قدس/ فرهنگ/ خدیجه زمانیان: این روزها فروش آنلاین کتاب مثل سایر فروش‌های آنلاین طرفداران خودش را دارد. اگرچه لذت رفتن به کتابفروشی و انتخاب کتاب برای خرید، برای عده‌ای با خرید الکترونیکی قابل قیاس نیست اما دغدغه‌ها و دلمشغولي‌هاي زندگی مدرن، همراهی با مظاهر فناوري‌هاي نوين را هم مي‌طلبد.

خرید از کتابفروشی عادتی که کهنه نمی‌شود

 شاید وجود مسائلی مثل نبود کتابفروشی در بعضی از شهرها بهترين دلیل باشد براي پاگرفتن کتابفروشي‌هاي آنلاین. آمارها نشان می‌دهد بیش از نیمی ‌از ناشران‌ به جرگه فروش اينترنتي وارد شده‌اند، با این حال هنوز هم فروش آنلاین کتاب به نسبت فروش آنلاین سایر کالاها، با استقبال چندانی از طرف مخاطبان مواجه نشده و گروه زیادی از مخاطبان، هنوز این نوع خرید را نمی‌شناسد.‌
سوال این است که آیا این عدم استقبال نشأت گرفته از بی‌توجهی جامعه به کتاب است یا هنوز فروش آنلاین کتاب رایج نشده و مردم به آن شناختی ندارند؟

 صرفه جویی در وقت و هزینه
محمدرضا کشاورزی مدیر اجرایی شهر کتاب آنلاین معتقد است تناسب فروش آنلاین کتاب بازخوردی است از فضای آفلاین آن و به همان میزان که نسبت پاساژهای موبایل چند برابر تعداد اندک کتابفروشی است در فروش آنلاین هم همین بی‌توجهی‌ها وجود دارد.‌
به اعتقاد کشاورزی با توجه به مسائلی مثل ترافیک و مشکلاتی که امروز دست به گریبان‌ کلانشهرها شده است، فروش آنلاین کتاب می‌تواند در زمان و هزینه مردم برای خرید کتاب
صرفه جویی کند.
وی می‌گوید: فروشگاه‌های کتاب هر چند هم که بزرگ باشند به دلیل محدودیت‌های مکانی، نسبت به فروشگاه‌های آنلاین، تنوع کم‌تری دارند. مثلاً در شهر کتاب آنلاین بیش از 149 هزار عنوان کتاب و کالای فرهنگی موجود است که شاید عرضه این تعداد کالا در فضای شهری و آفلاین ممکن نباشد، مگر در نمایشگاه کتاب تهران که آن هم سالی یکبار اتفاق می‌افتد و همه نمی‌توانند به نمایشگاه بیایند و خرید کنند.
کشاورزی فروش‌های آنلاین را با توجه به تنوع و در دسترس بودن کتاب برای همه مردم، فروش‌های بهتری می‌داند و می‌گوید: با ترویج فروش آنلاین کتاب، معضل نبود کتابفروشی در شهرستان‌ها و توزیع نامناسب هم که همیشه مطرح بود حل شده و همه مردم در هر جایی که هستند می‌توانند کتابی که مدنظرشان است، تهیه کنند.‌
کشاورزی در پاسخ به موضوع هزینه بالای خرید اینترنتی کتاب می‌گوید: در حال حاضر ناشران طرح‌های تخفیفی برای این نوع خریدها در نظر گرفته‌اند و اگر مشتری شهرستانی کتاب‌های بیشتری خریداری کند فقط ده درصد هزینه مبلغ ارسال را می‌پردازد.‌

