۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 347309
 تله آمریکایی برای شاهزاده ماجراجو!

سعودی‌ها گفته‌اند آماده اعزام نیروی زمینی به سوریه‌اند و کاخ سفید نیز از این خواست آن‌ها استقبال کرده‌است. اما براستی ریاض چنین توانایی و امکانی را دارد؟ آل سعود از یک طرف بشدت دچار تعارض داخلی و نبردهای پنهان میان شاهزادگان و قطب‌های قدرت در کاخ پادشاهی است. تعارضی که هر آن بیم علنی شدن آن می رود و ایجاد یک درگیری
تمام‏عیار که می‌تواند به سقوط این دیکتاتوری دیر پا منجر شود. همزمان ریاض با وجود پرداخت باجهای کلان به برخی متحدان طمع‌کار دور و نزدیک خود، به زحمت ائتلاف نیم بندی را در برابر مردم مظلوم یمن شکل داده اما به‏سختی در این باتلاق گرفتار آمده است. با وجود تمام تجهیزات گران قیمت و تجمیع مزدورانی از سراسر جهان، یمنی‌ها هر روز ضربات سخت‌تری به ارتش اجاره‌ای آل سعود وارد ساخته و چنانچه بنا باشد همین اندک توان نیروهای مسلح سعودی‌ها سرگرم جبهه جدیدی شود، کار آن‌ها در یمن تمام خواهد بود.
از طرف دیگر ریاض مدعی است برای نبرد با داعش به سوریه می رود. اما مفتی‌های تندرو وهابی که پایه‌های حکومت ظالمانه آل سعود بر حمایت و تئوری‌های متحجرانه آنان استوار است، جایگاه اصلی داعش به شمار می روند.
آن‌ها یک نیروی پنهانند که قادرند اعتراضات پراکنده و پنهان درعربستان را به سرعت وارد فاز نظامی کنند و نظر به تضعیف نیروهای امنیتی سعودی و رسوخ تفکرات وهابی در بدنه آن، باز هم فروپاشی حکومت پادشاهی حتمی است. حتی اگر هیچکدام از مواردی که آمد محقق نشود، باید پذیرفت که جنگ جدید، پول‌های کلان و بودجه جدیدی می‌خواهد. خزانه خالی است و تنها راه کسب درآمد، کاهش یارانه‌ها و احتمالاً وضع مالیات‌های سنگین خواهد بود. چیزی که مردم عربستان در خیال هم تاب تحمل آن را ندارند و بی‌گمان آشوب‌های گسترده اجتماعی را در پی خواهد داشت.
بعید نیست سعودی‌ها به امید برخی دیگر از کشورها نظیر ترکیه که منافعی در سوریه داشته، اما امکان حضور مستقیم در آنجا را ندارند وارد این گود شده و برآنند، جمعی از مزدوران را به همراه نیروهای ارتش ترکیه و امثالهم، زیرپرچم عربستان به میدان بفرستند، اما این حیله نیز شدنی نیست.
بی‏شک اردوغان از عواقب این قمار مطلع است و احتمالاً درپی حضور موردی و کسب دلارهای بادآورده سعودی‌ها باشد. کاری که پیش از این و تا امروز هم با قطر و عربستان کرده است. اما کاخ سفید در این زمان از لشگرکشی واقعی ریاض به سوریه حمایت می کند. آن‌ها از خودسری‌های پی در پی آل سعود خسته شده‌اند و خوب می‌دانند این تصمیم می‌تواند کار آن‌ها را یکسره کرده و احتمالاً زمینه بر سرکار آمدن رژیم مورد نظر آنان را فراهم سازد و اگر هم چنین نشود حداقل به عملکرد روس‌ها و ایرانی‌ها در‌ سوریه لطمه وارد می‌سازد و همین هم برای آن‌ها کافی است!

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدي IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    به نظر من هم.ن بلاي كه امريكاي ها سر عراق در اوردند را ميخواهند سر عراق بياورند و ان كشور را تجزيه كنند