حوزه، گستره و شعاع قلمرو فرهنگ بسيار گسترده است؛ به طوري كه بسياري از مسايل انساني را شامل مي‌شود، شايد به همين خاطر است كه نظريه‌پردازي معتقد است که «فرهنگ فصل جدايي انسان از حيوان است.»

فرهنگ چيست؛ كار فرهنگي در زندان‌ها كدام است؟

به گزارش قدس آنلاین، فرهنگ دارای دو بعد مادی و غيرمادی است. ميتوانيم بگوييم فرهنگ مادی و فرهنگ معنوی. تكنولوژی، محصولات مادی، آثار باستانی، ميراث فرهنگی و كليه‌ مصنوعات ساخته و پرداخته شده‌ دست بشر فرهنگ مادی است. ارزش‌ها، اعتقادات و باورداشت‌ها اعم از دينی و غيردينی، هنجارها، هنرها، علوم و دانش‌ها فرهنگ غيرمادی را تشكيل می‌دهند.

همه‌ انسان‌ها دارای فرهنگ هستند، چرا كه هيچ انسانی فاقد عناصر گفته شده در تعاريف فوق نيست و فرهنگ نسبی است؛ به اين معني كه فرهنگ هر جامعه با جامعه‌ ديگر متفاوت است چون عقايد، هنرها، ارزش‌ و هنجارها از جامعه‌ای به جامعه‌ ديگر با هم فرق می‌كنند. بنابراين اگر فرهنگ جامعه‌ای شبيه جامعه‌ ما نباشد نمی‌توان آن‌ها را بی‌فرهنگ دانست بلكه می‌توان گفت فرهنگ آن‌ها با فرهنگ ما متفاوت است. اگر يک عنصر فرهنگی قومی، ملتی، شهری، استانی و غیره مورد قبول ما نيست نمی‌توانيم آن‌ها را متهم به بی‌فرهنگی كنيم چرا كه آن‌ها هم برای خود ارزش‌ها، عقايد و هنجارهايی دارند كه البته با نظام ارزشی ما متفاوت است.

مردم ما خصوصاً جوانان را بایستی پايبند و معتقد به ارزش‌های دينی و مذهبی نمايد. تعاليم و دستورات اسلامی توسط مردم رعايت شود و خلاصه اين كه متخلق به اخلاق اسلامی و شيعی باشند؛ همچنین علوم و فنون، هنر، اقتصاد و طريق امرار معاش، سياست و نحوه‌ اداره‌ جامعه، قضاوت و داوری، نحوه‌ اداره كردن خانواده، تربيت فرزندان و نظام آموزشی همه از منشأ اسلامي برخوردار شود.

نگاه انسان به آفرينش و هستی يک نگاه دينی و اسلامی باشد به عبارت ديگر جهان‌بينی اسلامی فضای فرهنگی حاكم بر جامعه شود و روی اين محورها همه اتفاق نظر دارند.

مع الوصف وظایف اصلی کارشناسان فرهنگی تربیتی در این چهار مورد خلاصه نمود:

ساماندهی و بسترسازی زمینه‌های فعالیت های جمعی مددجویان و سیاست گذاری فعالیت‌های فرهنگی در جهت نیل به اهداف سازمان در زمینه‌های برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی، فراهم آوردن تسهیلات لازم برای گسترش و تعمیم فعالیتهای فرهنگی و ترغیب آنان به شرکت در برنامه‌های فرهنگی، حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری، برنامه‌ریزی در جهت رشد و تعمیق باورهای دینی و مذهبی مددجویان و برنامه‌ریزی درجهت آشنایی آنان با مظاهر تمدن و فرهنگ دینی و ملی برگزاری برنامه‌های مختلف برای پرکردن اوقات فراغت از طریق ترویج فرهنگی غنی شیعی، فعالیت می‌نمایند.

مجموعه فرهنگی در واقع پل ارتباط دهنده با مددجویان بوده و وظيفه اوليه و ذاتي آن، اهتمام به تعامل و مذاكره با آنان است نیل به ارتباطی پویا زماني ميسر می‌گردد كه همراه با دور اندیشی و در چارچوب سیاست‌های عالیه سازمان و بصورت نظام‌مند و با نقشه راهی از پيش ترسيم شده صورت پذيرد.

به همين منظور با فرآيند از پيش تعيين شده و منشور های مدون جهت نفوذ در لايه‌های درونی مددجویان برای دستيابی به اين اهداف اقدام به برگزاری جلسات و ميزهای كارشناسی به صور مختلف می‌نماید  و بدین منظور در گام نخست، مجموعه‌های هدف كه دارای اشتراكات همسو هستند را گزينش نموده و سپس با مطالعه و بررسی اهداف، ماموريت‌ها و شرح وظايف آن‌ها زمينه‌های ایجاد مشارکت‌ها را تعیین نمود تا در ادامه با تعيین اولويت‌ها و برگزاری جلسات فیمابین، نوع تعامل و ارتباط مشخص گشته و زمينه اجرای اهداف تعيين شده، ممکن گردد.

*احمد نوجوان

کارشناس فرهنگی تربیتی زندان شهرستان تربت حیدریه

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.