قدسد آنلاین- تبریز: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از آغاز احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز از اسفند امسال خبر داد و گفت: با اجرای سه طرح با ۳۸۰ میلیارد تومان طی سه سال آینده ۲۴۰ میلیون لیتر پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.

انتقال ۲۴۰ میلیون لیتر پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه/ آغاز احداث مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، علیرضا ایمانلو بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران به پروژه‌های قابل افتتاح در دهه‌فجر اشاره کرد و اظهار داشت: 5 پروژه عمده با اعتبار 329 میلیارد ریال در 4 شهر بناب، ملکان، تبریز و میانه در آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: احداث مخزن یک هزار متر مربعی بناب با هدف تعدیل فشار و تنظیم نوسانات مصرف روزانه و افزایش ذخیره آب با 30 میلیارد ریال اعتبار، احداث مخزن 3 هزار متر مکعبی ملکان با هدف تعدیل فشار و تنظیم نوسانات مصرف روزانه و افزایش ذخیره آب با 13 میلیارد ریال اعتبار، مقاوم‌سازی مخزن 8 هزار متر مکعبی سرخاب تبریز با فراهم کردن کارآیی سیستم برای تامین و توزیع آب به هنگام وقوع زلزله با 9 میلیارد ریال اعتبار از جمله طرح‌های است که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، بهره‌برداری از ایجاد تأسیسات فاضلاب میانه با هدف بهبود آثار زیست محیطی، ارتقا و بالا بردن سطح بهداشت زندگی مردم منطقه با 47 میلیارد ریال اعتبار و ایجاد تاسیسات فاضلاب تبریز با هدف ایجاد تاسیسات فضالاب تبریز با شبکه جمع آوری فاضلاب معابر از دیگر طرح‌های است که در ایام الله دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: این طرح ها از محل اعتبارات طرح های استانی و داخلی، طرح های عمرانی و سایر منابع به بهره‌برداری می رسد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه خدمات شرکت آب و فاضلاب مستمر است، گفت: آذربایجان‌شرقی یکی از کم مشکل‌ترین استان در کشور طی سال 94 بوده و با توجه به اینکه اکثر خدمات ما زیر زمینی بوده و نمود عینی زیادی ندارد افتخار خدمت به شهروندان را دارد.

وی گفت: 100 درصد جمعیت شهری در 62 شهر استان تحت پوشش آب شهری بوده و بیش از یک میلیون و 113 هزار و 695 تعداد انشعابات آب استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: 8 هزار و 867کیلومتر طول شبکه اصلی توزیع آب بوده و 913 هزار متر مکعب حجم مخازن در مدار است.

وی یادآور شد: تامین بخشی از آب‌ها نیز از طریق چاه‌ها صورت می‌گیرد که امسال تعداد چاه‌های شرب آب با 10 حلقه افزایش به 386 چاه رسیده است.

ایمانلو متذکر شد: 57 درصد جمعیت شهری آذربایجان شرقی نیز تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند و 585 هزار و 216 انشعاب فاضلاب سال 93 به بیش از 676 هزار و 679 انشعاب رسیده است.

وی از فعالیت 9 تصفیه خانه فاضلاب در مدار استان خبر داد و افزود: 5 تصفیه خانه فاضلاب نیز در حال ساخت بوده و 34 آزمایشگاه آب و 24 آزمایشگاه فاضلاب در استان فعال هستند.

ایمانلو یادآور شد: 12 شهر استان دارای انشعاب فاضلاب هستند که در 18 شهر دیگر نیز طرح فاضلاب در حال اجرا است.

چالش‌های آبی آذربایجان‌شرقی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه متوسط نیاز فعلی آب شرب کلانشهر تبریز 4 هزار و 629 لیتر در ثانیه ( 146 میلیون متر مکعب در سال) است، اظهار داشت: نیاز آبی پس از 5 سال به 5 هزار و 73 لیتر در ثانیه ( 160 میلیون متر مکعب در سال) و نیاز آبی پس از 10 سال به 5 هزار و 517 لیتر در ثانیه( 174 میلیون متر مکعب در سال) می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1415 یعنی 20 سال آتی نیاز آب به 6 هزار و 532 لیتر در ثانیه ( 206 میلیون متر مکعب) به عبارتی نزدیک به 2 برابر تولید می‌رسد.

ایمانلو گفت:با عنایت به زمان بر بودن طرح آبرسانی از رودخانه ارس به طور یقین اگر تمهیدات برای تأمین آب شرب کلانشهر تبریز به عمل نیاید در فصول گرم سال قطعی آب جدی در تبریز اتفاق می‌افتد.

وی مشکل آبرسانی غرب به شرق و تامین آب شهرک‌های آذران، خاوران، مصلی و شهر جدید شهریار از چالش‌های پیشرو است.

