قدس آنلاین/ محبوبه علی‌پور: هنوز ارتباط بین ویروس زیکا و تولد نوزادان مبتلا به میکروسفالی قطعی نشده است.

رابطه بین «زیکا» و میکروسفالی

دکتر احسان غیور، متخصص ژنتیک با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: این ویروس ساختار ژنتیکی جنین را تغییر نمی‌دهد، اما از آنجا که برخی ویروس‌ها معروف به «سندرم تورچ» همانند توکسوپلاسموز و آبله مرغان منجربه بیماری‌های عفونی شده ودر دوره بارداری اختلالاتی مانند «ادم و التهاب مغز» را در جنین ایجاد می‌کنند، ممکن است ویروس زیکا نیز چنین باشد که هنوز این نظریه قطعی نشده و حتی آمار روشنی از تعداد مبتلایان به میکروسفالی به دلیل ابتلای مادر به زیکا از سوی منابع معتبر گزارش نشده است.
وی ادامه داد: میکروسفالی بسیاری اوقات منشأ ژنتیکی دارد که در ژن‌های مغلوب مشهود است، بخصوص اگر در خانواده‌ای بیش از دو نمونه مشاهده شود، این مسأله تأیید می‌شود. البته بسیاری از ژن‌های مؤثر در این زمینه ناشناخته مانده و نیاز به ترسیم نقشه ژنتیکی مبتلایان به این عارضه داریم.
مسأله مهم اینجاست که تشخیص این اختلال، دیرهنگام اتفاق می‌افتد و اغلب در هفته 20-۱۹ بارداری مشخص می‌شود. به این ترتیب متخصصان ژنتیک باید بدانند اختلالاتی که دیر هنگام تشخیص داده می‌شود، ریشه ژنتیکی دارد و باید برای تولدهای سالم دیگر نقشه ژنتیکی آن ترسیم شود و از این طریق پیشگیری صورت گیرد. در کشور ما نیز به دلیل رواج ازدواج‌های فامیلی، بروز میکروسفالی با منشأ ژنتیکی شایع است.
دکتر غیور افزود: بنابر شواهد موجود، بیماری زیکا اثر تخریبی بر روی سیستم عصبی جنین داشته و روند تکامل وی را دچار اختلال می‌کند، از این رو باعث نگرانی‌های جهانی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.