پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: "مدیریت بحران" شاخصه اصلی گفتمان مدیریتی پیامبر اسلام است.

"مدیریت بحران" شاخصه اصلی گفتمان مدیریتی پیامبر اسلام است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، محمد‌حسین رجبی‌دوانی ظهر امروز در همایش سیره مدیریتی پیامبر اعظم با موضوع مدیریت بحران در سیره حکومتی  پیامبر اعظم(ص)در محل سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه واژه بحران در ابتدا در علم پزشکی به کار برده شد و دارای قدمت بسیار طولانی است، اظهار داشت: واژه بحران همچنین در عرصه سیاسی و اجتماعی ورود پیدا کرد و به عنوان یک اصل شناخته شد.
وی با بیان اینکه بحران در مسائل سیاسی و اجتماعی زمانی مطرح است که قوانین و رسوم جامعه در شرایط خطر قرار گیرد، افزود: برای مقابله با بحران باید از قوانین مرسوم و معمول بهره گرفت بنابراین فردی که اقدام به میرت بحران می‌کند باید نسبت به اوضاع کنترل لازم را داشته باشد.
پژوهشگر تاریخ اسلام با تاکید بر اینکه بحران می‌تواند فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد،گفت: اگر بحران به خوبی مدیریت نشود می‌تواند به بحرانی دیگر تبدیل شود بنابراین یک مدیر برای مدیریت بحران باید دارای قدرت پیش بینی، پیشگیری، مقابله، ترمیم و بازگشت به حالت قبل از بحران باشد.
رجبی دوانی با اشاره به این مطلب که پیامبر(ص) توانایی مقابله با شرایط بحرانی در عصر خود را داشتند، بیان کرد: سران قریش با ایجاد بحران‌هایی در زمینه سیاسی برای جلوگیری از گرایش مردم به اسلام از ابزارهای مختلف مثل شکنجه مسلمانان، توطئه‌های اقتصادی، تحریم استفاده می‌کردند اما پیامبر(ص) با هوشیاری تمام سیاست‌های سران قریش علیه مسلمانان را خنثی می‌کردند.
وی عنوان‌کرد: پیامبر(ص) در مقابل سیاست شکنجه مسلمانان از سوی سران قریش به پیروان خود سفارش استقامت و صبر می‌کردند چرا که در این مرحله مدیریت بحران ایشان مسئله پیشگیری دیگر پاسخگو نبود بنابراین ایشان از راهکار مقابله و کنترل برای خنثی کردن این توطئه استفاده کردند.
این کارشناس تاریخ اسلام یکی از راه‌های مقابله پیامبر(ص) در برابر شکنجه مسلمانان از سوی سران قریش هجرت به محیطی توحیدی حبشه اعلام کرد و گفت: این راهکار بسیار مناسب در بحران امنیتی ایجاد شده برای مسلمانان در مکه از سوی سران قریش بود.
رجبی دوانی یکی دیگر از توطئه‌های قریش برای ایجاد بحران برای مسلمانان را بحران اقتصادی معرفی‌ کرد و افزود: در قالب این بحران اقتصادی، سران قریش اجازه داد و ستد به قبیله بنی هاشم را ندادند و این قبیله را تحریم کردند که حضرت برای کنترل این وضعیت اقدام به جمع کردن قبیله بنی هاشم در مکانی به نام شعب ابی طالب کردند و از دارایی خود برای مقابله با این بحران استفاده‌ کردند که در نهایت بازنده این تحریم نیز قریش بود و این قبیله در مقابل استقامت قبیله بنی هاشم به زانو درآمدند.
پژهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه دشمنان پیامبر(ص) همواره در پی ایجاد توطئه بودند، تصریح کرد: پس از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه دشمنان سعی در ایجاد ناامنی در این شهر کردند اما پیامبر اسلام با جمع‌آوری اطلاعات در سریع‌ترین زمان اعلام آماده باش اعلام می‌کردند و دشمن را غافلگیر می‌کردند.
رجبی دوانی با اشاره به این مطلب‌که اصل غافلگیری مهمترین اصل در تاکتیک‌های نظامی است، خاطرنشان‌ کرد: اصل غافلگیری و سرکوبی در سیاست‌های مدیریتی پیامبر(ص) رعایت می‌شد و در قالب رعایت همین اصل به نتایج مطلوب ایشان دست پیدا می‌کردند. پیامبر(ص) حتی در جنگ احد که با شکست روبه رو شدند آن‌هم به دلیل نافرمانی از ایشان به خوبی توانستند روحیه لشکر را ترمیم کنند.
رجبی دوانی با تاکید بر اینکه پیامبر(ص) مدبرانه شکست احد را مدیریت کردند، افزود: پیامبر(ص) برای ترمیم روحیه لشکریان خود با تبیین آیات قرآن در رابطه با شهدا سبب بازسازی روحیه لشکریان خود شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.