بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۵ هفته جاری برای تصویب به مجلس رفت لایحه ای که بسیاری از دستگاه ها از جمله دانشگاه ها بی صبرانه منتظر تصویب نهایی و آگاهی از رقم بودجه خود در سال آینده هستند.

دانشگاه ها چقدر از بودجه ۹۵ رضایت دارند؟

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، هر ساله با روشن شدن ارقام بودجه حرف و حدیث هایی در این زمینه از جانب دانشگاه ها مطرح می شود.
دانشگاه تهران براساس لایحه بودجه 95 بالاترین رقم بودجه در میان دانشگاههای کشور دارد و این درحالی است که بودجه سال 94 این دانشگاه 6 هزار و 391 میلیارد و 453 میلیون ریال بوده است.

** یافتن چاره ای برای تکیه نکردن به دولت
مدیرکل امور مالی دانشگاه تهران در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهار کرد: این رقم نسبت به سال 94 به میزان 10 درصد افزایش یافته است.
کاوه مهرانی گفت: میزان بودجه امسال 6 میلیارد و 391 میلیون و 453 هزار ریال بوده و با این میزان افزایش اندک برای سال آینده به طور حتم با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.
وی در ادامه افزود: با این میزان بودجه اختصاص یافته برای سال آینده فقط می توان شرایط موجود را حفظ کرد.
وی خاطرنشان کرد: بالاخره باید چاره اندیشی کرد تا دانشگاه ها از تکیه زدن به دولت رها شوند و خودشان هزینه های دانشگاهی را تامین کنند.
مدیرکل امور مالی دانشگاه تهران یادآور شد: بودجه امسال نسبت به سال گذشته حدود 18 درصد رشد داشت و انتظار داشتیم حداقل همین میزان رشد را در بودجه 95 نیز شاهد بودیم.
مهرانی تصریح کرد: خوشبختانه رییس دانشگاه در پی موضوع استقلال مالی بوده و طی این مدت اقدامات مناسب و مطلوبی را نیز انجام داده است.
وی اظهار داشت: دکتر نیلی احمد آبادی اهتمام ویژه ای برای شرکت های دانش بنیان و وصل کردن صنعت به پروژه های دانشگاهی داشته است.
مدیرکل امور مالی دانشگاه تهران گفت: هر چند که صنایع کشور نیز هم اکنون وضعیت مناسبی ندارند اما خوشبختانه با رفع تحریم ها چشم انداز خوبی برای آنان دیده می شود و این نویدی به دانشگاه ها است تا در کارهای پژوهشی با آنان همکاری کنند.

** دانشگاه تهران نیازمند کمک های مالی
معاون اداری و مالی دانشگاه تهران نیز اظهار کرد: این مرکز علمی به عنوان قدیمی ترین دانشگاه کشور برای بازسازی و مقاوم سازی ساختمان دانشکده های خود نیازمند کمک های مالی بیشتر است.
حسین گلدان ساز ادامه داد: دانشگاه های کشور بر اساس نظر رهبری و مسئولان باید پاسخگوی جامعه باشند و این امر نیازمند زیرساخت های مناسب و مطلوب است.
وی گفت: اغلب ساختمان های دانشگاه تهران قدمتی 70 یا 80 ساله دارند و به عنوان میراث ملی در سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شده اند.
وی افزود: به سبب کهنه بودن ساختمان های دانشگاه تهران اغلب تاسیسات آن همچون برق، سرویس های بهداشتی، اینترنت و غیره با مشکلات جدی مواجه است.
معاون اداری و مالی دانشگاه تهران یادآور شد: هم اکنون 80 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به دانشگاه های بزرگ است که اگر می خواهیم این اقتدار حفظ شود باید بودجه های خاصی برای رفع مشکلات ساختمانی و زیرساخت های آزمایشگاهی به این دانشگاه ها اختصاص یابد.

** دانشگاه ها وضع اقتصادی دولت را درک می کنند
مدیر بودجه دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیز در همین زمینه به ایرنا گفت: بودجه امسال این دانشگاه 2 هزار و 210 میلیارد و 722 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
بهنام صبوحی افزود: بودجه دانشگاه ها به عنوان کمک دولت به شمار می آید و نباید این انتظار را داشت که تمامی مشکلات مراکز علمی با این ارقام رفع شود.
وی ادامه داد: این بودجه با عنوان کمک به دانشگاه ها و مراکز علمی کشور ارائه می شود که بخشی نیز توسط خود دانشگاه ها تامین می شود.
وی با بیان اینکه بودجه سال گذشته دانشگاه یک هزار و 893 میلیارد و 227 میلیون ریال بوده است، اظهار کرد: البته دانشگاه های کشور نیز با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این انتظار را ندارند که افزایش زیادی در بودجه 95 شاهد باشند.
فتوحی گفت: بر اساس ردیف 3 ماده 20 قانون پنجم توسعه باید دانشگاه های برتر کشور کمک های ویژه ای از دولت بگیرند؛ هر چند که این امر سال گذشته محقق نشد.
وی اظهار داشت: سعی خواهیم کرد تا از طریق پژوهش، آموزش، پذیرش دانشجو، پروژه های تحقیقاتی و انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های دولتی مابقی کسری بودجه را تامین کنیم.
بر اساس این گزارش، سیستم های دانشگاه دولتی توسط نهادهای آموزش عالی دولتی اداره می شوند؛ این نهادها درخواست های مالی و پیشنهادهای بودجه ای را بررسی و پس از تصویب، بودجه یاد شده را به دانشگاه تخصیص می دهند.
اما بسیاری از دانشگاه های دولتی در دنیا تا حدی از استقلال مالی، پژوهشی و آموزشی برخوردارند؛ دانشگاه های خصوصی بودجه خود را از دولت دریافت نمی کنند و در اتخاذ سیاست های خود استقلال بیشتری دارند.

