قدس آنلاین/ مسعود بصیری: هر روز که به زمان برگزاری انتخابات نزدیک تر می شویم، تنور انتخابات نیز گرم تر می شود بخصوص آنکه اخبار تأیید صلاحیت‌ها حاکی از ورود افراد جدید به این عرصه است و امروز برای هر صندلی نمایندگی مجلس در بهارستان، ۲۰ نفر به رقابت می پردازند.

ماراتن فهرست‌ها  در مسیر  بهارستان

در پی اعلام نتایج تازه ترین دور از بررسی صلاحیت ها، اخبار موثق و شنیده های مختلف حکایت از آن دارد که تعداد زیادی از اعتراض‌ها به تأیید صلاحیت ختم شده و حدود 25 درصد از معترضان توانسته اند صلاحیت خود را برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از شورای نگهبان اخذ کنند.
اکنون به نظر می رسد، اتاق فکر همه گروه‌ها و احزاب به تب و تاب سنگینی افتاده باشند. آن‌ها بر سر فهرست‌ها و نام‌ها چانه زنی می کنند و از فردا ماراتن آن‌ها برای رسیدن به صندلی‌های سبز جدی تر و سنگین تر خواهد بود. کاری که چندین بار تجربه کرده و به احتمال زیاد اشک و لبخندهایش هم خیلی زود تبدیل به درس عبرتی برای خودشان و سایرین خواهد شد.
گفته می شود، کار بررسی اعتراض‌ها تا پاسی از جمعه شب گذشته طول کشیده و پس از اعلام اسامی مشخص شده است که تعداد داوطلبان انتخابات مجلس به 6300 نفر افزایش یافت و بیش از 20 نفر برای هر کرسی مجلس رقابت خواهند کرد.

 رکورد تأیید صلاحیت شکسته شد
این موضوع را سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، اعلام و تصریح کرده است:  با تأیید صلاحیت بخشی از داوطلبانی که شکایت کرده بودند، مجموع تأیید صلاحیت شدگان به 55 درصد افزایش یافت که در مقایسه با دوره‌های پیشین انتخابات، رکوردی چشمگیر است.
وی با بیان اینکه تعداد کل داوطلبان انتخابات مجلس نهم اعم از تأیید، رد و عدم احراز صلاحیت‌شده، 5300 نفر بود، گفت: فقط تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده مجلس دهم از کل داوطلبان مجلس نهم بیشتر است.
وی همچنین به روند اعتراض داوطلبانی که از سوی شورای نگهبان ردّ صلاحیت شده‌اند، اشاره کرد و گفت: این افراد دو گروه هستند؛ گروه نخست کسانی هستند که توسط هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات تأیید صلاحیت شده بودند، اما از سوی شورای نگهبان رد شدند و گروه دیگر کسانی هستند که صلاحیت آن‌ها از سوی هیأت مرکزی نظارت هم رد شده بودند.
ره‌پیک ادامه داد: گروه نخست که به آن‌ها «ردّ ابتدایی» هم گفته می‌شود، می‌توانند بر اساس اطلاعیه صادر شده در 3 روز شکایت خود را اعلام کنند و شورای نگهبان هم به مدت یک هفته این شکایات را بررسی می‌کند. وی افزود: گروه دوم از آنجایی که از سوی هیأت مرکزی نظارت ردّ صلاحیت شده و شکایت هم کردند و به شکایت آن‌ها رسیدگی نیز شده است، مجاز به شکایت مجدد نیستند.

 21بهمن؛ زمان اعلام صلاحیت داوطلبان خبرگان
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در ادامه به آخرین وضعیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون در حال بررسی و تجدیدنظر پرونده داوطلبان مجلس خبرگان رهبری هستیم و نتیجه بررسی صلاحیت‌ها 21 بهمن‌ماه مشخص می‌شود.
ره‌پیک در پایان ابراز امیدواری کرد: دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌ها در چارچوب قانون فعالیت کنند و اعلام مواضع و اقدامات آن‌ها با رعایت قانون باشد تا انتخاباتی با آرامش، امنیت و با مشارکت بالا داشته باشیم.

 اسامی به فرمانداری‌ها اعلام شد
با وجود برخی شایعه‌ها اما خبرگزاری‌ها تأیید کردند که اسامی نتایج بررسی صلاحیت‌ها به فرمانداری‌ها اعلام شده و آن‌ها وارد مرحله اجرایی امور این دسته از نامزدها شده اند.
گفته می شود، از مجموع 2390 داوطلب انتخابات مجلس در تهران، 1144 نفر تأیید، 1178 نفر رد و 68 نفر هم انصراف داده‌اند. محمدصادق خرازی اعلام کرد: تعدادی از چهره‌های جوان حزب «ندای ایرانیان» موفق به احراز صلاحیت شده‌اند.
عضو هیأت مؤسس حزب ندای ایرانیان تأکید کرد: حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور فهرست انتخاباتی خود را ارایه خواهد کرد.
اما در این میان، نام برخی‌ها هم همچنان در فهرست تأیید نشده‌ها قرار دارد مانند حمید رسایی که با تأیید رد صلاحیتش گفت: بظاهر مأمورم به رعایت تقوا و صبر. او البته آیاتی از قرآن را هم در این خصوص در صفحه اینستاگرامش قرارداده است.

 سهم خواهی در کار نیست
غلامعلی حدادعادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان کشور نیز معتقد است: فهرست ائتلاف اصولگرایان بر اساس شایستگی افراد و به دنبال رایزنی همه افراد تنظیم شده است.
وی درباره گفته‌هایی مبنی بر سهم نامتوازن گروه‌های مختلف جناح اصولگرایی و تخصیص بخش عمده این فهرست به یک گروه سیاسی خاص، افزود: این فهرست بر اساس سهم خواهی هیچ گروه یا جناح خاصی بسته نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.