قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: محققان به فصل ناشناخته‌ای از تاریخ انسان در ۱۵۰۰۰ سال پیش رسیدند. بررسیDNA به دست آمده از دندان‌ها و استخوان‌های پوسیده انسان‌های اولیه نشان می‌‌دهد انسان‌های شکارچی اولیه، پس از عصر یخبندان با گروه ناشناخته‌ای از انسان‌ها جایگزین شده اند.

فصل ناشناخته‌ای از تاریخ بشر

 دانشمندان پی برده اند علایم خاصی از DNA انسان‌های اولیه ساکن اروپا ناپدید شده‌اند، اما آن‌ها را می‌‌توان در انسان‌های امروزی ساکن آسیا و استرالیا یافت. بر این اساس، حدود 15 هزار سال پیش، تغییرات جمعیتی‌ای در اروپا رخ داده است که دانشمندان تاکنون هرگز به آن پی نبرده بودند. این کشف آنقدر برای دانشمندان دور از انتظار بوده است که «آن را فصل ناشناخته تاریخ بشر» نامیدند.

با مطالعه قطعات ژنتیکی به دست آمده از بقایای اجساد پوسیده‌ای که قدمت شان به 30 هزار سال پیش می‌‌رسد، دانشمندان DNA انسان‌هایی را که بین 35 تا 70 هزار سال پیش در اروپا زندگی می‌‌کردند، بازسازی کردند. بررسی این DNA نشان داد علایم ژنتیکی خاصی که در جمعیت انسانی این تاریخ وجود داشته، در پایان عصر یخبندان ناگهان ناپدید شده است. انسان‌های اولیه رهسپار جنوب شدند براساس یافته‌های جدید دانشمندان، همزمان یا یک تغییر مهم آب و هوایی، «دگرگونی» عمده‌ای در ساختار ژنتیکی انسان‌های اولیه ساکن اروپا رخ داده است. در این تحقیق که توسط جمعی از محققان بخش «علم تاریخ انسان» مؤسسه «ماکس پلانک» انجام شد، محققان دریافتند که انسان‌های غیرآفریقایی، قبل از ذوب شدن کامل ورقه‌های یخی که سطح اروپا را پوشانده بود، به سمت شرق و به سرزمین‌های آسیا و استرالیا حرکت کرده‌اند.

این تیم تحقیقاتی درمورد نتایج بررسی هایش نوشت: مدل جمعیت شناسی ما، تاریخچه پویای انسان‌های شکارچی اولیه را نشان می‌‌دهد که حاکی از یک تغییر اساسی جمعیتی در اواخر عصر یخبندان است. باستان شناسان بر این باور هستند که گروه‌های جمعیتی کوچک اولیه در اروپا، تا 25 هزار سال پیش به آهستگی رشد کردند و تا اواخر عصر یخبندان به بقای خود ادامه دادند. اما با شروع آب شدن و عقب نشینی ورقه‌های یخی، به سمت جنوب گریختند. همین موضوع عامل ایجاد «تنگنای ژنتیکی» درDNA انسان‌های شکارچی اولیه شده و به فقدان اندامک‌های ژنتیکی آن‌ها پس از عصریخبندان اولیه منجر شده است، به گونه‌ای که با ذوب کامل ورقه‌های یخی این علایم به کلی از DNA جمعیت اروپایی محو شدند. محققان اعلام کردند، علایم منحصر به فردی که از DNA انسان‌های اولیه محو شده است، در ساکنان اولیه آمریکا و انسان‌های امروزی ساکن آسیا و استرالیا یافت می‌‌شوند.

تغییرات آب و هوایی عصر یخبندان به گفته دانشمندان، مشخصه اواخر دوران یخبندان تغییرات شدید آب و هوایی است. این تغییرات با گرم شدن ناگهانی آب و هوا آغاز شده و یک دوره سرمای شدید را درپی داشته است. دوره‌های اولیه گرم شدن زمین که به شکلی سراسری رخ داده در اواخر عصر یخبندان، تغییرات جمعیتی عمده‌ای را به دنبال داشته است که از جمله آن‌ها می‌‌توان به انقراض چندین گونه از حیوانات بزرگ و نخستین مرحله رسیدن انسان‌های امروزی به آمریکا را نام برد. محققان می‌‌افزایند: مدل‌های جمعیتی ما نشان می‌‌دهند این دوره تغییرات ناگهانی آب و هوایی، جمعیت اروپا را با منابع انسانی دیگری که هنوز برای ما ناشناخته است، جایگزین کرده است.

این مطالعه درواقع نشان دهنده مهاجرت اجداد اولیه انسان‌های غیر آفریقایی است. بسیاری از دانشمندان بر این عقیده هستند که زندگی همه انسان‌های امروزی، از جمعیت اجدادی مشترکی که 100 تا 200 هزار سال پیش در آفریقا زندگی می‌‌کرده‌اند ایجاد شده‌اند. اجداد اولیه جمعیت غیرآفریقایی امروزی احتمالاً 130 هزار سال پیش مسیری جنوبی به سمت شبه جزیره عرب را در پیش گرفته و با ادامه این مسیر به استرالیا و منطقه غرب اقیانوس آرام رسیده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.