علاء الخطیب گفت: پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را به کشوری تأثیرگذار در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل کرد و استکبارستیزی، ایستادگی در کنار جنبش‌‌های آزادی‌خواه جهان و حمایت از مسئله فلسطین از اصول راهبردی این انقلاب به شمار می‌آید.

استکبارستیزی و حمایت از فلسطین از اصول راهبردی انقلاب اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایکنا،«علاء الخطیب»، تحلیلگر سیاسی و نویسنده و فعال رسانه‌ای عراقی مقیم لندن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به این مطلب گفت: بدون شک انقلاب اسلامی ایران بازتاب‌ها و تأثیرات زیادی بر بیداری امت اسلام داشت، زیرا این انقلاب بعد از یک دوره ناکامی که دامنگیر اسلام شده بود و در نتیجه شکست‌هایی که در پی سقوط امپراطوری عثمانی، اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و تسلط استعمار غرب همزمان با انتشار موج فرهنگ سکولار که منطقه را در برگرفته بود، به وجود آمد.

انقلاب اسلامی ایران؛ عامل شکل‌گیری جنبش‌های اسلامی

علاء الخطیب تأکید کرد: عوامل مذکور سبب شد که مسلمانان به تشکیل یک کشور اسلامی قوی اشتیاق پیدا کنند، بنابراین وقتی که انقلاب اسلامی در ایران رخ داد، به مثابه‌ یک انگیزه بسیار قوی برای مسلمانان در تمامی سطوح بود و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران منجر به شکل‌گیری جنبش‌های اسلامی در بسیاری از کشورها از جمله الجزایر، مراکش، عراق، لبنان، یمن و حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس شد.

وی اضافه کرد: همچنین، بیداری اسلامی که طی سال‌های اخیر در برخی کشورهای اسلامی رخ داد نیز از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بود، اما متأسفانه این رویداد توسط دشمنان اسلام تخریب و مخدوش شد.

تلاش استکبار جهانی برای به زانو درآوردن انقلاب اسلامی

این تحلیلگر سیاسی عراق در ادامه با اشاره به تلاش‌های مستمر استکبار جهانی برای مقابله با انقلاب اسلامی گفت: استکبار جهانی بارها تلاش کرد در مقابل اهداف و اصول انقلاب اسلامی ایران که در واقع مبتنی بر ارزش‌ها و مبانی دین اسلام است و امام خمینی(ره) حامل آن‌ها بود، بایستد.
 
وی در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: همچنین تلاش‌های مختلفی برای مقابله با اندیشه و تفکر امام خمینی(ره) از سوی استکبار جهانی انجام شد که یکی از این تلاش‌ها، تحریک «صدام»، رئیس‌جمهور معدوم عراق برای حمله نظامی به ایران بود و تحریم‌های اقتصادی و اعمال محدودیت برای فعالیت‌های علمی در ایران نیز از دیگر تلاش‌های دشمنان برای به زانو در آوردن انقلاب اسلامی بوده است.

علاء‌ الخطیب تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تمامی این توطئه‌ها توانست پیروزمند، قدرتمند و سربلند بیرون آید و علی رغم تمامی این چالش‌ها و مشکلات ایران اکنون به کشوری تأثیرگذار در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل شده و این بیانگر فکر و اندیشه درست و پویای امام خمینی(ره) و صداقت ایشان در تأسیس کشوری اسلامی است که ما اکنون شاهد شکوفایی بیشتر آن هستیم.

نمود اندیشه انقلاب در سطوح مختلف جامعه ایران

این نویسنده و فعال رسانه‌ای عراق در ادامه با اشاره به تحولات ایجادشده در جامعه ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تغییر و تحول بزرگی که بعد از انقلاب اسلامی بر جامعه ایران پیش آمد، شامل تمام جوانب زندگی مردم شد، همچنین اندیشه انقلاب در همه ابعاد جامعه از جمله سیاست، قوه قضاییه، آموزش، فرهنگ، هنر، اقتصاد، آموزش و پرورش منعکس شد که همه این‌ها بر آموزه‌های اسلام تکیه می‌کند.

علاء الخطیب تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران از بدو پیروزی تا به حال با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه شده، اما ایران هیچ وقت موضع راهبردی و اصولی خود را که استکبارستیزی و مقابله با قدرت‌های استکبار جهانی، حمایت از مسئله فلسطین و ایستادن در کنار جنبش‌های آزادی‌بخش جهانی است، تغییر نداده است.

وی در ادامه با اشاره به این که ایران حافظ و مجری اصول و ارزش‌های اسلامی است، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه هنر نیز تأثیرگذار بوده است و نوآوران و هنرمندان ایرانی پس از انقلاب با تکیه بر ارزش‌ها و اصول اسلامی در زمینه سینما و تلویزیون، جوایز بین‌المللی زیادی را کسب کرده‌‌اند و همچنین شاهد پیشرفت قابل توجهی در نهادینه‌کردن فرهنگ اسلامی در سیستم آموزشی این کشور بوده‌ایم.

نقش‌آفرینی زنان ایرانی در جامعه ایران پس از انقلاب

این فعال رسانه‌ای عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقش پررنگ زنان در جامعه ایران اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران به حقوق و کرامت زنان در کشورهای اسلامی اهتمام ویژه‌ای داشته است و در نتیجه این قشر از جامعه توانستند در مسائل اجتماعی تصمیم‌گیری و در تأمین زندگی مشارکت کنند.

 وی اضافه کرد: ما شاهد هستیم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی زنان جامعه ایرانی در عرصه‌‌های مختلف ورزشی، سیاسی، علمی، رسانه‌ای و سایر امور موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌اند و به جایگاه زنان به‌عنوان نیمی از جامعه اهمیت زیادی داده شد، به همین خاطر در هر زمینه و عرصه‌ای زن ایرانی نقشی ایفا می‌کند و همه این نقش‌ها او را از ارزش اصیل و واقعی خود دور نساخته و او را به هیچ وجه به یک کالا تبدیل نکرده است.

جوانان ایرانی؛ پیشگامان مسابقات بین‌المللی قرآن

این نویسنده‌ و تحلیگر عراقی اهتمام ایران به فعالیت‌های قرآنی و جوانان پس از پیروزی انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: ایران توانست با این باور قوی که جوانان ستون تغییر و نیروی فعال در نوآوری و پیشرفت هستند، اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی و فرهنگ قرآنی را در دل‌های جوانان کشور خود تثبیت و نهادینه کند و در همین راستا، مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن را برگزار و برنامه‌ها و فعالیت‌‌های قرآنی زیادی را اجرا کرده است و متسابقان ایرانی نیز با شرکت در بسیاری از مسابقات بین‌المللی قرآن توانسته‌اند رتبه‌های ممتازی در رشته قرائت قرآن و علوم قرآنی کسب و جهان اسلام را شگفت زده کنند.

وی در پایان به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه مطالعات قرآنی اشاره کرد و گفت: این پیشرفت ایران در عرصه مطالعات قرآنی بیانگر اهتمام ویژه انقلاب اسلامی به قرآن و اصول دین اسلام است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.