مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از راه اندازی پروازهای درون استانی با خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد ای.تی.ار-۷۲ در آینده نزدیک خبرداد و گفت: پروازهای درون استانی به احتمال زیاد در مناطقی مانند خراسان، کرمان و فارس انجام خواهد شد.

خرید ۲۰ فروند ای تی ار کوتاه برد برای انجام پروازهای درون استانی ضروری بود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد پرورش با اشاره به قرارداد اخیر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی برای خرید هواپیماهای کوتاه برد، افزود: مذاکرات با شرکت ای.تی.آر(ATR) برای خرید هواپیماهای کوتاه برد از مدت ها پیش از اجرای برجام با هدف توسعه عملیات پروازی فرودگاه های مناطق کمتر برخوردار و مسیرهای پروازی کوتاه آغاز شده بود.
وی افزود: بعد از مذاکرات، در نهایت تفاهم نامه اولیه برای خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد ATR72-600 با این شرکت منعقد شد و قرار است دو تا چهار فروند از این هواپیماها از اواخر سال 2016 میلادی به ایران تحویل داده شود؛ ضمن اینکه قرار است در سال های 2017 و 2018 نیز در هر سال هشت فروند از این هواپیما ها به شرکت هواپیمایی هما تحویل شود.

** خرید 20 فروند هواپیمای ای.تی.آر دیگر در صورت نیاز
مدیرعامل هما ادامه داد: علاوه بر 20 فروند کنونی، اگر شرایط فراهم شود 20 فروند دیگر از این نوع هواپیماها از شرکت فرانسوی-ایتالیایی ای.تی.آر خریداری خواهد شد.
پرورش درباره تامین مالی این هواپیماها نیز گفت: منابع خرید این هواپیماها توسط شرکت ای.تی.آر و بانک های اروپایی تامین می شود که به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار ایران قرار می گیرد به گونه ای که مالکیت هواپیماها بعد از پرداخت کامل اقساط، به ایران ایر واگذار می شود.

** تامین مالی هواپیماهای ای.تی.آر توسط شرکت فروشنده و بانک های اروپایی
مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما، تامین مالی این هواپیماها توسط شرکت های فروشنده و بانک های اروپایی را از ویژگی های قرارداد با ای.تی.آر و قرارداد خرید 118 فروند از شرکت ایرباس عنوان کرد و گفت: هواپیما از نیازهای مهم کشور و به طور خاص صنعت هوانوردی است از طرفی دولت و صندوق توسعه ملی برای تامین بودجه هواپیما با محدودیت مواجه هستند، بنابراین بهترین روش پرداخت، تامین فاینانس از طرف شرکت فروشنده و بانک های اروپایی بود.
وی با بیان اینکه این روش تامین مالی در دنیا نیز معمول و مرسوم است، گفت: همه ایرلاین های دنیا از طریق بانک ها، فاینانس مورد نیاز را تامین می کنند و این امکان تاکنون در ایران فراهم نبود که با رفع تحریم ها و اجرای برجام، این نوع روش تامین مالی نیز میسر شد.
پرورش با اشاره به اینکه 90 درصد پروازهای داخلی در 10 فرودگاه اصلی کشور انجام می شود، گفت: این در حالی است در حدود 60 فرودگاه کشور فقط 10 درصد پروازهای داخلی عملیاتی هستند، بنابراین بسیاری از فرودگاه های کشور به دلیل نبود هواپیماهای مناسب مسیرهای کوتاه، به صورت بهینه فعال نیستند زیرا تعداد هواپیماهای با ظرفیت مسافری 60 تا 100 نفره در کشور بسیار کم است.
مدیرعامل شرکت ایران ایر افزود: از طرف مردم، استانداران، نمایندگان مجلس و سایر مقام های استانی همیشه درخواست های زیادی برای فعال کردن یا افزایش تعداد پروازهای فرودگاه های مناطق مختلف کشور و فرودگاه های شهرهای کوچک وجود داشت که نیاز به هواپیماهای کوتاه برد بود.

** اجرای طرح پروازهای درون استانی
پرورش با اشاره به اجرای طرح پروازهای درون استانی با عنوان «هاب اند اسبوک» در دنیا، از اجرای این طرح در ایران با دستور وزیر راه و شهرسازی خبرداد و گفت: براساس این طرح، پروازهای درون استانی راه اندازی می شود به طوری که پروازهای شهرستان های دارای فرودگاه با مرکز استان مربوطه برقرار می شود.
پرورش اظهارداشت: لازمه راه اندازی این پروازها داشتن هواپیماهای کوتاه برد با ظرفیت کوچک مانند هواپیماهای کوچک ای.تی.آر است.
مدیرعامل ایران ایر، هواپیماهای «امبرائر و بمباردیه» را از جمله هواپیماهای مناسب برای پرواز در مسیرهای کوتاه عنوان کرد و گفت: هواپیماهای ای.تی.آر نیز برای فرودگاه های کوچک و مسیرهای کوتاه طراحی شده، مصرف سوخت این هواپیماها کمتر از جت است، قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوچک را دارند و امکانات فرودگاهی زیادی برای آنها نیاز نیست.
پرورش با بیان اینکه هواپیماهای ای.تی.آر از گذشته در ایران موجود بوده و آزمایش شده است، گفت: این هواپیماها برای پروازهای کوتاه 30 دقیقه تا یک ساعت در مسیرهای کوتاه بسیار مناسب هستند؛ از این رو در نظر است با دریافت این هواپیماها در مرحله نخست مناطق اصلی در کشور مانند خراسان، کرمان ، فارس و کردستان برای راه اندازی پروازهای درون استانی انتخاب شوند، ضمن اینکه هواپیماهای یاد شده برای مناطق نفت خیز ایران نیز بسیار مناسب هستند.
به گزارش ایرنا، با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای ایتالیا و فرانسه و اجرایی شدن برجام، قرارداد خرید 118 فروند انواع هواپیماهای مسافری از شرکت ایرباس فراهم شد. همچنین در سفر هفته گذشته مدیرعامل شرکت فرانسوی-ایتالیایی ای.تی.آر به ایران، قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد ای.تی.آر-72 با این شرکت منعقد شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.