معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری گفت :پیش نویس الگو و پیکره جدید مقررات هوانوردی در حوزه عملیات پرواز برابر با قوانین آژانس ایمنی هوانوردی اروپا« EASA » مقارن با دهه مبارک فجر تدوین شد.

پیش نویس مقررات هوانوردی منطبق با قوانین آژانس ایمنی تدوین شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا،از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، محمد جواد تقوایی اظهارداشت: فصل نوین در صنعت هوانوردی کشورمان در دوران پسا تحریم شکل گرفته و به منظور توسعه همگون و متوازن ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری صنعت، ارتقا ایمنی و کاهش نرخ حوادث و سوانح هوایی، نسخه پیش نویس الگو و پیکره جدید مقررات هوانوردی در حوزه عملیات پرواز تنظیم شده است.
به گفته وی، نسخه مزبور مبتنی بر ساختار مقررات آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) برای بهره برداری ذینفعان و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات بر روی پایگاه اینترنتی سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد.
تقوایی، ضرورت و ایجاب بازنگری و به روز رسانی مقررات هوانوردی کشور را خاطرنشان ساخت وگفت: نقش و جایگاه صنعت هوانوردی کشور در چارچوب اهداف سند چشم انداز 1404 و اسناد بالادستی در خصوص اخذ رتبه نخست منطقه از نظر کمی و کیفی، ضروری است و همزمان با تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی کشور درحوزه عملیات پرواز، محتوا و ساختار قوانین و مقررات نیز با توجه به مقتضیات و الزام های ملی و بین المللی صنعت به روز رسانی شود.
رئیس کارگروه تدوین مقررات و شیوه نامه های هوانوردی افزود: توجه به رهایی کشور از قیود تحریم ها و همچنین فرصت های پیش رو در دوران پسا تحریم برقراری و حفظ تعادل منطقی بین زیرساخت ها همگام با رشد کمی تجهیزات و سخت افزار ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
تقوایی تصریح کرد: بازنگری و به روز رسانی قالب و ساختار مقررات و شیوه نامه ها، نقش راهبردی در نحوه اجرا، نظارت و پایش امور صنعت هوانوردی خواهد داشت.
وی افزود: کارگروه تدوین مقررات و شیوه نامه های هوانوردی تشکیل شده و فرآیند تدوین و اصلاح مقررات و رویه های عملیات پرواز را براساس رویکرد تطبیقی با بومی سازی الگو و ساختار مقررات آژانس ایمنی هوانوردی اروپا برای تطبیق حداکثری مقررات ملی کشور دنبال می کند.
به گفته وی، رعایت الزام ها و قوانین بین المللی و به حداقل رساندن تفاوت ها با حضور مدیران و کارشناسان مجرب سازمان هواپیمایی کشوری و مشارکت نخبگان و خبرگان صنعت آغاز شده است.
تقوایی گفت: اکنون بازنگری و تدوین مقررات عملیات پرواز در حال انجام و پیگیری است و بدون شک مشارکت فعال مدیران و کارشناسان صنعت هوانوردی فارغ از تعلقات صنفی و ارائه پیشنهادات و انتقادات سازنده، فرایند اصلاح رویه ها و ارتقا استانداردهای عملیات را تسریع و تسهیل می کند.
به گزارش ایرنا، بررسی و تأیید صلاحیت مدیران و پرسنل فنی و کنترل کیفی، کنترل تولید مهندسی و شرکت ها و مؤسس هواپیمایی از وظایف معاونت استاندارد پرواز سازمان یاد شده است.
انجام بازرسی های دوره ای و موردی از هواپیماها و وسایل پرنده شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی، همچنین ،ابلاغ دستورالعمل های پیشگیری و ارائه توصیه های لازم به منظور ارتقاء ایمنی و پیشگیری از حوادث و سوانح احتمالی هوایی و زمینی وسایل پرنده در حوزه های مورد نظر به ایرلاین ها از وظایف این بخش است.
ایجاد و تغییر استانداردها و روش های اجرایی برای گواهینامه نوع وسیله پرنده و متعلقات آن از وظایف معاونت استاندارد پرواز است و نظارت و کنترل بر تعمیر، نگهداری و صلاحیت فنی هواپیماها، بالگرد ها و وسایل پرنده، مدیر یا معاون عملیاتی ، فنی و مراکز تعمیر و نگهداری هواپیماهای غیر نظامی بخش دیگری از برنامه های این معاونت است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.