت گوساله تغییر چندان نداشته  و معمولاً در بورس قیمتی 32 هزار تومان در هر کیلو قیمت خورده است.  
اما از بازار تهران خبر می‌رسد که گوشت خورشتی  بدون استخوان گوسفندی 36 هزار و500 تومان عرضه می‌شود، راسته با استخوان نیز 28 هزار و 500 تومان، راسته بی استخوان گوسفندی کیلویی 44 هزار تومان، ماهیچه گوسفندی 37 هزار تومان  و سردست 30 هزار تومان  قیمت گذاری شده است.
در این بین قیمت بسته‌های لوکس گوشت گوسفندی معمولاً بین فروشنده و خریدار توافقی است و قیمت مشخص ندارد.

 اظهارات رئیس اتحادیه دراین میان مسؤول اتحادیه  فروشندگان گوشت دامی به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت دام زنده از اول ربیع الاول روزبه‌روز افزایش داشته به طوری که تاکنون دام زنده هر کیلو بین 2500 تا 3000  تومان گران‌تر شده است.
احمد احمدی تأکید می‌کند: از اواخر ماه صفر که قیمت دام زنده درمحدوده 10 هزار تومان قرار داشت، هم اکنون به محدوده 13هزار تومان رسیده، در واقع افزایش قیمت دام زنده، نرخ گوشت قرمز را بشدت افزایش داده است؛ هم اکنون لاشه گوسفندی بدون دنبه 29 هزار تومان به فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و با احتساب سود اندکی همین لاشه کیلویی 30 هزارتومان به مصرف کنندگان فروخته می‌شود.
وی می‌افزاید: باتوجه به کسر گوشت در فروشگاه‌ها، قیمت تمام شده گوشت برای فروشگاه‌ها 30 هزار تومان تمام می‌شود اما به متصدیان فروشگاه‌ها تأکید کردیم که در بحث قیمت‌ها مراعات حال مردم را بکنند، زیرا گوشت به دست مردم گران می‌رسد و درعین حال فروشگاه‌ها سود چندانی کسب نمی‌کنند. وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت گوشت در بازار است، ادامه می‌دهد: تا قبل از ورود به ماه ربیع الاول  روزانه بین 5000 تا6000 دام  وارد بازار می‌شد، اما حالا این عرضه به کمتر از نصف کاهش پیداکرده است، در حقیقت  کاهش عرضه دام موجب گرانی این فراورده شده است.
وی بابیان اینکه دام‌های عرضه شده در بازار، پرواری و مملو از چربی است، اذعان کرد: هر کیلو دنبه بین  7500 تا 8000 تومان عرضه می‌شود، اما در زمان خرید دام، این چربی به صورت میانگین کیلویی 12تا 13 هزار تومان برای خریدار محاسبه می‌شود. بنابراین با وجود 7 کیلودنبه درهردام زنده سودچندانی نصیب فروشنده نخواهد شد.
وی درخصوص افزایش قیمت گوشت دریک ماه اخیر تأکید می‌کند: معمولاً قیمت گوشت در بازار از اواخر دی ماه تکان می‌خورد، اما امسال یک ماه زودتر گرانی در این بازار شکل گرفت و بسرعت روند افزایشی داشت که  علت آن هم کمبود عرضه دام بوده است.
به گفته وی برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت، صنفی‌ها سود خود را به کف رسانده‌اند تا هم فروش بیشتر داشته باشند وهم رضایت مردم جلب شود.
وی ادامه می‌دهد: هم اکنون هر شقه گوسفندی کیلویی 29 تا30 هزارتومان برای فروشنده تمام می‌شود.
وی با بیان اینکه گرانی گوشت روی حجم خرید گوشت مردم تأثیر گذاشته است، می‌گوید: با افزایش قیمت گوشت، خرید مردم هم کاهش یافته است که به نفع فروشندگان  نیست.
وی بابیان اینکه گوشت گوساله نیز افزایش چندانی نداشته است، اظهار می‌دارد: گوشت درجه یک بدون استخوان وچربی کیلویی32 هزار و500تومان عرضه می‌شود.
وی در مورد عرضه گوشت آبگوشتی نیز می‌گوید: برای رعایت حال مردم  این نوع گوشت را کیلویی 15هزارتومان عرضه می‌کنیم، در صورتی که یک سوم وزن هر لاشه گوسفندی را قلوه‌گاه (آبگوشتی) تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه بازار جگر و کله پاچه نیز داغ است، می‌افزاید: کله پاچه بره به قیمت25 هزارتومان عرضه می‌شود.
به گفته وی  هر کیلو جگر گوسفندی نیز بین  38تا42  هزار تومان درنوسان است.
وی خاطرنشان می‌کند: ممکن است طی 10روز آینده با عرضه بیشتر دام به بازار، نرخ‌ها کمی تعدیل شود، اما تجربه نشان داده است که در ماه‌های پایانی سال قیمت گوشت گوسفندی روند افزایشی خواهد داشت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.