وزیر نیرو با تاکید بر اینکه کشور به لحاظ منابع آب در شرایط خاصی قرار گرفته است، گفت: تغییر اقلیم، شرایط جدیدی را برای کشور در تامین آب ایجاد کرده است.

شیرین‌سازی آب دریا در شمال و جنوب/ در شرایط خاص آبی قرار داریم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر،حمید چیت چیان عصر امروز در آئین رونمایی از طرح‌های ویژه آبرسانی کشور با تاکید بر اینکه ۶۰ درصد هزینه‌های انتقال آب مربوط به تامین لوله است گفت: زمانی آب در کنار سکونتگاه‌‌ها بود، اما هم‌اکنون برای بسیاری از شهرها باید از کیلومترها آن طرف‌تر آب انتقال یابد.

وزیر نیرو اظهارداشت: هم‌ اکنون در کشور بیش از ۱۲۰ طرح آبرسانی در دست اجرا داریم که ۶۰ درصد هزینه‌های مربوط به تامین لوله است. وی با بیان اینکه کشور ما از نظر منابع آب در شرایط خاصی قرار گرفته است اظهارداشت: تغییر اقلیم، افزایش دما، افزایش جمعیت و توسعه صنعت باعث شده تا ما در سالیان اخیر منابع آب بیشتری نیاز داشته باشیم و این موضوع شرایط جدیدی را برای کشور ایجاد کرده است؛ بنابراین باید با استفاده درست از منابع بتوانیم تمدن ایرانی و اسلامی کشور خود را دوام بخشیم.

وی تصریح کرد: حساس‌ترین بخش مصرف آب بخش شرب است، اما تامین آب هم از نظر منبع تامین و هم منابع مالی مورد نیاز دچار چالش است. زمانی آب در کنار سکونتگاه‌‌ها بود، اما هم‌ اکنون برای بسیاری از شهرها باید از کیلومترها آن طرف‌تر آب انتقال یابد، مانند خط کوثر با ۷۰۰ کیلومتر که آب مورد نیاز چند استان همچون خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان را تامین می‌کند و یا برای مشهد که آب شرب آن از منابع مختلف همچون سد طرق و سد دوستی تامین می‌شود.

چیت‌چیان با بیان اینکه مسئله مهم دیگر کشور افت کیفیت منابع آب است گفت: در حال حاضر منابع آب برخی مناطق دارای فلزات سنگین و نیترات است و ما باید با هزینه‌های بسیار زیاد این آب را تصفیه کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: تامین آب بسیار بسیار هزینه‌بر شده و سرمایه‌گذاری بسیار زیادی را نیاز دارد، برای نمونه در کناره خزر و خلیج فارس با هزینه بسیار زیادی آب دریا شیرین‌سازی می‌شود و با قیمت پایین در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از الزام‌های ما مشارکت بیشتر بخش خصوصی است گفت: ما علاوه بر سرمایه‌گذاری، مشارکت و توانمندی بخش خصوصی را نیاز داریم که با خود وارد طرح‌های آبرسانی کند. همکاری دولت و بخش خصوصی مهم‌ترین مصداق تعاون در کشور است و ما امیدواریم با اجرایی شدن این طرح‌ها، با همکاری بانک‌ها و صندوق توسعه ملی حرکت مناسبی در اجرای طرح‌های آب آغاز شود.

چیت چیان ادامه داد: در موضوع  همکاری امروز که مشارکت بانک‌ها و بخش خصوصی برای تامین اعتبار طرح‌های آبرسانی است، علاوه بر بخش آب، بخش صنعت از قبیل بخش فولاد و لوله‌سازی نیز وارد فعالیت می‌شوند و ما می‌توانیم به آینده طرح‌های آب خوشبین باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.