ایمانلو در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات شرکت‌ آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی در خصوص احیای دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز با ظرفیت اسمی 2.5 متر مکعب در ثانیه، احداث تصفیه‌خانه آذرشهر و تکمیل و بهره برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب بناب با 380 میلیارد تومان اجرا می‌شود  و سالانه 240 میلیون متر مکعب در سال فاضلاب تصفیه شده به دریاچه ارومیه ارومیه انتقال می‌یابد.

ابزارهای کاهنده آب به کمک می‌‌آید/ ادارات پرمصرف آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی اقدام به تهیه و توزیع اقلام و لوازم کاهنده مصرف آب می‌کند.

رشد جمعیت و توسعه اقتصادی ـ اجتماعی موجب افزایش تقاضای آب شهری شده و محدودیت منابع آبی برای تامین نیازهای آب شرب با مصارف موجود امکان‌پذیر نیست از این رو مدیریت مصرف توسط مشترکان ضرورت دارد.

وی افزود: بطور معمول، ‌مصرف آب خانگی بیشترین بخش مصرف آب شهری را تشکیل می‌دهد که از جمله موثرترین اقدامات جهت صرفه‌جویی در مصرف آب خانگی،‌ استفاده از شیرآلات و تجهیزاتی است که بدین منظور طراحی شده‌اند و واحدهای مصرف کننده می‌توانند از طریق به کارگیری و استفاده از ابزار کاهنده، به کاهش مصرف آب مبادرت ورزند. این ابزارها به طور کامل شامل وسایل کاهنده دبی جریان، کاهنده فشار،‌ افزایش دهنده سرعت خروجی آب (اسپری کننده) کاهنده حجم مخزن فلاش تانک‌ها با حجم پایین است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در این سیستم‌ها همراه با کاهش فشار آب، ‌میزان آب کمتری در زمان مشخص به مصرف کننده خواهد رسید و در نتیجه مصرف آب کاهش خواهد یافت.

ایمانلو در خصوص عملکرد لوازم کاهنده مصرف آب گفت: با نصب وسایل کاهنده از جمله سر شیرهای مخصوص و افزایش سرعت خروج آب از دهانه خروجی شیرآلات،‌ باعث ایجاد کارایی بیشتر در بعضی فعالیت‌ها نظیر شستشوی ماشین و ... می‌شود و این امر با نصب یک کنترل‌کننده خروجی سطح جریان امکان‌پذیر است و در مواردی استفاده از سیفون‌ها، ‌کاهش حجم مفید مخزن فلاش تانک، از جمله راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب است و ابزارهای کاهنده مصرف آب استانداردهایی عینا نظیر ابزارهای عادی دارند و فقط در میزان آب مصرفی تاثیرگذار هستند.

مدیرعامل شرکت در خصوص نحوه دسترسی مشترکان به لوازم کاهنده اشاره کرد و افزود: در این زمینه شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی نسبت به تهیه تعدادی از ابزارهای کاهنده مصرف از واحدهای تولیدی دارای استاندارد اقدام کرده و در نظر دارد ابزار مذکور را از طریق ثبت‌نام در سایت با تکمیل فرم ثبت‌نام به صورت تلفنی با اعلام شماره اشتراک و حضور در ادارات تابعه کلانشهر تبریز به صورت نقد و اقساط در اختیار مشترکان قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: این اقلام و لوازم صرفا در کلانشهر تبریز توزیع می‌شود و توزیع آن در سایر شهرهای استان نیز متعاقبا اعلام می‌شود.

ایمانلو خاطرنشان کرد: قیمت این ابزار کاهنده آب را  48 هزار تومان اعلام کرد و گفت: شهروندان در تبریز می‌توانند با ثبت‌نام از مزایای این ابزارها استفاده کنند که شرکت آب و فاضلاب استان در نظر دارد مبالغ آن را اقساطی از شهروند دریافت کند.

وی ادارات استان را از جمله مصارف پرمصرف مشترکان اعلام کرد و گفت: ادارات استان ملزم هستند با نصب ابزارهای کاهنده آب مصرف خود را پایین بیاورند.

10 درصد مشترکان جزو مشترکان پرمصرف هستند

وی در ادامه قطع انشعاب افراد پرمصرف را از برنامه‌های این شرکت برشمرد و گفت: حدود 10 درصد مشترکان استان جزو مشترکان پرمصرف هستند، که به این افراد هشدار لازم را از طرق مختلف داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: در حالی‌که مصرف میانگین آب برای هر فرد در جهان حدود 150 لیتر است، در تبریز این میزان بالای 190 لیتر در روز گزارش شده است.

ایمانلو، کاهش پرت آب را از برنامه‌های جدی این شرکت برشمرد و یادآور شد: تبریز مقام اول در کشور را در زمینه جلوگیری از پرت آب دارد و در زمینه نشت‌یابی آب نیز اقدامات گسترده‌ای داریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.