قدس آنلاین: حجت الاسلام قرائتی با حضور در میان مسئولین و کارکنان بیمارستان نفت به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر، گفت: حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن و شرکت در انتخابات، عمل صالح است.

شرکت در راهپیمایی و انتخابات، عمل صالح است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حجت الاسلام قرائتی، ظهر دوشنبه ۱۹ بهمن ماه با حضور در نماز جماعت بیمارستان نفت، ضمن ملاقات با مسئولین بیمارستان و عیادت تعدادی از بیماران بستری در این بیمارستان، به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

اهمیت و ارزش زمان

حجت الاسلام قرائتی در این دیدار گفت: سوره‌ای هست به نام عصر! می‌فرماید: «وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ!» خداوند در این سوره به عصر قسم خورده است. زمان به قدرى مهم است، كه خدا به همه‌ قطعات‌ زمان‌ قسم خورده است. «وَ الْفَجْرِ» (فجر/ ۱) قسم به فجر، «وَ الصُّبْحِ» (مدثر/ ۳۴) قسم به صبح، «وَ النَّهارِ» (ليل/ ۲) قسم به روز، «وَ الْعَصْر» (عصر/ ۱) قسم به عصر، «وَ اللَّيل» (مدثر/ ۳۳) قسم به شب. اما به سحر سه بار قسم خورده. «وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ» (فجر/ ۴)، «وَ اللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ» (تكوير/ ۱۷)، «وَ اللَّيْلِ إِذ ادْبَر» (مدثر/ ۳۳) و اين نشان دهنده اين است كه سحر بهترين زمان است.

وی افزود: اولین درس این است که زمان را از دست ندهید. دقیقه ها و ثانیه‌ها ارزش دارد. دانشجویان ما در این چهار سال که در دانشگاه درس می­ خوانند، چند ماهی بیش‌تر مطالعه ندارند. بگذارید محاسبه کنم: در این چهار سال، چهار تابستان تعطیل است، هر تابستان هم سه ماه. هر سالی پنجاه و دو جمعه دارد که تعطیل است. پنجاه و دوتا پنجشنبه هم تعطیل است. یعنی یکسال از این چهار سال، تابستان است. بیش از یک سال هم، پنجشنبه و جمعه دارد. هر سالی بیست روز بین ترم دارد، بیست روز هم عید نوروز دارد. سی و پنج روز هم مثل عید غدیر و بیست و دوم بهمن و عاشورا و شب قدر و مبعث تعطیل است. با کم و زیادش تقریباً دو سال و نیم از چهار سال کلاس و درس تعطیل است. تماشای ورزش ارزش ندارد، مثل این است که شما بنشینی و پول‌های بانک را نگاه کنید، چه فایده‌ای دارد؟

 

خسارت در قرآن

قرائتی با بیان اینکه در قرآن واژه خسر و زیان زیاد آمده است، گفت: «قُلْ إِنَّ الْخاسِرينَ» (زمر/ ۱۵) گاهى مى‌گويد كاش خاسر بود، غرق در خسارت است. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفى خُسْرٍ» (عصر/ ۲) يك جا مى‌گويد: «هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبين» خيلى خسارتش آشكار است. يك جا مى‌گويد: «الْأَخْسَرينَ» (انبياء/ ۷۰) از همه خسارتش بيشتر است. از خسارت­های ما این است که زمان را از دست می‌دهیم. مطالعه و چاپ کتاب کم شده است. دانشجویان و دبیرستانی‌های ما فقط شب امتحان درس می‌خوانند. تربیت و تعالی مطالعه ممتد می‌خواهد. جمعی از ناشران پیش من آمدند و گفتند که مخاطبین کتاب‌ها بسیار کم شده‌اند. فرهنگ مطالعه و تحقیق نیست.

هدف فقط خدا

وی در ادامه گفت: شما پزشکان و پرستاران شغل مقدسی دارید. اگر من بیمار شوم و برای درمان پیش شما بیایم و شما با تخصص و دانش خود باعث بهبودی من شوید، تا پایان عمر در ثواب این حدیث و روایت‌هایی که من می‌خوانم شریک هستید. برای پول کار نکنید، نه اینکه پول نگیرید. مثل اینکه شما در این سالن از اکسیژن هم استفاده می‌کنید، ولی برای اکسیژن به اینجا نیامده‌اید. هدفتان پول نباشد.

وی افزود: خدمت مرحوم مطهری(ره) بودم. به من سفارش کرد که قرائتی! این دعا برای ماه رجب است، ولی تو هر روز بخوان. «خَابَ‌ الْوَافِدُونَ‌ عَلَى غَيْرِك» (بحارالانوار/ ج ۹۵/ ص ۳۸۹) باختند آنهايى كه با خدا معامله نکردند. مواظب باشيم چه چيزى را با چه چيزى عوض مى‌كنيم‌. «عَرَضَ‌ الْحَياةِ الدُّنْيا» (نساء/۹۴) دنيا عَرَض‌ است، عارضى است. عارضى يعنى مى‌پرد. مثل عطر است. دنيا ماندنى نيست. «مَتاعُ الدُّنْيا قَليل» (نساء/۷۷) دنيا كم است.

