سازمان حج و زیارت از برگزاری آیین قدردانی از تلاش گران سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص شناسایی و احراز هویت پیکرهای مطهر شهدای فاجعه منا خبر داد.

تقدیر از تلاش گران عرصه پزشکی قانونی در فاجعه منا

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، به نقل از سازمان حج و زیارت، سعید اوحدی در دیدار با دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی و کارکنان این سازمان با بیان این مطلب گفت: در حادثه منا با سوء مدیریت و بی تدبیری مسئولین حج کشور میزبان بیش از هفت هزار زائر کشورهای اسلامی جان باختند که 461 زائر ایرانی نیز جزء شهدای این فاجعه بودند.
وی گفت: اگر انسجام و تدبیری در مجموعه نظام، قوای مختلف، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت و تلاش های دلسوزانه کارکنان سازمان پزشکی قانونی وجود نداشت، وقوع فاجعه منا می توانست حاشیه های جدی اجتماعی به دنبال داشته باشد.
اوحدی خاطر نشان کرد: اعتقاد و پایبندی به ارزش های شرع مقدس و نظام اسلامی باعث شد کارهای بزرگ و خالصانه ای در مجموعه نظام در رابطه با رسیدگی به آسیب دیدگان فاجعه منا و پیگیری مسائل آنان صورت گیرد و از حاشیه سازی های بیرونی جلوگیری بعمل آید و امروز خوشبختانه با تلاش همه دستگاه ها موضوع مدیریت شده و در این میان نجابت، صبوری و بردباری و همکاری خانواده های شهدای منا قابل تقدیر بوده است.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در حج امسال کمتر از پنج درصد از عوامل ستادی که حج اولی بودند، محرم شدند و اگر این تدبیر اندیشیده نشده بود قطعا در پیگیری امور آسیب دیدگان و شناسایی پیکرهای شهدای منا با مشکلات جدی مواجه می شدیم؛ به هرحال شناسایی پیکرهای 461 زائر ایرانی در میان بیش از هفت هزار جسد زائران کار آسانی نبود.
وی به سفر هیئت ایرانی به ریاست دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت کشورمان در روزهای ابتدایی وقوع فاجعه منا به عربستان اشاره کرد و گفت: در آن زمان 114 پیکر زائران ایرانی در سردخانه های عربستان شناسایی شده بودند اما حتی یک جسد به ما تحویل داده نشده بود.
اوحدی به موضع گیری مقتدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص فاجعه منا و دفاع از حقوق شهروندان وحجاج ایرانی و تأثیر آن در روند تحویل پیکرهای شهدا نیز اشاره کرد.
این مقام مسئول در حج وزیارت گفت:در حالی که تشریفات قانونی انتقال اجساد جان باختگان در عربستان بطور معمول حدود 20 روز زمان لازم دارد با پیگیری های صورت گرفته، بخش اعظم این تشریفات قانونی برای انتقال پیکرهای مطهر زائران جمهوری اسلامی انجام شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد:با رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش های دولت خدمتگزار و صبر و شکیبایی و همراهی مردم، امروز در شرایطی سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را در فضایی متفاوت جشن می گیریم که شاهد درخشش جمهوری اسلامی در حوزه های سیاسی و اقتصادی و عرصه بین الملل و پیروزی در میدان مذاکرات هسته ای و تسلیم دشمنان در مقابل حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم.
احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی نیز در این دیدار از تلاش های سازمان حج و زیارت در رسیدگی به آسیب دیدگان فاجعه غمبار منا به ویژه در موسم حج تقدیر کرد.
شجاعی گفت: آنچه توسط پزشکی قانونی در خصوص تعیین هویت پیکرهای مطهر جان باختگان فاجعه منا صورت گرفت، انجام وظیفه بود و همکاران من بعد از انتقال اجساد به ایران تلاش های خالصانه و شبانه روزی برای امر تعیین هویت اجساد داشتند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بیان کرد: در این مسیر گاهی باید با فشارهای روحی خانواده های داغدیده شهدای منا مواجه می شدیم که واکنش آن عزیزان نیز طبیعی بود و ما بر اساس وظیفه انسانی خود با سعه صدر با خانواده ها برخورد داشتیم .
براساس این گزارش در این مراسم همچنین بر لزوم تهیه بانک DNA از زائران اعزامی به حج تأکید شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.