۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 347007

قدس آنلاین- لرستان : درپی اختلافات جزیی خانوادگی درگیری و نزاع بین چند تن منجر به قتل جوان خرم آبادی شد قاتل ۵۰ساله نیز تا دو سال متواری بود ،پس از چند سال پیگیری قانونی، پرونده قتل جوان با برگزاری آیین سنتی «خون بس» منجر به بخشش و سازش خانواده شاکی شد.

گذشت از قصاص قاتل با رسم زیبای خون بس

به گزارش قدس آنلاین از خرم آباد، آیین صلح و سازش عصر جمعه با حضور معاون دادگستری لرستان، اعضای شورای شهر خرم‌آباد، روحانیون، اعضای شورای حل اختلاف، ریش‌سفیدان و بزرگان طوایف مختلف در مسجدفاطمه الزهرا (س) در شهرستان خرم‌آباد برگزار شد.

با تلاش اعضای شورای حل اختلاف، ریش‌سفیدان و بزرگان طوایف پرونده قتل جوانی که حکم وی به قصاص منتهی شده بود با رضایت خانواده مقتول منجر به سازش و گذشت حکم قصاص شد.آیین خون ‌بس یکی از آداب‌ و رسوم‌های دیرینه مردم استان لرستان است که در حوادثی که اینگوه رخ می دهد برای خاتمه دادن به درگیری برگزار می‌شود و در این آیین صاحبان عزا از قصاص قاتل گذشت می‌کنند.

در این آیین ،جمعی از خیرخواهان  وساطت نموده وبین اولیا دم وقاتل که با در دست داشتن یک جلد کلام‌ا... مجید، یک قبضه چاقو  و کفن با حالت تضرع به‌ طرف اولیا دم می‌روند بدین معنا که قاتل را یا به احترام و عظمت قرآن ببخشند و یا اینکه او را قصاص کنند که در این آیین خانواده مقتول به احترام قران وبا بوسیدن قرآن ببخشش خود را اعلام می‌کنندو با ذکر صلوات مراسم ختم به خیر می شود.

معاون قضايي و ریيس شوراهای حل اختلاف لرستان در اين آیین گفت: با پیگیری های مداوم و مستمر اعضای شورای حل اختلاف ویژه ی صلح شهرستان خرم آباد و همكاري متنفذین محلي و با تشکیل جلسات متعدد در شورا، با اخذ رضایت از اولیای دم مرحوم "سلطانی "، پرونده ی قتل عمد محکوم به قصاص نفس پس از هفت سال مختومه اعلام شد.رییس شوراهای حل اختلاف استان لرستان در این آیین ضمن پاسداشت این سنت حسنه اظهار داشت:گذشت از خون فرزند روح بزرگ می خواهد و امروز ما شاهد بزرگی و انسان دوستی این خانواده ی داغدیده هستیم که به توصیه ی امیرمومنان عمل کرده اند و عفو را بر قصاص ترجیح داده اند.

کاکولوند از خانواده ی مرحوم "سلطانی"، که با  گذشت از قصاص نفس فرزندشان تشکر کرد.معاون قضايي استان افزود: اين گونه تلاش­ ها در شوراهای حل اختلاف لرستان در راستای ارج نهادن به سنت­ هاي ديني و ملی و در جهت گسترش فضاي صلح و سازش در بین جامعه انجام مي ­گيرد كه اميدواريم بتوانيم در راستاي اين امر گام­ هاي موثرتري در آينده برداريم.همچنین در این مراسم سرهنگ بازنشسته نیروی انتظامی پاپی حسین امینی  گفت: از آنجا که با توجه به آیات قرآن  حکم قصاص مایه حیات است  که متاسفانه در بعضی موارد به غلط تعبیر شده است و این برداشت دارند قصاص کردن مایه حیات است.

وی اظهار داشت:  با تقواپیشه کردن  بردار دینی می تواند گذشت  داشته باشد.سرهنگ امینی با توجه به آیات 178و179 سوره بقره بیان کرد: وقتی طرف دعوی دنبال حکم اگرفقط به دنبال اجرای حکم باشد دیگر بستگان متضرر نخواهند شد که این خود مهمترین پیام این صلح است .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.