 مراجعه به کتابفروشی بهتر است‌
اما محمد حسین‌زادگان، مدیر پخش کتاب ققنوس نظر دیگری دارد و معتقد است بهتر است مردم برای خرید کتاب به کتابفروشی‌ها مراجعه کنند. وی می‌گوید: من به عنوان مدیر پخش تعدادی از ناشران بر روی فروش آنلاین کتاب‌ها سرمایه گذاری نمی‌کنم، چون علاقه ندارم کتاب‌ها به صورت آنلاین به فروش برسد، بلکه بیشتر تمایل دارم کتاب‌ها از طریق کتابفروشی‌ها به مخاطب عرضه شوند.
حسین‌زادگان می‌گوید: اگر قرار باشد همه ناشران کتاب‌ها را از طریق سایت و آنلاین به فروش برسانند، پس کتابفروشی‌ها چه کاری انجام دهند؟ کتابفروشی‌ها در حال حاضر هزاران مشکل دارند و همین که با وجود این مشکلات عده‌ای از آن‌ها هنوز تغییر شغل نداده‌اند و مشغول کار هستند، جای قدردانی دارد. در این شرایط ناشران نباید تیشه به ریشه کتابفروشی‌ها بزنند.  مدیر پخش کتاب ققنوس ادامه می‌دهد: مطمئن باشید مردم اگر به کتابفروشی‌ها بروند بیشتر در جریان کتاب‌های جدید قرار می‌گیرند، چون کتاب در کتابفروشی بیشتر مجال دیده شدن و عرضه شدن دارد تا اینکه خریداری در منزل به دنبال یک عنوان کتاب باشد. کتابخوانی که به شیوه سنتی خرید کند و به کتابفروشی برود اطلاعاتش در مورد بازار کتاب و آثار جدید به نسبت کسی که آنلاین کتاب می‌خرد، بیشتر است.‌
حسین‌زادگان معتقد است کتاب با کالاهای دیگر فرق دارد و اگر میز، مبل، کت و شلوار و یا کالاهای دیگر را بشود به صورت آنلاین خرید و فروش کرد، کتاب محصول خاصی است که مردم ترجیح می‌دهند خرید و فروش آن را بیشتر به صورت سنتی انجام دهند و معمولاً هنوز هم از کتابفروشی خرید می‌کنند تا از طریق اینترنت. برای گسترش کتابخوانی بهتر است کتابفروشی‌های قدرتمندی داشته باشیم تا سایت‌هایی قدرتمند، چون هنوز نمی‌توان مدعی بود فروش آنلاین باعث گسترش کتابخوانی شود.‌

 آخرین حلقه زنجیر کتاب را حفظ کنیم
در فروش آنلاین به دلیل وجود هزینه ارسال و هزینه پست قیمت کتاب نسبت به قیمت پشت جلد گران‌تر است اما بعضی ناشران حتی برای فروش آنلاین هم تخفیف‌هایی گذاشته‌اند و این هزینه‌ها را از خریدار نمی‌گیرند. مدیر پخش کتاب ققنوس می‌گوید: به هر حال پیشرفت تکنولوژی تبعات خودش را دارد و خواه ناخواه فروش غیرحضوری را افزایش می‌دهد که ما هم به عنوان یکی از توزیع کنندگان نمی‌توانیم در مقابل این خواسته جامعه مقاومت کنیم، اما اگر کسی با ما تماس بگیرد و بگوید فلان محدوده است و چگونه می‌تواند کتاب دلخواهش را تهیه کند ما سعی می‌کنیم آدرس نزدیکترین کتابفروشی را به او بدهیم و راهنمایی برای خرید آنلاین در مرحله بعدی است.
وی ادامه می‌دهد: حتی برای اینکه مردم را ترغیب کنیم تا به کتاب فروشی‌ها بروند هزینه پست و ارسال خرید اینترنتی کتاب را بر خلاف بعضی ناشران حذف نمی‌کنیم.
حسین‌زادگان باز هم تاکید می‌کند: من معتقدم کتابفروشی به عنوان آخرین حلقه زنجیره کتاب به هر قیمتی باید حفظ شود‌ چون اگر کتابفروشی‌ها جمع شوند خود ناشران متضرر می‌شوند مگر چند درصد از گردش کتاب از طریق سایت‌ها انجام می‌شود؟‌

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.