قدس آنلاین/ نیشابور: میزان شیوع سرطان در نیشابور از متوسط جامعه ایرانی بیشتر است تا جایی که طی ۹ ماهه سال جاری حداقل برای ۳۰۰ نفر در نیشابور پرونده سرطان تشکیل شده است.

 میزان شیوع سرطان در نیشابور بیشتر از متوسط ایران است

دکتر محمدرضا تقوی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور در این خصوص اظهار کرد: این البته غیراز مواردی است که بیماران به مشهد رفته و در مراکز دولتی یا خصوصی آنجا پرونده تشکیل داده‌اند.
وی گفت : یک زمانی سرطان آخر خط بود، اما اکنون این طور نیست. زیرا بسیاری از سرطان‌ها قابل درمان هستند و از طرف دیگر اگر حواسمان به زندگی باشد و خودمراقبتی را سرلوحه امور قرار دهیم، قابل پیشگیری است و البته پیشگیری از درمان، ارزان‌تر است و تأکید می‌کنم سرطان‌هایی را که با آن درگیریم، می‌شود تا حدودی کنترل کرد.
معاون دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه به هر بیماری که ناشی از تهاجم یک ارگانیسم(موجود زنده) باشد، بیماری عفونی می‌گوییم که شامل امراض ویروسی، باکتریال، قارچی و انگلی می‌شود که قابلیت سرایت از فردی به فرد دیگر را دارد، خاطرنشان کرد: بیماری‌ها سال‌هاست که به دلیل تغییر سبک زندگی، تغییر مسیر داده است، طوری که در قدیم عمده نگرانی ما شیوع بیماری‌های عفونی واگیر بود، اما الآن نگران رشد بیماری‌های غیرواگیر هستیم.
دکتر تقوی یادآورشد: به واقع جای تأسف و پرسش دارد که در جایی مثل نیشابور که محصولات غذایی ایمن و درجه یک تولید می‌شود، شاهد این همه سرطان باشیم که علت آن به تغییر سبک زندگی برمی‌گردد.
وی در خصوص امکانات درمانی نیشابور برای درمان سرطان گفت: در همه رشته‌های تخصصی پزشکی، متخصص و در خیلی از رشته‌ها فوق تخصص داریم که می‌شود، در صورت مراجعه زود هنگام بیماران، آن را بموقع کشف کرد و بافت سرطانی را برداشت و در صورت نیاز به شیمی درمانی به بیمارستان دولتی 22بهمن مراجعه کرد.
دکتر تقوی بیان کرد: در حال حاضر دستگاه رادیوتراپی برای پرتودهی به سلول‌های سرطانی نداریم که بزودی مرکز شتاب‌دهنده خطی و مرکز پزشکی هسته‌ای کلنگ می‌خورد.
وی با بیان اینکه بسیاری از سرطان‌ها در نیشابور قابلیت درمان دارد، تأکید کرد: همه‌ داروهای بیماران سرطانی تحت پوشش بیمه هستند و همه بیمه‌ها در بیمارستان‌های دولتی پذیرش می‌شوند.
دکتر تقوی یادآور شد: ادعاهایی در خصوص درمان سرطان می‌شود، مانند سنگ درمانی، یون درمانی، نمک درمانی، آب درمانی و... که چون شواهد علمی آن‌ها موجود نیست و مستندات علمی ندارند، مورد قبول نیستند.
وی به بیماران مشکوک به سرطان هشدار داد، به افراد غیر متخصص یا عطار گیاه فروش مراجعه نکنند تا زمان تشخیص بیماری از بین نرود و کار از کار نگذرد.
رئیس اداره مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور نیزگفت: متأسفانه در عرض 22 سال گذشته شاهد رشد 400 درصدی مبتلایان به سرطان و شناسایی افراد بیمار بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه انتظار می‌رود، بروز مرگ ناشی از سرطان در چند سال آینده در حدود 17 درصد افزایش پیدا کند، اظهار کرد: فراوان‌ترین سرطان‌ها در ایران در بخش مردان، معده، پروستات و مثانه و در بخش زنان، پستان، معده، روده بزرگ(کولون) و راست روده (رکتوم) است.
وی گروه هدف برنامه را عموم مردم بویژه نوجوانان و جوانان، بیماران، سیاستگذاران و مجریان حوزه سلامت دانست و افزود: عوامل پیشگیری از سرطان شامل اجتناب از مصرف دخانیات، رژیم غذایی سالم، فعالیت فیزیکی و پرهیز از چاقی، کاهش مواجهه با مواد سرطانزای شغلی و محیطی، آموزش سلامت مرتبط با رفتارهای غیر ایمن، مصرف نکردن غذا و نوشیدنی‌های داغ است.
آذینی تصریح کرد: درسال 95 سرطان‌های پستان، گردن رحم، روده بزرگ و پروستات را با انجام غربالگری می‌توان در مراحل اولیه تشخیص داد و درمان کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.