مسئول کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن اظهار کرد: با تغییراتی که در نحوه انتخاب و ارزیابی قاریان و حافظان صورت گرفته است کم‌کم در صحنه مسابقات به سمتی می‌رویم که تأثیرگذاری شانس و مسائل غیر مترقبه در انتخاب و اعزام کمتر شود.

شانس و مسائل غیرمترقبه در انتخاب و اعزام به مسابقات قرآن دیگر نقشی ندارد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایکنا،سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در نهمین دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن که پیش از ظهر امروز، 14 بهمن‌ماه در سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد، اظهار کرد: طی یک دهه گذشته کم‌کم در صحنه مسابقات به سمتی می‌رویم که تأثیرگذاری شانس و مسائل غیرمترقبه در انتخاب قاریان و حافظان کمتر شود و بتوانیم با آمادگی بیشتری برای کسب افتخارات در مسابقات بین‌المللی حرکت کنیم.
وی افزود: مسابقات قرآن در گذشته با انتخاب نفرات برتر پایان می‌یافت و نفر اول برای مسابقات بین‌المللی ایران و نفر دوم نیز برای مسابقات قرآن مالزی انتخاب می‌شد.
سرابی با بیان اینکه از یک دهه قبل پایه‌ریزی برگزاری دوره ارزیابی و آموزش قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن آغاز شده است، عنوان کرد: این دوره در سال‌های اول مختصر برگزار می‌شد و بیشتر جنبه آموزشی داشت و این روند تا سال گذشته نیز ادامه داشت به این صورت که شرکت‌کنندگان در این دوره آموزش‌های لازم را می‌دیدند و نتیجه این دوره تأثیری در اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن نداشت؛ چرا که طبق روال همیشگی نفر اول به مسابقات ایران، نفر دوم به مالزی و... اعزام می‌شدند.
وی با اشاره به سطح‌بندی برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن از سی و هشتمین دوره این مسابقات، عنوان کرد: با توجه به تغییراتی که در انتخاب برگزیدگان صورت گرفت و برگزیدگان سی و هشتمین دوره مسابقات برای نخستین‌بار سطح‌بندی شدند، نهمین دوره آموزش و ارزیابی قاریان و حافظان را با عنوان دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار می‌کنیم تا در این دوره ارزیابی جامع‌تری داشته باشیم و مناسب‌ترین افراد برای اعزام به هر یک از مسابقات بین‌المللی قرآن را انتخاب کنیم.
رئیس کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم ادامه داد: صحنه مسابقات قرآن از شهرستان تا کشوری صحنه خاصی است و مسائل خاص خود را دارد و اضطراب و استرس‌ها موجب می‌شود تا افراد نتوانند آنطور که باید توانمندی‌ خود را بروز دهند و همچنین مسائلی که در امر داوری وجود دارد، ممکن است ارزیابی‌های جامعی در مراحل شهرستانی و استانی وجود نداشته باشد و تلاوت‌ها فقط در فینال کامل است و در مراحل دیگر در حدی نیست که یک قاری خوب بتواند تمام توانمندی خود را نشان دهد.
وی در ادامه گفت: چنین مشکلاتی در داوری مسابقات شهرستانی تا کشوری موجب شده است تا برخی از افراد شایسته‌ای که در این مسابقات شرکت می‌کنند موفق به احراز رتبه‌های یک و دو نشوند و از صحنه رقابت‌ها حذف شوند در صورتی که همین افراد در برخی محافل و برنامه‌ها می‌بینیم که چه تلاوت‌های پخته و جانانه‌ای دارند.
وی گفت: این مطلب که اساتید در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور مدتی است تأکید دارند ما به سمتی برویم که رتبه‌های یک و دو را از صحنه مسابقات حذف کنیم و به همین دلیل نیز بحث سطح‌بندی امسال اجرا شد که البته مورد نقد و اعتراضی برخی از دوستان هم شد اما به هر حال کار جدید و نویی است و باید مراحل کمال را طی کند.
سرابی یادآور شد: همچنین آسیب‌های رتبه بندی سابق، قابل انکار نیست و این آسیب‌ها دیگر در روش سطح‌بندی برگزیدگان وجود نخواهد داشت.
وی در ادامه افزود: برنامه خوب دیگری که بعد از سطح‌بندی مسابقات دنبال شده است مفصل کردن و اثرگذارکردن این دوره ارزیابی قاریان و حافظان قرآن است و تحولی که در این دوره داریم این‌گونه است که نوع ارزیابی از لحاظ کمی و کیفی تفاوت پیدا کرده است.
قائم مقام شورای عالی قرآن عنوان کرد: در دوره‌های قبل، ارزیابی‌ها تقریبا در یک نوع و یک جنبه و یک جنبه از توانمندی‌ها بود، اما امسال ارزیابی‌ قاریان و حافظان در قالب‌های متعدد انجام می‌شود و تلاوت‌های کوتاه، بلند، مسابقه‌ای، مجلسی و... برای قاریان پیش‌بینی شده است تا اساتید و داوران بعد از انجام این تلاوت‌ها ارزیابی کنند که کدام شخص برای اعزام به کدام مسابقات مناسب‌تر است.
وی ادامه داد: این موضوع بالغ بر یک سال است که در کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن مورد دقت و بررسی قرار گرفته و با وسواس زیاد طراحی شده است. سعی می‌کنیم هم دخالت شانس را در انتخاب و اعزام کاهش دهیم و هم امکان ارائه کامل توانمندی‌ها را ایجاد کنیم و در نهایت انتخاب‌های بهتری برای اعزام داشته باشیم. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.