یک اقتصاددان معتقد است تک‌رقمی کردن نرخ بیکاری با رشد اقتصادی ۸ درصدی امکان‌پذیر است اما تسهیل فضای کسب و کار و حذف قوانین زائد از ملزومات آن است، گفت: موانع حضور جدی بخش خصوصی باید به طور کامل برداشته شود تا سرمایه‌گذار خارجی هم جذب شود.

ایجاد ارزش افزوده تولید و رفع موانع بخش‌خصوصی دو عامل برای کاهش نرخ بیکاری

به گزارش قدس آنلاین،شاهین شایان آرانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون تک‌رقمی کردن نرخ بیکاری و افزایش 8 درصدی رشد اقتصادی، اظهار داشت: رشد 8 درصدی در اقتصاد باید با کارهای اشتغال‌محور محقق شود و به نقطه‌ای برسیم که نرخ بیکاری تک‌رقمی شود.

وی با بیان اینکه قطعاً دستیابی به نرخ پایین بیکاری در کشور امکان‌پذیر است، گفت: باید دید چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد و رشد اقتصادی منجر به تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری شود.

آرانی با اشاره به چند نکته کلیدی در موضوع بیکاری، گفت: بیکاری در کشور وجود دارد، اما باید دید که کیفیت کار و شغل در ایران چگونه است و اینکه صرف اشتغال‌های با ارزش افزوده پایین مشکلات بیکاری را حل خواهند کرد یا خیر؟

وی افزود: معتقدم برای اینکه اشتغال کیفی باشد و با وجود پیچیدگی‌های این موضوع نرخ بیکاری، به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید.

این اقتصاددان با بیان اینکه رشد اقتصادی ارزش افزوده خلق می‌کند، خاطرنشان کرد: ایجاد ارزش افزوده منجر به افزایش میزان کارهای جدید در کشور می‌شود، بنابراین دو موضوع رشد اقتصادی و ارزش افزوده، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازار کار ایران اثرگذار است.

آرانی با تأکید بر اینکه رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی قطعاً با سرمایه‌گذاری دولتی تحقق نمی‌‌یابد، گفت: انتظار این است که با ایجاد فضای رقابتی در کسب‌وکار و ایجاد رونق در آن سرمایه‌گذاران داخلی رغبت بیش‌تری داشته باشند و به دنبال آن سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ملزومات رشد اقتصادی مطلوب و پایدار، توسعه بخش خصوصی است، تأکید کرد: هم‌اکنون بخش خصوصی به نسبت دولت، کم‌رنگ و کوچک است که باید تقویت شود.

این استاد دانشگاه معتقد است که با حذف قوانین دست و پاگیر، زمینه حضور سرمایه‌گذار داخلی و خارجی فراهم می‌شود و از طرفی اصلاح رویه سایر پیش‌نیازها ازجمله قانون مالیات،‌ تجارت و بانک‌ها مؤثر خواهند بود.

این استاد اقتصاد در پایان بر لزوم بازنگری در قوانین فضای کسب‌وکار ایران تأکید کرد و افزود: بخش خصوصی داخلی اگر محیط کسب‌وکار ایران را امن ببیند، قطعاً بخش خصوصی خارجی هم با سرمایه‌های خود ورود پیدا می‌کند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.