مریم نیکپور- این روزها اخبار مرتبط به جشنواره فیلم فجر با حضور ۸ انیمیشن گره خورده است. سالی که به گفته رییس سازمان سینمایی قرار بود به سال انیمیشن تبدیل شود با حواشی همچون دعوت نکردن سازندگان انیمیشن به مراسم افتتاحیه به سال نادیده گرفتن آن‌ها تبدیل شد. اقدامی که با نوشتن نامه ای توسط سازندگان ۸ انیمیشن با تندی پاسخ داده شد.

به درک که پول نمی‌دهند

به گزارش قدس آنلاین در ادامه به گفتگو با فرهاد عظیما سازنده انیمیشن خلیج فارس 2 پرداختیم و با او در مورد حواشی بوجود آمده، سوال پرسیدیم.

-یکم برای ما در مورد نامه سرگشاده که کارگردان‌های انیمیشن های جشنواره فجر امسال نوشتند توضیح بدهید،شما هم در آن دخیل بودید؟

بله،در واقع استقبال لازم برای انیمیشن ها صورت نگرفته است و حتی ما را به افتتاحیه دعوت نکردند،از طرفی دیگر فرصت اکران در برج میلاد برای آثارمان فراهم نشده بود.

-آخرین خبری که از جشنواره دارید چیست؟قراره چه اتفاقی برای انیمیشن رخ بدهد؟

باید به صورت رسمی اعلام بشود، قرار بوده که دو تا دیپلم افتخار و یک جایزه ویژه به انیمیشن کارها بدهند ولی هنوز که چیزی به صورت قطعی اعلام نشده است.

-از بین 8 انیمیشنی که آماده شده است، کدام آثار به مرحله داوری رسیدند؟

چهارتا از کارهای برگزیده شده و وارد پروسه داوری جشنواره می‌شوند .البته هنوز دقیق معلوم نیست کدام کارها انتخاب شدند و همه چیز در حد حدس و گمان است.ان شاالله که خلیج فارس 2 در بین آن‌ها باشد.

-انتظار چنین برخورد سردی از طرف مدیران نداشتید

امسال قرار بود سال انیمیشن باشد، اما از آن جایی که کلا حمایتی از انیمیشن صورت نگرفته، فکر میکنم این حرکت مسئولین خیلی تعجب بر انگیز نبود. ما انتظار داشتیم که امسال یک اتفاق جدید رخ دهد اما متاسفانه شاهد چنین چیزی نبودیم، امیدوارم در مراسم اختتامیه جبران شود.

-این عدم حمایت از انیمیشن کارها از کجا نشات می گیرد به نظر شما مشکل مالی است یا اهمیت این موضوع را درک نکرده اند؟

بودجه به اندازه کافی وجود دارد ولی یک مسئله دیگری که هست، مدیران بودجه را در جاهای دیگر خرج می‌کنند. افرادی که باید برای دیده شدن انیمیشن ها تصمیم بگیرند حمایت نمی‌کنند به عنوان مثال همین جشنواره امسال.

-از خلیج فارس دو یکم برای ما بگید تیم چند نفره بودید؟چقدر هزینه کردید برای اینکار؟حامی دولتی داشتید یا خصوصی؟

کسی حمایتی به آن صورت از خلیج فارس نکرد، هزینه کار را هم ما نمی گوییم چون کار جهادی بود و شاید یکنفر به اندازه صد نفر کار را بر عهده داشت اما این پروژه حداقل دو میلیارد هزینه می برد.کلا کارهای انیمیشن به طور متوسط دو تا سه میلیارد هزینه دارد. این کار تقریبا 80 دقیقه است ولی خداروشکر حسنی که خلیج فارس دارد این است که مخاطب وقتی یک ساعت آن را می بیند حس می کند یک ربع وقت صرف کرده است و انیمیشن برایش جذاب است.

در کل شما از خروجی کار خلیج فارس دو راضی هستید؟

بله راضی هستم و برای اکران عمومی برنامه دارم. همچنین انتظار داریم حداقل مردم مشهد برای دیدن خلیج فارس دو در جشنواره فجر حضور پیدا کنند و از کار ما استقبال کنند.

امسال از مشهد 3 کار به جشنواره رسیده است

بله.مسئولین باید قدر بدانند این که بچه های مشهدی در زمینه کار انیمیشن امسال خوب درخشیدنند زمینه فعالیت را برای دیگر جوانان مشهد فراهم می‌کند. اگر حمایت باشد و به طور جدی به کار نگاه کنند بچه ها دیگر به تهران یا خارج از کشور نمی روند.

در مورد حواشی کلیپ چند دقیقه ای که از خلیج فارس 2 در فضای مجازی پخش شد صحبت کنید به هدفی که میخواستید در فضای مجازی رسیدید؟

بله بازخورد خوبی داشت .این امر باید تکرار شود بالاخره باید کسانی که دغدغه کار مذهبی دارند پای کار بیایند تا اینگونه کارها در فضا مجازی دیده شود.

برنامه شما برای آینده چیست؟

برنامه ما برای آینده این است که ان‌شالله میخواهیم یک انیمیشن در مورد کربلا بسازیم. البته با نگاهی جدید و ویژه  به این مسئله براساس فرموده حضرت زینب(س) :"ما رایت الا جمیلا". اگر کسی کمک کرد و حمایت کرد که خیلی خوبه و به دنیا و آخرت خودش کمک کرده است اگر نشد هم به درک! خودمان دست به کار می‌شویم.

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.