قدس آنلاین- حسینعلی پورافضلی: کمتر کسی است که از فواید مواد آنتی اکسیدانی نشنیده باشد. آنتی اکسیدان ها خواص مختلفی دارند که پیشگیری از بیماری های قلبی و کاهش آسیب های مغز و چشم از آن جمله است.

فواید درمانی انار از نگاه امام رضا علیه السلام

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را که موادی فعال و ویرانگر هستند، می گیرند و آنها را خنثی می کنند. انار یکی از میوه‌های خوش آب و رنگ فصل پاییز و زمستان است که در مقایسه با سایر میوه‌های این فصل، آنتی‌اکسیدان بیشتری برای افزایش ایمنی، مقاومت و حفاظت از بدن در مقابل بیماری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها دارد. به همین سبب است که درمانگران طب سنتی در جهان از خواص دارویی این میوه و دانه‌های آن برای درمان بیماری‌های مختلفی از قبیل بیماری‌های قلبی، عفونی، دندان درد و گوش درد استفاده می‌کنند.

خوردن انار جدای از فواید تغذیه ای از جنبه های دارويي و آثار درماني نيز قابل توجه است. انار برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله  تصلب شرايين ، سرطان و همچنين کمک به طول عمر و كند كردن واكنشهاي پير شدن سلولها تأثیر فراوانی دارد.

انار ازجمله میوه های بهشتی است که در قرآن کریم از آن یاد شده است. در قرآن آمده است: « و الزیتون و الرّمان مُتَشابِهاً و غَیرَ مُتشابِه » ، زیتون و انار و میوه های متشابه یکدیگر و غیر متشابه هستند».(1) خداوند متعال در هر فصلی میوه های متناسب با آن فصل را آفرید تا نیازهای جسمی  ما انسانها را به بهترین وجه بر طرف نماید.

محققان طب قرآنی معتقدند انار به عنوان یک میوه بهشتی از این جهت در فصل پاییز به بار می نشیند که فصل پاییز فصل خزان درختان و گرفتگی آسمان است و برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی دانه های انار بسیار مفید بوده و موجب شادابی می شوند.

خوردن انار جدای از فواید تغذیه ای از جنبه های دارويي و آثار درماني نيز قابل توجه است. انار برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله  تصلب شرايين ، سرطان و همچنين کمک به طول عمر و كند كردن واكنشهاي پير شدن سلولها تأثیر فراوانی دارد.

انار در طب اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و همواره مورد تأکید ائمه علیهم‌السّلام قرار داشته است. امام رضا علیه‌السّلام نیز همانند اجداد بزرگوار خویش همیشه بر خوردن انار تاکید می کردند . در این مورد در حدیثی فرمودند : « انار شیرین و ترش بمک ؛ زیرا انسان را نیرو می دهد و خون را زنده می سازد .» (2)

انار خون را صاف می کند ، گشایندة رگهای بدن و ملیّن شکم و تقویت کنندة کبد است. انار برای یرقان، خفقان قلب و سرفة حاد، سودمند است. صدا را صاف و صورت را با طراوت می کند. بدن را سیراب و کرمهای معده را می کشد.

امام رضا علیه‌السّلام به نقل از پدران بزرگوارشان به نقل از پیامبر اکرم (ص) می فرماید: کُلُوا الرُّمَّانَ فَلَيسَتْ مِنْهُ حَبَّةٌ تَقَعُ فِي الْمَعِدَةِ إِلَّا أَنَارَتِ الْقَلْبَ وَ أَخْرَسَتِ الشَّيطَان‏ أربعین یوما؛ انار بخوريد، هر دانه‌اي از انار که در معده قرار مي‌گيرد، موجب نورانيت دل و لالی یا دوری برای چهل روز شيطان مي‌شود". (3)

انار یك تصفیه‌كننده خون بوده و برای كبد بسیار مناسب است. به این دلیل از قدیم خوردن این میوه برای شفافیت پوست توصیه می‌شده است. از امام رضاعلیه‌السّلام هم نقل شده که: «انار بخورید تا دهان‌تان پاكیزه و خوشبو شود.» مطابق نظر کارشناسان خوردن انار مانع تشكیل پلاكهای دندانی و بروز پوسیدگی دندان می‌شود.امام رضا علیه‌السّلام به نقل از پدران خویش به نقل از امام سجاد علیه‌السّلام می فرماید: وكان عبد الله بن عباس رضي الله عنه يقول: إن رسول الله صلّى الله عليه وآله كان إذا أكل الرمانة لا يشرك فيها أحداًويقول: « في كل رمانة حبة من حبّ الجنة».  عبدالله بن عباس می گفت: هرگاه رسول خدا (ص) یکدانه انار تناول می فرمود با کسی شریک نمی شد و می فرمود: در هر اناری یک دانه از دانه های بهشتی است. (4)

در پزشکی نوین خوردن انار برای کمک به رشد جنین و سلامت فرزند توصیه شده است. در همین زمینه امام رضا علیه‌السّلام انار را میوه ای می دانند که برای آوردن فرزندانی سالم توصیه می کنند و می فرماید که انار فرزند را زیبا می گرداند . (5)

از دیگر خواص انار خاصیت ضد عفونی کننده آن است. از نظر طب سنتی میوه انار سرد ، تر و قابض است . آب انار سرد و تر و پوست انار سرد و خشک و بسیار قابض می باشد.

تمامي قسمتهای درخت انار قابض است، اما پوست ریشه درخت انار از بقیه قسمتهای این درخت قابض تر است.
برای مصارف دارویی از گل ، برگ ، پوست درخت ، پوست ریشه و دانه انار استفاده می شود . امام رضاعلیه‌السّلام می فرماید: « حَطَب الرّمان یَنفی الهوام » دود درخت انار حشرات را دور می گرداند و آنها را از بین می برد. (6)

پانوشت‌ها:

  1. سوره انعام، آیه 141
  2. بحار الانوار، ج62 ص320 . طب الامام الرضا، ص61
  3. عیون اخبار الرضا علیه‌السّلام، ج2 ، ص 32، ح 80
  4. المحاسن، 2 ، 540 ح 827 . عيون أخبار الرضا، 1 ،47 ح 151. الدعوات، 157 ح 429
  5. محاسن ، ج 2 ، ص 546
  6. کافي، ج 6، ص 355

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.