قدس آنلاین: چه لذتی دارد حبیبی را به محبوب رساندن، و چه ارزشمند است وقتی که حبیب، خسته و ناتوان و درمانده باشد و محبوب «معین‌الضعفا».

 ۲۶ سال با طرح «معین الضعفا» در حرم مطهر رضوی

خادمان بخش امداد اداره‌ امداد و تسهیلات زائرین با همکاری بخش صندلی چرخ‌دار، اداره‌ دربانان، اداره‌ انتظامات و اداره‌ نقلیه‌ حرم مطهر، یکشنبه و چهارشنبه‌ هر هفته - مگر در شرایط نامساعد جوی -زائرانی از اقشار آسیب پذیر جامعه همچون مددجویان شهرستانی کمیته امداد و بهزیستی، دانش آموزان یتیم، بیماران خاص مانند افراد سرطانی، هموفیلی، MS ، دیالیزی، دیابتی، تالاسمی، نابینایان و ناشنوایان، و سالمندانی که امکان حضور و تشرف به بارگاه منور رضوی را ندارند به مهمانی آقا می‌آورند.
در هر محله رابطانی وجود دارد که افراد را شناسایی می‌کنند و محل تجمعی مثل مسجد یا پایگاه‌های فعال بسیج برای هر محله در نظر گرفته می‌شود تا طرح معین الضعفا از آنجا آغاز شود.

 26 سال با معین الضعفا
شروع طرح معین الضعفا بـــه ســـال 1368 بر می گردد. معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی معتقد است، در طول 26 سال که از اجرای طرح معین الضعفا درآستان قـدس رضـوی می گذرد، هزاران نفر از عاشقان و دلسوختگان امام رئوف در قالب این طرح، به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شده اند.
سید خلیل منبتی می گوید: از زائرانی که در این طرح به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند، پس از خواندن زیارت امام رضا(ع) و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) در میهمانسرای حضرت پذیرایی می شوند.

  تاریخچه طرح معین الضعفا
به طور مستند این طرح از سال 1368 با شناسایی سالمندان برای تشرف به حرم مطهررضوی به صورت تلفنی وحضوری آغاز شد. دراین طرح با توجه به گستردگی کار، از 240 رابط که بیشتر آن‌ها از پرسنل افتخاری حرم مطهرمی باشند درنقاط مختلف شهرکمک گرفته می شود و به طور معمول محل تجمع زائران مساجد محلات می باشد.
در اجرای این طرح تنها درسال جاری افزون بر 8 هزار سالمند شناسایی شده اند و هم اکنون نیز هرهفته روزهای یکشنبه وچهارشنبه به 85 نفر برای تشرف به حرم رضوی یاری داده می شود که درتشرف چهارشنبه ها والدین شهدا نیزحضور دارند.
درحال حاضر با عنایت مقام تولیت عظمای آستان قدس رضوی این طرح به عنوان یکی از برنامه های مصوب معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی و با همکاری معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی صورت می پذیرد و متولی اجرای این طرح اداره امداد و تسهیلات آستان قدس رضوی است و آستان قدس رضوی برای زائرانی که دراین طرح به آن‌ها یاری داده می شود، برنامه های فرهنگی ویژه دارد و به زائران سالمند نیز پس ازتشرف و زیارت حرم رضوی، هدایای متبرک اهدا می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.