قدس آنلاین/ سینا حسینی: انتشار شایعه کناره گیری داوران لیگ برتری مشهد از قضاوت در رقابت‌های سوپر لیگ کشور، باعث شد موضوع مشکلات و معضلات جامعه داوری استان در حوزه بسکتبال مورد توجه اهالی رسانه قرار گیرد.

 داوران زاغه‌نشین!

هرچند این خبر جنجالی از سوی دست اندرکاران هیأت بسکتبال خراسان رضوی بشدت تکذیب شد، اما با شنیدن اظهارات مسؤولان هیأت بویژه رئیس کمیته داوران بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور با وجود شرایط کنونی، بحران داوری در بسکتبال استان، مشکلاتی را برای این رشته ورزشی به وجود آورد.
بی‌توجهی مسؤولان ورزش استان به دستمزد و نوع پرداخت‌ها به این طیف از فعالان ورزشی در برهه کنونی بقدری فاجعه آمیز است که با هیچ منطقی نمی‌توان آن را پذیرفت. اظهارات بی پرده محمود شفیعی، رئیس کمیته داوران هیأت بسکتبال خراسان رضوی درباره دستمزد داوران در رقابت‌های استانی نشان می‌دهد چرا این روزها دیگر کسی دوست ندارد داور شود!

 ماجرای استعفای داوران مشهدی سوپر لیگ در رسانه‌های خبری بازتاب زیادی داشت، اما با این حال شما ضمن رد این مسأله، از ادامه قضاوت داوران مشهدی در سوپر لیگ و سایر بازی‌های رسمی خبر دادید؟ پشت پرده این ماجرا چه بود؟
صحبت خاصی نبود که حالا پشت پرده آن را بیان کنیم. داوران مشهدی با وجود دغدغه‌های فراوان همچنان خود را ملزم به اجرای اصول و قواعد حرفه‌ای می‌دانند، از این رو به جرأت اعلام می‌کنم، این خبر پایه و اساس درستی نداشت. شاید برخی داوران از قضاوت محدود در بازی‌های سوپر لیگ ناراحت باشند، اما هیچ قهری در کار نبوده که حالا بواسطه آن استعفانامه‌ای نوشته شود.

 ملاک حضور داوران در رقابت‌های سوپر لیگ بر چه اساسی است؟ آیا هیأت استان در روند انتخاب این داوران نقش دارد؟
روند انتخاب داوران از طریق کمیته داوران فدراسیون بسکتبال و مسؤولان برگزاری رقابت‌ها صورت می‌گیرد، حالا شاید داوران استان تهران و اصفهان قضاوت بیشتری در جریان بازی‌های سوپرلیگ داشته باشند، اما داوران خراسان رضوی در ردیف چهارم و پنجم قرار دارند. بی شک اگر داوران ما در رقابت‌های لیگ یک و زیر گروه خوب ظاهر شوند، از رقابت در سوپر لیگ هم بی بهره نخواهند ماند. هیأت بسکتبال استان خود را ملزم به حمایت از داوران جوان می‌داند و به طور قطع داوران شایسته از سوی هیأت به فدراسیون پیشنهاد می‌شوند که کمیته داوران فدراسیون نیز از پیشنهاد هیأت بهره می‌گیرد و از این داوران در جریان رقابت‌ها استفاده می‌کند.

 علت اینکه داوران خراسان رضوی در اولویت نخست قرار ندارند، چیست؟ با وجود ظرفیت موجود در بخش داوری، قرار گرفتن این استان در ردیف چهارم و پنجم انتخاب فدراسیون کمی سؤال برانگیز است؟
مسؤولان فدراسیون علت این مسأله را بعد مسافت خراسان رضوی تا شهرهای محل برگزاری بازی‌ها می‌دانند و اعتقاد دارند برای حضور داوران مشهدی در شهرها، به جز شهرهای شمال کشور، هزینه سنگینی باید صرف شود، به همین دلیل بیشتر قضاوت‌های سوپر لیگ به داورانی اختصاص پیدا می‌کند که با محل برگزاری بازی‌ها فاصله زیادی نداشته باشند.هرچند این موضوع از نظر ما غیر منطقی است، اما با وجود معضلات مالی و نبود بودجه، چاره‌ای جز پذیرش این شرایط نداریم.

 این اتفاق انگیزه داوران را تا حدود بسیار زیادی کاهش می‌دهد. طبیعی است که وقتی داور با این مسأله روبه‌رو می‌شود، به روند تصمیم گیری اعتراض کند؟
من نمی‌گویم این روند ایده آل است، اما وقتی معضل مالی وجود دارد، زبان بسته می‌شود، البته این نکته را هم باید طرح کنم که برخی داوران هم فقط دوست دارند در سوپر لیگ قضاوت کنند، به همین دلیل با هیأت استان زیاد همراه نیستند. داوران بسکتبال باید در وضعیت کنونی آچار فرانسه باشند،ما برخی افراد را در مجموعه خود داریم که با جان و دل به هیأت کمک می‌کنند، اما عده‌ای هم هستند که اصلاً شرایط را قبول نمی‌کنند، به همین دلیل برای رعایت انصاف وقتی پای انتخاب به میان می‌آید، داورانی را در اولویت قضاوت قرار می‌دهیم که عصای دست هیأت بودند. باورش سخت است، اما داوران ما در وضعیت کنونی ایثار می‌کنند که با ما همکاری دارند، آن هم با این شرایط نابسامان مالی!

