روزنامه السفیر لبنان در گزارشی به احتمال رویارویی عربستان با ایران در سوریه پرداخت و پیامدهای آن را برای عربستان سعودی ارزیابی کرد.

رویارویی مستقیم ریاض با تهران در خاک سوریه؛ موانع و چالش‌ها

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، اعلام آمادگی مقامات سیاسی و نظامی عربستان سعودی درهفته گذشته برای اعزام نیروی زمینی به سوریه جهت مقابله با آنچه که از آن به عنوان مبارزه با تروریسم یاد می‌شود، جنجال گسترده‌ای در جنبه‌های مختلف به پا کرده است.

روزنامه «السفیر» لبنان، در یادداشتی به قلم «مصطفی بسیونی» نویسنده و تحلیلگر مسائل منطقه‌ای به چالش‌ها و موانع پیش روی این اقدام عربستان پرداخت.

السفیر با اشاره به دلایل جنجال ایجاد شده در رابطه با این تصمیم عربستان سعودی می‌نویسد: پادشاهی عربستان سعودی که از زمان شکلگیری خود در جنگ‌های زیادی شرکت نکرده، امروز در یمن مستقیم وارد جنگ با این کشور شده و به صورت غیر مستقیم نیز در سایر درگیری‌های منطقه‌ای از طریق حمایت از گروه‌های درگیر، وارد نبرد شده است.

این روزنامه لبنانی، با اشاره به موانع پیش روی عربستان سعودی می‌نویسد: بودجه عمومی عربستان با بزرگترین کسری در تاریخ خود مواجه است؛ به گونه‌ای که مجبور شده است به اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی روی آورد و احتمال دارد این سیاست‌ها، آثار داخلی داشته باشد، از طرفی هزینه‌های جنگ در یمن و هزینه‌ حمایت از طرف‌ها و سازمان‌های درگیر در منطقه زیاد شده است که این مسئله بار اقتصادی زیادی بر دوش عربستان خواهد گذاشت و این در حالی است که قیمت نفت به شدت در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

نویسنده این مقاله با بیان اینکه شرایط سوریه با یمن فرق می‌کند، یادآور می‌شود: در یمن عربستان با جنبش «انصار الله» که از طرف ایران حمایت می‌شود روبه‌رو است در حالی که در سوریه نیروهای ایرانی حضور دارند و سوریه نقطه درگیری میان چندین طرف است که شاید درگیر‌های بسیار شدیدتر از جنگ علیه داعش را ایجاد کند.

به گزارش السفیر، ورود نظامی عربستان به سوریه، به همان اندازه که بحرانی بزرگتر در تمام منطقه ایجاد می‌کند، شاید پایانی برای بحران سوریه نداشته باشد.

در این گزارش آمده است: این رویارویی ایران و عربستان اگر اتفاق بیفتد در شرایطی رخ خواهد داد که بحران اقتصادی عربستان شروع شده و در مقابل ایران از بحران اقتصادی خود پس از برداشتن تحریم‌ها خارج شده است؛ مسئله‌ای که بر صادرات نفت و آزاد کردن دارایی‌های بلوک شده ایران کمک کرده و پیش بینی نتایج این درگیری را سختتر خواهد کرد.

السفیر به نقش مصر در این رویارویی اشاره کرده، می‌گوید: اگر چه نقش هم‌پیمان مهم عربستان را در این دخالت زمینی نمی‌توان بعید دانست ولی موضع مصر در بحران سوریه با موضع عربستان متفاوت است و از طرفی شرایط داخلی مصر و خطوط مقابله با تروریسم در مرزهای شرقی و غربی گشوده شده است و شاید این امر به مصر اجازه ندهد در سوریه دخالت نظامی کند.

السفیر به سخنان «عویرى أنور عشقی» مدیر مرکز تحقیقات راهبردی و سیاسی ریاض که به تصمیم‌گیران سعودی نزدیک است، اشاره کرده که گفته است: تصمیم عربستان واضح است و آن مشارکت در اعزام نیروی زمینی در قالب ائتلاف بین‌المللی و نه تنهایی است، همانند آنچه در یمن رخ می‌دهد.

عشقی در مورد دخالت نظامی عربستان نیز گفت: دخالت ائتلاف بین‌المللی با مشارکت عربستان سعودی، علیه داعش خواهد بود و عربستان قصد مواجهه [با ایران] را ندارد ولی از این مواجهه هم فرار نمی‌کند، و همه کشورهای منطقه و در بین آن‌ها عربستان، از داعش آسیب دیده‌اند به استثناء ایران که این نیز دلیل دارد.

روزنامه السفیر در چرایی این تصمیم عربستان سعودی می‌نویسد: اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه پس از آن صورت گرفت که گفت‌وگوهای ژنو-3 به شکست منتهی شد؛ ژنوی‌ که عربستان برای آن آرزوهای دور و درازی در سر داشت و شکست آن به معنای آغاز موج جدیدی از تشدید درگیری‌ها است، بویژه آنکه ارتش سوریه با حمایت ایران و روسیه پیروزی‌های گسترده‌ای و پی‌در‌پی در میدان نبرد به دست آورده است و به این معناست که مرحله دوم این درگیری‌ها، شاید آغاز جدیدی برای درگیری‌های بی‌پایان شود.

در همین راستا،‌ سرتیپ «جمال مظلوم» کارشناس نظامی به روزنامه السفیر گفته است: موضوع به همین سادگی نیست؛ چرا که اعلام آمادگی عربستان برای دخالت نظامی در سوریا با مشارکت 20 کشور عربی و اسلامی و گشودن اراضی خود برای آموزش نیرو، چیزی را مشخص نمی‌کند، نیاز است در این زمینه به خوبی تحقیق و بررسی شود.

مظلوم اضافه می‌کند: باید در این زمینه با قدرت‌ها بزرگ و همچنین ایران و ترکیه به توافق رسید و دخالت نظامی در سوریه خارج از توافق شاید منجر به تشدید بحران شود، از طرفی باید اهداف عربستان از این دخالت نظامی باید مشخص شود، آیا هدف عربستان از این تصمیم، برای ممانعت از درگیری‌هاست یا حفظ صلح و جنگ با داعش و یا حمایت از آرتش آزاد است، تعیین اهداف طرف‌های درگیر را مشخص می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.