شکستن انحصار ماهواره، راه مبارزه با جنگ نرم است

یکی از موضوعات مورد توجه در مقوله جنگ نرم و جنگ سخت، جنگ و تقابل رسانه‌ای و تبلیغات روانی برای تأثیر گذاری بر افکار عمومی با شایعه پراکنی و فریب افکارعمومی انجام می‌شود. بی‌شک تبلیغات روانی و شایعه پراکنی در قالب تبلیغات می‌تواند براندیشه، تفکر و باورهای مخاطب تاثیر عمیقی بگذارد. متأسفانه استکبار جهانی از توانمندی‌های مادی، طراحی و مهندسی به‏روز و کارآمدتری برخوردار بوده و بواسطه برخورداری از چنین امکاناتی به صورت آشکار با جهان اسلام در تقابل است.
حاکمیت حکام مستبد، حاکمیت سانسور و خفقان موجود در جهان اسلام هرگز مجال و فرصت مغتنمی را به عرصه رسانه و تبلیغات برای تاثیرگذاری در عرصه بین‌الملل نداده است. باز شدن فضای رسانه‌ای و تبلیغی اخیری که در برخی از کشورهای عربی منطقه دیده می‌شود، ناشی از توسعه فضای مجازی، سایبری و اینترنتی در جهان اسلام است که در مقایسه با گذشته وضعیت تبلیغات و رسانه‌ها در جوامع اسلامی را اندکی تغییر داده است.
درمقام مقایسه می‌توان گفت متأسفانه جهان غرب، منظومه استکبار جهانی و صهیونیسم در عرصه رسانه و تبلیغات نسبت به کشورهای جهان اسلام وایران اسلامی برتری رسانه‌ای دارند. بنابراین در جهان کنونی تنها عاملی که می‌تواند پیام جهان اسلام و انقلاب اسلامی را به گوش جهانیان رسانده و حقانیت، شفافیت و مظلومیت جهان اسلام را بازگو کند، استفاده از رسانه‌هایی است که در این عرصه بتوانند موثر عمل کنند. تبلیغات و رسانه‌ای کردن پیام جهان اسلام، پیام انقلاب، ارزش‌ها، فضیلت‌ها ونوآوری‌های گفتمان انقلاب اسلامی می‌تواند برمخاطبان اثر بگذارد. کاستی‌هایی که دراین حوزه مشاهده می‌شود ناشی از تقصیرها و قصورها است. ضعف در امکانات، طراحی و مهندسی فنی و تحمیل تحریم‌ها به کشور و تأثیراتی که هر یک از عوامل یاد شده بر رسانه‌ها، فضای مجازی، تلویزیون، مجلات و روزنامه‌ها می‌گذارد در زمره قصورات می‌گنجد. متأسفانه در بحث تقصیر که براحتی هم از آن نمی‌توان گذشت و در عرصه تبلیغات، ضعف مدیران اجرایی کاملاً مشهود است، ضعف طرح‌ها و برنامه‌های درازمدت، تأمین امکانات، عدم تخصیص بودجه لازم برای امرتبلیغات و تفاوت سیاست‌ها در ارگان‌های مختلف منجر به عدم وحدت و انسجام در نقشه راهی که باید قدرت نفوذ و پیام انقلاب اسلامی ایران را به گوش جهان برساند، شده است. اهمال برخی از مسؤولان، عدم اولویت‌بخشی به مقوله فرهنگ و تبلیغات رسانه‌ای موجب شده تا فرهنگ اسلامی ایران انعکاس، بازتاب و تاثیری را که از آن انتظارمی‌رود، نداشته باشد. وقتی فرهنگ به گوش جهانیان نرسد، آنها چگونه می‌توانند از آنچه درایران و بر مردم منطقه می‌گذرد آگاهی بیابند. بی‌تردید عدم برخورداری ازرسانه‌ها و تبلیغات اثرگذار و منسجم، مانعی برای تحقق اهداف اسلامی وآگاهی مردم دنیا از توطئه‌های سران غربی و اسرائیل علیه جهان اسلام شده است.
اهمیت مقوله تبلیغات را بنده در یکی از سخنان ارزشمند و تاثیرگذار حضرت امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب درک کردم که ایشان فرمودند: اثر تبلیغات دشمنان از اثر گلوله بیشتر است.
این جمله ناظر براین واقعیت است که گلوله جسم را از بین می‌برد، اما تبلیغات زهرآگین قلبِ حقیقت می‌کند و با واژگونی واقعیت‌ها هر آنچه که دشمن در پی آن است تسهیل کرده و امکان تحقق آن را بیشتر می‌کند. بی‌تردید تبلیغات رسانه‌ها بر باورهای درونی، ذهنی و اعتقادات مردم اثر می‌گذارد و مانع رسیدن صدای مظلومان جهان به مردم اقصی نقاط دنیا می‌شود تا دریابند که جهان غرب چگونه حقانیت انقلاب اسلامی، ارزش‌های انقلاب و مظلومیت مسلمانان منطقه را وارونه نشان داده و مردم مسلمان فلسطین، لبنان، یمن، بحرین، عراق، سوریه و... را به خاک و خون می‌کشد. بنابراین می‌توان گفت مقوله تبلیغات ابعاد مختلفی دارد وآنچه سهم ماست، برطرف کردن دو معضل تقصیرها و قصورها است. بی‌تردید اگر چاره‌ای برای رفع تقصیرها و قصورها اندیشیده نشود و بودجه، متخصصان، امکانات و ابزارهای لازم و مدرن که با امکانات و ابزارهای دنیا رقابت کند در اختیار اصحاب رسانه قرار نگیرد، همچنان یک پای تبلیغات ما می‌لنگد. امیدواریم مدیران ارشد توجه بیشتری به افزایش امکانات رسانه‌ای داشته باشند و با بروز کردن امکانات رسانه‌ای از جمله ماهواره‌ها بتواند در عرصه رسانه با دیگر کشورها رقابت کنند و این مسأله را که عامل تاثیرگذاری برای تحمیل برخی مسائل بر ایران است برای همیشه مرتفع سازند. مسلماً پرتاب ماهواره جمهوری اسلامی ایران به فضا و شکستن انحصاری ماهواره و خارج شدن از تهدیدهای ماهواره‌هایی چون هاتبرد، یوتل ست، نایل ست است. پرتاب ماهواره ایرانی به فضا روشنگر چشم  مسلمانانی بود که ندای مظلومیت آنها هرگز به گوش مردم جهان نرسیده است، بنابراین افزایش توان تبلیغاتی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نویدبخش رساندن ندای احرار عالم به گوش مردم جهان باشد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.