تحلیلگر ایتالیایی سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا را «تاریخی و خاطره انگیز» توصیف کرد و گفت: این سفر خاطره خوبی در ذهن ایتالیایی ها بجا گذاشت و باعث شد ایران بیش از هر زمان دیگری به ما نزدیک شود.

روحانی خاطره خوبی در ذهن ایتالیایی ها بجا گذاشت/ ایران را باید بهتر بشناسیم

به گزارش قدس آنلاین، «تیتزیانا چاواردینی» در گفت و گو با ایرنا در رم افزود: سفر روحانی به رم خاطره خوبی برای ما ایتالیایی ها به همراه داشت و توانستیم از نزدیک با ایرانی که به نظر فاصله زیادی از ما داشت، اما در حقیقت بسیار شبیه به ما است، آشنا شویم. ما ایرانی را شناختیم که با حفظ آنچه پایگاه ایدئولوژیک انقلاب اسلامی محسوب می شود، توانست درهای خود را به روی غرب بگشاید.
این خبرنگار و تحلیلگر ایتالیایی یادآور شد: حدود دو هفته از سفر حسن روحانی به ایتالیا می گذرد. رئیس جمهوری ایران در سفر به اروپا، ایتالیا را به عنوان نخستین کشور انتخاب کرد که خود نشانگر عمق روابط دوستانه میان دو کشور است و امروز بیش از هر زمان دیگر، ایران به ما نزدیک شده است. آنهایی که با ایران کار می کنند، بخوبی می دانند که روابط میان دو کشور هرگز متوقف نشده است. سفر روحانی به رم فرای مسائل اقتصادی که بسیار خوب به نظر می رسند، خاطره خوبی نیز در ذهن تمام ایتالیایی ها به جای گذاشت.
وی گفت: مردم عادی در ایتالیا، اطلاعات زیادی در خصوص ایران ندارند و زمانی که از ایران صحبت می شود، حدود 60 درصد از مردم تنها آنچه در خصوص امپراطوری های باستان در مدرسه خوانده اند، به یاد می آورند و با اینکه اطلاعات اندکی در باره رویدادهای سیاسی و اجتماعی دارند اما هنوز در رابطه با منشا و دلایل انقلاب اسلامی در سال 1979 در ایتالیا یک سردرگمی کلی وجود دارد. البته باید یادآور شد که اغلب اخبار در رابطه با ایران، توسط برخی لابی های ایتالیایی برای مدت ها و سال های متمادی بطور ساختگی و جعلی منتشر می شد و همین باعث ایجاد اغتشاش در ذهن مردم ایتالیا شده بود.
این تحلیلگر ایتالیایی افزود: ما در دیدار رئیس جمهوری ایران با مقامات ایتالیایی و نشست مطبوعاتی، شاهد حضور یک مرد مذهبی، متواضع و دارای روابط دوستانه با سایرین بودیم. بازدید روحانی از آمفی تئاتر باستانی کلوسئوم که نماد شهر رم است، موانع میان ما و او را برداشت و برای لحظه ای او را یکی از خودمان احساس کردیم.
چاواردینی گفت: روحانی در این سفر خیلی چیزها را به ما فهماند؛ او به ما ثابت کرد که گفت و گو میان مذاهب امکان پذیر است و دیدار وی با پاپ فرانسیس به ما نشان داد که ادیان با یکدیگر گفت وگو و علیه جنگ ها مبارزه می کنند و اینکه امکان صلح وجود دارد . البته در گذشته نیز این اتفاق که یک رئیس جمهوری ایران با پاپ دیدار کند، بوقوع پیوسته بود اما دوران دیگری بود و شاید ما هنور همانند امروز آمادگی آن را نداشتیم.
چاواردینی افزود: سفر روحانی به ایتالیا باعث شد تا ما ایران را بهتر بشناسیم . شاید زمان آن رسیده است که همه ما تلاش بیشتری برای شناخت واقعیت هایی که به ما تعلق ندارند، برای ما آشنا نیستند و اغلب متناقض با ایده های ما هستند، انجام دهیم. همین تفاوت ها هستند که به ما کمک به درک بهتر وجودمان می کنند.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران پنجم بهمن ماه جاری در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به ایتالیا سفر کرد که نخستین سفر یک مقام عالی رتبه سیاسی جمهوری اسلامی ایران پس از حدود یک دهه به این کشور اروپایی بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.