این استاد قرآن تصریح کرد: «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا» همه در حال خسارت ­اند مگر کسانی که ایمان دارند. ایمان درجاتی دارد. بعضی یک درجه ایمان دارند، مثلاً فقط روز عاشورا پیراهن مشکی می‌پوشند. بعضی نماز هم می خوانند، خمس هم می‌دهند، ایمان ده درجه است. حدیث داریم کسی که ایمان بیش‌تری دارد، سر به سر کسی که ایمان کمتری دارد نگذارد. هر کس می‌خواهد ببیند تا چه میزانی ایمان دارد، ببیند کجا دروغ می‌گوید. اگر کسی به خاطر یک بستنی دروغ بگوید، معلوم می‌شود که ایمانش به همان اندازه است.

 

راهپیمایی و شرکت در انتخابات، عمل صالح است

قرائتی با بیان اینکه در قرآن عمل صالح نیز زیاد شمرده شده است، اظهار داشت: معمولا در کنار ایمان به خدا عمل صالح گفته شده است. یکی از اعمال صالح همین راهپیمایی است. عبادت در سیاست. بعضی از افراد ممکن است خیال کنند که نماز شب، صدقه، روزه و سایر عبادات ثواب دارد، ولی راهپیمایی و شرکت در انتخابات ثواب ندارد. قرآن می‌فرماید: «لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ» (توبه/۱۲۰) هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آنها نمی‌رسد و هیچ گامی که موجب خشم کافران می‌شود برنمی‌دارند، و ضربه‌ای از دشمن نمی‌خورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته می‌شود. این راهپیمایی بیست و دوم بهمن و روز قدس و ‌هر حرکتی مثل شرکت در انتخابات که دشمن عصبانی شود و موجب خشم و غیظ ابرقدرت‌ها و اسراییل گردد، در قرآن به عنوان عمل صالح شمرده شده است. حفظ انقلاب عمل صالح است.

 

رسالت همه ما، تکمیل و برطرف کردن عیب‌هاست

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: البته ممکن است برخی گله‌هایی داشته باشند. قبول داریم که در نظام ما ضعف‌ها، عیب‌ها، نقص‌ها و آسیب‌های اجتماعی، گرانی، تورم، بی‌حجابی، اعتیاد و... وجود دارد ولی من معتقدم: توجیه، ‌حماقت است. اگر کسی عیب‌‌ها را نبیند، احمق است. تضعیف، جنایت و خیانت است. این همه جوان شهید شد تا انقلاب دست ما افتاده است، صدها هزار شهید، جانباز، اسیر و ... حالا بیاییم خون شهدا را تضعیف کنیم؟ ‌بگوییم: ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم و راهپیمایی نمی‌رویم؟ اما رسالت و مسؤولیت ما تکمیل است. یعنی بیاییم عیب‌ها را برطرف کنیم.

وی گفت: شنیده‌ام که افراد بسیار زیادی برای نمایندگی مجلس کاندید شده‌اند. کسی که کاندید می‌شود، باید یقین داشته باشد که از پس این کار بر می‌آید. بعضی از افراد در زندگی شخصی خود مشکل دارند، خانه، شرکت، اداره و یک کارخانه را نمی‌توانند اداره کنند، ولی می‌گویند می‌خواهیم مملکت را اصلاح کنیم. مراقب باشیم که کارهای ما از روی هوس نباشد. مى‌گويند شخصی مرغی به نوكرش داد و گفت: اين مرغ را با مغز گردو درست كن، اگر خوب درست كردى آزادت مى‌كنم. اين هم با دلخوشى مرغ را درست كرد. آقا سر سفره كه آمد گردوها را خورد ولى مرغ را نخورد و گفت اين مرغ را فردا با لپه درست كن، اگرخوب درست كردى آزادت مى‌كنم. فردا باز مرغ پخته را با لپه پخت و قاطى آن كرد و آقا آمد و لپه‌ها را خورد و گفت: فردا اين مرغ را با سبزی درست كن اگر خوب درست كردى آزادت مى‌كنم. باز درست كرد، و گفت: اگراين را با بادمجان درست كنى، آزادت مى‌كنم. غلام عصبانی شد و گفت: آقا نمى‌خواهد مرا آزاد كنى، اين مرغ بيچاره را آزاد كن.

 

اصل حجیّت است، نه عصمت

قرائتی در پایان گفت: باید مراقب شبهه افکنی دشمنان باشیم. شاید سؤال کنند که مگر ولی فقیه معصوم است؟ مگر مراجع معصوم هستند؟ آن‌ها هم مثل ما اشتباه می‌کنند، پس چرا ما باید از آن‌ها اطاعت کنیم؟ رابطه‌ مردم با رهبر، رابطه‌ تبعيّت است. مگر دکتر اشتباه نمی‌‌‌کند؟ مگر دکتر معصوم است؟ مگر شما که پيش دكتر مى‌‌روى راز قرص را مى‌‌فهمى؟ همه‌ مراجع ما خودشان تقليد مى‌كنند. يعنى وقتى مريض مى‌‌‌شوند هرچه دكتر گفت گوش مى‌‌‌دهند. همينطور كه مرجع ما به حرف دكتر گوش مى‌‌‌دهد، دكتر هم بايد به حرف مرجع گوش بدهد. اصل حجیّت است، نه عصمت. اگر شما که ده سال درس خوانده‌ای بیمار از شما سؤال کند چرا این قرص را باید هر هشت ساعت یکبار بخورم، ناراحت می‌شوید، آن وقت در برابر مرجعی که هفتاد سال مطالعه و تحصیل در علوم دینی داشته می­ ایستیم و‌ می‌خواهیم اسرار همه چیز را بفهمیم. چرا نماز صبح دو رکعت و نماز ظهر چهار رکعت؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.