خرید اوراق خزانه به جای سپرده‌گذاری بانکی

چندی پیش در صفحه اقتصاد، گزارش مفصلی از اهمیت بازار بدهی ارایه شد و اوراق خزانه اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران بررسی شد. پس از تجربه موفق نخستین مرحله انتشار اوراق خزانه، دولت بخش دیگری از بدهی خود را در قالب این اوراق به پیمانکاران پرداخت می‌کند. این اوراق به 118 پیمانکار ساختمانی- راه‌سازی و شرکت‌های غیر‌دولتی تولیدکننده برق پرداخت می‌شود. پیمانکاران نیز در تاریخ‌مشخص شده اوراق خود را در بازار به فروش می‌رسانند.
طبق اطلاعات داده شده در هفته گذشته سه هزار میلیارد تومان و دیروز هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی در چهار مرحله منتشر شده و در بازار فرابورس به فروش رسیده است. در واقع مردم بدهی دولت به پیمانکاران را می‌خرند (خرید دین). دولت نیز موظف خواهد بود براساس سررسید تعیین شده مبلغ اسمی این اوراق را به مالکان پرداخت کند. اوراق این چهار مرحله به ترتیب از شهریور تا آذر ماه 95 از سوی دولت تسویه خواهد شد. براین اساس پیمانکاران چند ماه زودتر از پرداخت دولت به طلب خود خواهند رسید. البته فعالان بازار قیمت کمتری از قیمت اسمی این اوراق برای خرید از پیمانکاران پیشنهاد می‌کنند.‌در روز دوشنبه گذشته که نخستین مرحله از انتشار اوراق خزانه جدید در بازار منتشر شد. سود موثر 25 درصدی (سالانه) روی این اوراق نقش بست.
نکته جالب توجه، استقبال سرمایه‌گذاران خارجی در خرید این اوراق بود. با در نظر گرفتن سود مؤثر 25 درصدی این اوراق و ثبات نسبی قیمت ارز تا تاریخ سررسید (حداکثر 10 ماه آینده) به نظر می‌آید، جذابیت این اوراق برای سرمایه‌گذاران خارجی بی‌دلیل نیست. تنها ریسک سرمایه‌گذار خارجی در خرید اوراق خرانه اسلامی، ریسک تغییرات قیمت ارز خواهد بود. به طور مثال اگر فرض کنیم، طی سال آینده دلار حدود 10 درصد گران‌تر شود، با توجه به سود 25 درصدی این اوراق، برای سرمایه‌گذار خارجی هنوز سود حدود 15 درصدی در پی خواهد داشت. به طوری که در هیچ کجای دنیا سودی با این ریسک کم وجود ندارد. البته ممکن است این پرسش مطرح شود که چرا این سرمایه‌گذاران خارجی در بانک‌های ایرانی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت، پس از اجرایی شدن برجام و کاهش ریسک‌های متنوع سرمایه‌گذاران خارجی، همکاری‌های مشترک بانکی در حال شکل‌گیری است. از سوی دیگر اوراق خزانه اسلامی به دلیل تضمین وزارت اقتصاد و امور دارایی برای پرداخت در سررسید، این اوراق ریسک نکول بسیار کمتری نسبت به هر دارایی مالی دیگر دارد. سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در اوراق خزانه مشابه هر سرمایه‌گذاری دیگر منافع مثبتی برای اقتصاد ما دارد. اینکه خارجی‌ها اوراق خرانه را خریداری می‌کنند، در واقع بخشی از تأمین مالی مورد نیاز بنگاه‌ها را برعهده گرفته‌اند. نکته دوم، شکل گیری بازار بدهی در دل بازار سرمایه است. با انتشار مراحل جدید اوراق خزانه، قدرت مدیریت سرمایه‌گذاری برای فعالان بازار سرمایه به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. با توجه به بدون ریسک بودن اوراق خزانه‌، فعالان بورسی مایلند برای مدیریت سبد مالی خود از انواع اوراق با ریسک‌های متفاوت استفاده کنند. حال با ایجاد تنوع اوراق خزانه در مرحله جدید و مراحل بعدی، بازار بدهی رنگ و لعاب دیگری به خود خواهد گرفت. براین اساس هر کس می‌تواند با توجه به ریسک پذیری خود، از بازار سرمایه استفاده کند. شاید بسیاری از افرادی که ریسک گریزند و سرمایه‌های خود را به صورت سپرده‌در بانک قرار می‌دهند، با خرید اوراق خزانه سود بیشتر نصیبشان شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.