معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گفت: سرانه کمک‌های مردمی به یتیمان کمیته امداد دو برابر مبلغ یارانه نقدی است.

 سرانه کمک‌های مردمی به یتیمان کمیته امداد دو برابر مبلغ یارانه نقدی است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم،  علی‌محمد ذوالفقاری در نشست خبری خود اظهار داشت: خدمات کمیته امداد در بحث حمایت و سلامت خانواده شامل پذیرش مددجو، بررسی نیازها و ارجای خانواده‌ها به حوزه‌های تخصصی از جمله درمان، بهداشت و بیمه، طرح اکرام، وام قرض الحسنه و بخشی از خدمات مربوط به مناطق محروم است.

وی ادامه داد: در حوزه حمایت و سلامت خانواده یک میلیون و 800 هزار خانوار با بعد 2.3 نفر تحت پوشش هستند که این تعداد حدود یک میلیون و 50 هزار زن سرپرست خانوار را شامل می‌شود. از این جمعیت 49 درصد شهری و 51 درصد روستایی هستند و از زنان سرپرست خانوار نیز حدود 9 درصد زیر 25 سال، 16 درصد 25 تا 40 سال، 75 درصد بالای 41 سال هستند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد افزود: از جمعیت تحت پوشش کمیته امداد 1.5 میلیون نفر سالمند هستند که 38 درصد آنها شهری و 62 درصدی روستایی هستند. 56 درصد جمعیت سالمندان را زنان و 44 درصد را نیز مردان تشکیل می‌دهند. همچنین در این جمعیت 200 هزار کودک یتیم نیز تحت پوشش حمایتی حامیان قرار دارند. به جز خانواده‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد هستند 1.5 میلیون نفر نیز از خدمات موردی بهره می‌گیرند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد ارباب رجوع کمیته امداد خانواده‌های دارا سالمند، سرپرست فوت شده، سرپرست سرباز و یا سرپرست بیمار هستند البته تعدادی نیز به دلیل طلاق تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرند و 30 هزار خانواده نیز به دلیل زندانی بودن سرپرست خانوار تحت پوشش هستند. درباره این خانواده‌ها مددکار زندان نیازمندی آنها را شناسایی می‌کند و در ارتباط با کمیته امداد درصورت احراز شرایط تحت پوشش این نهاد قرار می‌گیرند. این خانواده‌ها مانند سایر خانواده‌های تحت پوشش از خدمات بهره مند می‌شوند و خدمت دهی تا زمان رفع نیاز ادامه پیدا می‌کند.

وی  همچنین گفت: حدود 10 درصد از جمعیت یک میلیون نفری زنان بی‌سرپرست تحت پوشش به دلیل طلاق به کمیته امداد پیوستند. همچنین کمیته امداد هر ساله به دلایلی از جمله اشتغال، ازدواج دختران، ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار، مرگ و میر سالمندان و ... حدود 10 درصد از جمعیت خود را از حمایت خارج می‌کند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به سه نوع توانمندسازی که در کمیته امداد درباره خانواده‌ها صورت می‌گیرد سه مورد توانمندسازی سازمانی، اجتماعی و خانواده را برشمرد و افزود: در توانمندی اجتماعی به دنبال ریشه یابی فقر و تبدیل آن به دغدغه ملی هستیم. چرا که به طور مثال از 1.5 میلیون سالمند تحت پوشش فرزندان آنها نحوه برخورد با والدین سالمند خودشان را نمی‌دانند و یا اینکه بستگان ایتام از وظایف خود درباره آنها آگاهی ندارند.

ذوالفقاری در خصوص توانمندسازی خانواده نیز گفت: کمیته امداد یک مرکز درمانگر فقر است و تلاش می‌کنیم ایستگاهی موقتی برای فقرا باشد. دراین راستا راهبرد اصلی ما تکمیل چرخه توانمندسازی است و تلاش می‌شود سالانه 10 درصد خروجی را داشته باشیم که البته همین میزان مجدداً وارد چرخه حمایتی می‌شود.