  شرایط نابسامان از دیدگاه شما به چه مسأله‌ای ختم می‌شود؟
به اعتقاد من شرایط نابسامان نحوه پرداخت‌های فاجعه آمیز ما به داوران فعال بسکتبال است، باورش سخت است، اما داور سبزواری که برای قضاوت در مشهد یا یکی از شهرستان‌ها انتخاب می‌شود 25 هزار تومان یا در نهایت 30 هزار تومان دریافت می‌کند، در حالی که هزینه تردد او به مراتب بیشتر از این‌هاست.این وضعیت فاجعه بار است، اما این طیف از داوران هرگز به این شرایط اعتراض نمی‌کنند، چون به کار خود عشق و علاقه دارند، به همین دلیل با سختی و مشقت فراوان با شرایط کنار می‌آیند و همیشه همراه ما هستند، اما برخی آقایان نه تنها با هیأت همکاری نمی‌کنند، بلکه تعیین تکلیف هم می‌کنند که فقط باید در سوپر لیگ قضاوت کنند، طبیعی است که من به گروه اول سرویس بیشتری بدهم تا به این طیف حداقلی امتیاز بدهم.

 دستمزد 25 هزار تومانی برای قضاوت داوران در رقابت‌های لیگ یک و بازی‌های زیر گروه، بسیار اندک است، برای حل این موضوع اقدامی انجام ندادید؟
دیگر اعتراض جواب نمی‌دهد، بارها نسبت به این مسأله به مسؤولان تذکر داده‌ام، اما وقتی بودجه نیست، چکار می‌توان انجام داد. شاید برخی‌ها از دست من دلخور شوند، اما به جرأت می‌گویم، با این وضعیت دیگر هیچ فردی علاقه‌ای به قضاوت در بسکتبال ندارد. یک جوان که قرار است در ورزش، آینده طلایی و روشنی را دنبال کند، چگونه باید با 25 هزار تومان کنار بیاید. باورپذیر نیست، اما داوران بین‌المللی نیز برای قضاوت در این رقابت‌ها همین مقدار دریافت می‌کنند. درست است که داوری عشق و علاقه است، اما فکر می‌کنید تا کی این عشق و علاقه کارساز خواهد شد؟ امروز هیچ کسی به کاهش آمار جوانان متقاضی برای حضور در کلاس‌های داوری توجه نمی‌کند، اما با روند کنونی، نسل داوری در حال انقراض است.

  در جایی گفته بودید که پایین‌ترین دریافتی در رقابت‌های رسمی بسکتبال از آن داوران است ،آیا میزان پرداختی به تیم داوری مسابقات مشخص نیست؟
قانون پرداخت دستمزد داوران از سال 1364 تاکنون تغییری پیدا نکرده است و دوستان همچنان بر اساس همان جدول، دستمزد داوران را پرداخت می‌کنند، هربار هم که به این مسأله اعتراض کردیم، جواب شنیدیم که قانون باید اجرا شود. خیلی جالب است بدانید که تیم هفت نفره داوران بسکتبال به همراه ناظرداوری، ناظر اجرایی و سرپرست بازی مبلغ 250 هزار تومان دریافت می‌کنند، اما پزشکیار مسابقات از داوران دستمزد بیشتری دارد.
اعتراض داوران به دستمزد پایین و دور از شأن کاملاً بجاست، اما کسی به این اعتراض‌ها توجه نمی‌کند، همین مسأله باعث شده علاقه به داوری در بسکتبال کمرنگ شود. اگر داور بین‌المللی در سطح استان هر هفته قضاوت کند، در طول سال به اندازه یک چهارم حقوق یک فوتبالیست آماتور لیگ سه هم پول نمی‌گیرد! متأسفانه تبعیض در حوزه داوری بشدت افزایش یافته و هیچ کسی به قشر مظلوم داوران توجه نمی‌کند.

 البته داوران رشته‌های دیگر هم خارج از این چارچوب نیستند، به نظر می‌رسد فقط داوران فوتبال از دستمزد بالایی برخوردارند؟
جانب انصاف را در نظر بگیرید، می‌بینید همان داوران فوتبال هم به اندازه واقعی خود دستمزد نمی‌گیرند؟ اما داوران سایر رشته‌ها به شکل فاجعه باری دستمزد می‌گیرند! شاید خیلی‌ها از این حرف من آزرده خاطر شوند، اما عدالت در داوری رعایت نمی‌شود. باور کنید امروز داوران ما در پایین‌ترین ردیف دستمزدها قرار دارند. امروز کارگر ساختمانی از داوران بیشتر پول می‌گیرد، آیا داوران ما در حد کارگران ساختمانی هم نیستند که به اندازه آن‌ها حقوق دریافت کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.