ابراهیم حاتمی کیا مهمان نخستین نشست خبری روز ششم جشنواره فیلم فجر بود، با واکنش تندی که نشان داد منتقدان حاضر در نشست را عصبانی کرد.

چرا بعضی از منتقدان اینقدر مریض هستند؟!/فراستی پاسخ حاتمی کیا را داد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سینما تیکت، کارگردان فیلم«بادیگارد»در نشست نقد و بررسی فیلم خود خطاب با منتقد جلسه گفت: «توضیح بدهید چرا بعضی از منتقدان اینقدر مریض هستند؟!» همین جمله کافی بود تا منتقدان حاضر در نشست به اعتراض بپردازند.

این حاشیه ها در نشست دوم نیز ادامه پیدا کرد و در جلسه نقد و بررسی «من» نیز پاسخ هایی به اظهارات حاتمی کیا داده شده و عنوان شد: «فیلم بد، منتقد بد تولید می کند و فیلم سفارشی، منتقد سفارشی.» این ها را خدایار قاقانی، منتقد جلسه گفت و به ماجرای نجات فیلم«موج مرده» حاتمی کیا با همراهی منتقدان اشاره کرد. البته حاتمی کیا پیش تر گفته بود نقدهای منتقدان هر چند او را همیشه عصبانی کرده اما باعث رشد فیلمسازی او شده است. حالا باید دید چرا او که پیش از این چنین اظهارنظری درباره منتقدان کرده بود، امروز چنین حرفی زد که قطعا در روزهای آینده بازهم واکنش منتقدان را برخواهد انگیخت.

از آمدن به روی فرش قرمز خجالت می کشم

البته نشست فیلم«بادیگارد» حاشیه دیگری هم داشت. حاتمی کیا روی فرش قرمز در شب نمایش فیلمش حاضر نشد، در حالی که یکی از سایت ادعا کرده بود او گفته چنین برنامه ای را قبول ندارد. در نشست خبری درباره این موضوع از حاتمی کیا سوال شد و گفت: « اصلا چنین حرفی را نزدم و منتشر کردن چنین صحبت‌هایی تنها بی اخلاقی و بی‌انصافی از سوی یک سایت بود و من اصلا نمی دانم از کجا به وجود آمد.» اما او توضیح دیگری هم برای حاضر نشدنش بر روی فرش قرمز داشت؛ «در حالت کلی حال و هوای فرش قرمز و فضاهای اینچنینی را ندارم و حتی خجالت می کشم. شرایط به شکلی است که مانند کروات که برای برخی حرام است و برای برخی نیست، فرش قرمز هم برای من حرام است.» صحبت های حاتمی کیا مورد تایید پرویز پرستویی هم بود، به طوری که او هم در ادامه گفت: «نمی‌خواهم به کسی بی‌حرمتی کنم اما بپذیریم هر کسی روحیه‌ای دارد. اصلا قصد بی‌حرمتی به کسانی که روی فرش قرمز راه می‌روند و یا آن را طراحی کرده‌اند ندارم، این نگاه شخصی است.»

منتقد در کنار تماشاگر و صدای بلند اوست

مسعود فراستی در واکنش به صحبت های حاتمی کیا در برنامه هفت گفت: فیلمسازی امروز گفت منتقدان مریض و کوراند و منتقد باید در کنار فیلمساز باشد نه مقابل او. من جواب می دهم یکی از دو علت جلونرفتن سینمای ایران همین تفکر است. حتما منتقد در کنار فیلمساز نیست. منتفد روابط عمومی فیلم نیست. منتقد در کنار تماشاگر و صدای بلند تماشاگر است.
کارگردان مدرن هم باید به استقبال منتقد بروند و باید بداند بهترین تماشاگر فیلم، اول فیلمساز است و فیلمساز به محضی که فیلم را تمام کرد به این طرف می آید و با تماشاگر به قضاوت درباره فیلم می نشیند.

فیلمساز اگر نفهمد که منتقد مخالفش است به این معنی که به فیلم بد اره نمی گوید، ناکام است. این روشن باشد که نقد هرچه صریح تر و برنده تر باشد اول به نفع فیلمساز است و بعد به نفع تربیت تماشاگر و منتقد است.

این نگاه از نقد که نقد باید کف بزند و هورا بکشد و روابط عمومی باشد، خیلی بی فرهنگی است. من به آن فیمساز عزیز و باقی می گویم از نقد استقبال کنند.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.