وی گفت: یکی از بسترهای اقدامات ما رفع همپوشانی با سازمان‌های مرتبط با حوزه‌های حمایتی است اما در این راستا به دنبال تعامل مناسب با خیریه‌ها برای تقسیم کار هستیم. بسیاری از خانواده‌های دارای رتبه پایین در کمیته پایین در مناطق حاشیه‌ای شهرهاو مناطق محروم زندگی می‌کنند و در اقدامی داده‌های خود را در مورد آنها کامل کرده و توجه برخی سازمان‌ها را در این مناطق جلب می‌کنیم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد افزود: فقر و تغییرات آن نسبت به گذشته پدیده جدیدی است و اقدامات قبلی کمیته امداد که مبتنی بر نیاز خانواده بود در حال حاضر باید با راهکارهای جدید با سرعت بیشتری انجام شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه کمیته امداد همواره از کمک‌های مردمی برخوردار بوده و مردم سخاوت خود را در این سال‌ها بسیار نشان داده‌اند، گفت: سرانه کمک‌های مردمی به یتیمان کمیته امداد دو برابر مبلغ یارانه نقدی است.

در ادامه این نشست محمد احمدی معاون اداره کل بهداشت و بیمه‌های درمانی کمیته امداد نیز گفت: این نهاد جزو چهار بیمه گر اصلی کشور است و در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار بیمه شده در حوزه مددجویان تحت پوشش شهرهای بالای 20 هزار نفر دارد.

وی ادامه داد: خدمات ما شامل اجرای طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع به خدمات دیگر درمانی است و در کل کشور 800 هزار پزشک خانواده داریم. تمام بیمه شدگان ما تحت پوشش بیمه تکمیلی نیز هستند و مجموعه بدهی کمیته امداد به بیمارستان‌ها تا پایان شهریور سال جاری تصویه شده است.

معاون اداره کل بهداشت و بیمه‌های درمانی کمیته امداد افزود: از حدود 4 میلیون مددجوی تحت پوشش کمیته امداد 0.4 درصد خدمات نگهداری در منزل به صورت ماهیانه 100 هزار تومان دریافت می‌کنند. در این بخش 19 هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج و 11 هزار مرکز طرف قرارداد داریم.

احمدی خاطرنشان کرد: ما مددجویان را ملزم می‌کنیم که در مراکز طرف قرارداد پرونده درمانی تشکیل دهند تا خدمات بهداشتی پایه که در قالب طرح های درمانی و بهداشتی وزارت بهداشت است را دریافت کنند. همچنین پس از شناسایی 85 هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه ماهانه سبد غذایی متنوعی در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

همچنین رضا نوروزی مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد نیز در این نشست، اظهار داشت: یکی از اقدامات ما در حوزه تشکیل خانواده است که سهم کمک‌های مردمی در تأمین جهیزیه افزایش یافته است و امسال 60 درصد کمک‌ها در تأمین جهیزیه از سوی مردم بوده است.

وی افزود: متوسط سرانه جهیزیه سه تا 4 میلیون کمک بلاعوض و وام قرض‌الحسنه تا سقف 5 میلیون تومان است. در طی 10 روزه دهه فجر 10 هزار جهیزیه به نوعروسان کمیته امداد تعلق می‌گیرد که به صورت 50 درصد کمک‌های مردمی و 50 درصد منابع کمیته امداد است.

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد با اشاره به اینکه سالانه بیش از 240 هزار وام قرض‌الحسنه به مددجویان داده می‌شود، افزود: یکی از اهداف ما خدمات معوض است در حال حاضر بیش از 50 هزار پشت نوبتی دریافت وام داریم که مبلغ این وام‌ها حدود یک میلیون و 300 هزار تومان است. همچنین 200 هزار کودک یتیم تحت پوشش کمیته امداد سرانه ماهانه 100 هزار تومان از حامیان دریافت می‌کنند و این مبلغ برای 330 هزار فرزند غیریتیم تحت پوشش 40 هزار تومان است.

نوروزی  در پایان گفت: سالانه 1400 میلیارد تومان مستمری به مددجویان کمیته امداد پرداخت می‌شود و سال گذشته کمک حامیان به فرزندان یتیم 340 میلیارد تومان و در قالب کمک‌های نقدی کالا و خدمات بوده است که امیدواریم تا پایان سال به 400 میلیارد تومان برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.