** تاثیر بودجه بر روند تحقق اهداف دانشگاه ها
معاون اداری و مالی دانشگاه علم و صنعت نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون تیمی برای بررسی وضعیت بودجه ارائه شده سال 95 در دانشگاه تشکیل شده است.
سیدحسین سیدین اظهار کرد: بر اساس آمار ارائه شده بودجه سال 95 دانشگاه علم و صنعت یک هزار و 882 میلیاردو 975 میلیون ریال در نظر گرفته شده که به نظر رقم زیادی نیست.
وی گفت: البته بخشی از این بودجه نیز که حدود 60 میلیارد تومان است را باید خود دانشگاه علم و صنعت تامین کند.
معاون اداری و مالی دانشگاه علم و صنعت افزود: باید در نظر داشت که اگر فقط کمک های جاری دولت را در نظر بگیریم این ارقام کاهش می یابند و در مقایسه با سال گذشته رشد محسوسی نداشته اند.
وی ادامه داد: سال گذشته بودجه کل ارائه شده یک هزار و 590 میلیارد و 702 هزار ریال بوده است البته این رقم در اصل با کسر مبالغ ارائه شده از خود دانشگاه، بسیار کمتر می شد.
سیدین اظهار داشت: در چنین شرایطی که دانشگاه های بزرگ متقاضیان زیادی نیز دارند باید درآمدزایی کنیم تا به بخشی از اهدافمان دست یابیم.
وی خاطرنشان کرد: درآمدزایی از طریق آموزش، پژوهش، تجاری سازی یافته های علمی و تحقیقی و غیره امکان پذیر است.
وی یادآور شد: دولت در سال 94 ردیف خاصی برای کمک مالی به دانشگاه های بزرگ کشور در نظر گرفت که امیدوارم این امر امسال نیز در نظر گرفته شود.
معاون اداری و مالی دانشگاه علم و صنعت گفت: به طور حتم کاهش منابع مالی و اعتبارات در روند رسیدن به چشم اندازهای دانشگاه ها تاثیر خواهد گذاشت.
بر پایه این گزارش میزان مبالغ بودجه سال 95 برای دانشگاه شهید بهشتی 3 هزار و 39 میلیارد و 790 میلیون ریال، دانشگاه صنعتی شریف 2 هزار و 435 میلیارد و 551 میلیون ریال، دانشگاه تربیت مدرس 2 هزار و 234 میلیارد و 975 میلیون ریال، دانشگاه علامه طباطبایی یک هزار و 982 میلیارد و 752 میلیون ریال، دانشگاه خوارزمی یک میلیارد و 427 میلیون و 309 هزار ریال، دانشگاه الزهرا(س) یک میلیارد و 86 میلیون و 514 هزار ریال، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی 974 میلیارد و 460 میلیون ریال و دانشگاه هنر 457 میلیارد و 28 میلیون ریال است.

** افزایش 2 برابری بودجه پیشنهادی وزارت علوم
بر اساس این گزارش رییس جمهور صبح روز گذشته (یکشنبه)، با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 95 را تقدیم مجلس کرد که بر اساس لایحه پیشنهادی شاهد افزایش دو برابری بودجه پیشنهادی وزارت علوم هستیم.
بودجه کل پیشنهادی دولت برای وزارت علوم،تحقیقات و فناوری 13 هزار و 151 میلیارد و 849 میلیون ریال است که نسبت به بودجه مصوب سال 1394(که مبلغ 6 هزار و 672 میلیارد و 463 میلیون ریال بود)، 6 هزار و 479 میلیارد و 386 میلیون ریال(بیش از 97درصد) افزایش یافته است.
طبق بند دوم ماده 14 لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه 'به دولت اجازه داده می شود به منظور ارتقای علمی و رقابت بین دانشگاه های کشور و تعاملات بین المللی در طی برنامه ششم نسبت به ایجاد واحدها و شعب آموزش عالی با مشارکت دانشگاه های معتبر بین المللی و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و فنی و حرفه ای در داخل کشور اقدام کند.
نحوه سرمایه گذاری مشترک،تسهیل تعاملات ارزی تردد اعضای هیئت علمی و دانشجویان در آیین نامه اجرایی که با پیشنهاد سازمان و دستگاه های اجرایی ذی ربط به تصویب هیات وزیران می رسد،مشخص خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.